ماجرای مبارزات انتخاباتی امریکا

حبیبی سمنگانی کمتر از ده ماه به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا مانده است. هنوز دو حزب بزرگ ایالات متحده امریکا «دموکرات ها و جمهوری خواهان» مشغول رقابت های درون حزبی برای نامزدی در انتخابات ۳ نومبر ۲۰۲۰ هستند. دونالد ترامپ، جمهوری خواه که در انتخابات ۲۰۱۶ با شعار «عظمت را دوباره به امریکا بر […]

حبیبی سمنگانی

کمتر از ده ماه به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا مانده است. هنوز دو حزب بزرگ ایالات متحده امریکا «دموکرات ها و جمهوری خواهان» مشغول رقابت های درون حزبی برای نامزدی در انتخابات ۳ نومبر ۲۰۲۰ هستند. دونالد ترامپ، جمهوری خواه که در انتخابات ۲۰۱۶ با شعار «عظمت را دوباره به امریکا بر می گردانیم» (Make America Great Again) در برابر خانم هیلاری کلینتون پیروز شده بود، چهل و پنجمین رئیس جمهور امریکا این بار با شعار «حفظ امریکای بزرگ» (Keep America Great) وارد کارزار انتخاباتی شده است. ترامپ این بار نیز مایک پنس را به عنوان معاون، در تیم خود دارد.

اصلا ترامپ متصل پیروزی در انتخابات ۲۰۱۶ کمپاین خود را برای انتخابات ۲۰۲۰ آغاز کرده بود. در حالیکه پیشینیان او (بارک اوباما، جورج بوش پسر، بیل کلینتون، جورج بوش پدر و رونالد ریگان) در سال سوم ریاست جمهوری، کمپاین های انتخاباتی شان برای دوره دوم شروع کرده بودند.

دونالد ترامپ اکنون تنها دو رقیب درون حزبی دارد. یکی جوی والش ۵۸ ساله، عضو مجلس نماینده گان از ایالت ایلینوی، و دیگری هم بیل وِلد ۷۴ ساله، والی/گورنر ایالت ماساچوست. مارک سانفورد ۵۹ ساله، رقیب دیگری ترامپ در حزب جمهوری خواه بود. اما او که کمپاین خود را به تاریخ ۸ سبتمبر ۲۰۱۹ آغاز کرده بود، به تاریخ ۱۲ نومبر ۲۰۱۹ از مبارزات انتخاباتی دست بردار شد.

چنان به نظر می رسد که دونالد ترامپ هیچ مشکلی بر سر راه نامزدی ندارد. کمیته ملی جمهوری خواهان (RNC) که حزب جمهوری خواهان را رهبری می کند، نامزدی دوباره دونالد ترامپ را به تاریخ ۲۵ جنوری ۲۰۱۹ به گونه غیر رسمی تائید و حمایت خود را نیز از او اعلان کرده بود. در حالیکه جوای والش و بیل ولد هنوز وارد رقابت های انتخاباتی هم نشده بودند. وِلد در ۱۵ فبروری ۲۰۱۹ و والش در ۲۵ اگست ۲۰۱۹ نامزدی خود را در برابر ترامپ اعلان کردند، اما هنوز توجه رای دهنده گان را به خود چندان جلب نتوانسته اند.

از سوی دیگر صحنه رقابت های درون حزبی دموکرات ها خوب داغ است. تا هنوز هفت مناظره میان نامزدان این حزب صورت گرفته است. اگر چه تنها شش تن نامزدان به دوره هفتم مناظره راه یافتند، که عبارتند از : ۱ – جوبایدن ۷۷ ساله، معاون پیشین رئیس جمهور امریکا، ۲ – سناتور برنی سندرز ۷۸ ساله، ۳ – خانم الیزابت وارن ۷۰ ساله، ۴ – پیت بودجج ۳۷ ساله، ۵ – خانم ایمی کلوبشار ۵۹ ساله و ۶ – تام ستایر ۶۲ ساله. دوره هفتم مناظره به تاریخ ۱۴ جنوری ۲۰۲۰ در دانشگاه درِیک در ایالت آیووا برگزار شد.

بنا بر اعلان «کمیته ملی دموکرات» تنها نامزدانی می توانستند درین دوره مناظره حضور یابند که ۲۲۵۰۰۰ اهدا کننده شخصی داشته باشند و نیز در چهار نظرسنجی های ملی تصویب شده از سوی این کمیته حد اقل ۵٪ رای بگیرند و یا در نظرسنجی های اولیه ایالت های آیووا، نیوهمپشایر، نوادا یا کارولینای جنوبی ۷٪ رای بگیرند.

اما در هنوز هم ۱۳ تن دموکرات ها برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۰ دست و پا می زنند. هفت نامزد دیگر نتوانستند به دوره هفتم مناظره راه یابند، اما شامل رقابت های انتخاباتی هستند و می کوشند در دوره هشتم مناظره حضور یابند. قرار است دوره هشتم مناظره به تاریخ ۷ فبروری ۲۰۲۰ ایالت نیو همپشایر برگزار گردد. مناظره نهم و دهم حزب دموکرات به تاریخ ۱۹ و ۲۵ فبروری در ایالت نوادا و کارولینای جنوبی دائر می گردد.

این در حالیست که دموکرات ها این بار بیشترین تعداد نامزدان را در طول تاریخ رقابت های درون حزبی تجربه کردند. تا هنوز پانزده تن از نامزدان حزب دموکرات از نامزدی انصراف داده اند. استیو بولاک (والی ایالت مونتانا)، هولیان کاسترو، خانم کاملا هریس و خانم تولسی گبرد از نامزدان مشهوری اند که ناچار به بستن کمپاین های خود شدند و از رقابت ها حذف شدند.

حزب دموکرات نامزد نهایی خود را در ضمن کنوانسیون ملی دموکراتیک که از ۱۳ تا ۱۶ جولایی ۲۰۲۰ در شهر میلواکی ایالت ویسکانسن برگزار می شود، اعلان می کند. حدود پنجاه هزار نفر درین کنوانسیون شرکت خواهند کرد. البته ؛ تنها ۳۹۷۹ نماینده گان دموکرات از سراسر کشور به نامزد دلخواه خود رای خواهند داد. تا اکنون، جوبایدن، برنی سندرز و خانم الیزابت وارن نامزدان پیشتاز حزب دموکرات هستند.

درین اواخر، برنی سندرز مخالفت صریح خود را در برابر حضور نظامی امریکا در خاور میانه و افغانستان ابراز داشته است. او یکروز پس از ترور قاسم سلیمانی (فرمانده نیروهای القدس ایران) از سوی امریکا، در تویت خود نوشت :  «ما باید کارهای بیشتری از متوقف ساختن جنگ با ایران، انجام بدهیم. ما باید قاطعانه متعهد شویم که به حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه به طور منظم پایان دهیم. ما باید به دخالت خود به رهبری عربستان سعودی در یمن پایان دهیم. ما باید نیروهای خود را از افغانستان به خانه بیاوریم».

سپس در تویت دیگری نوشت : «تقریباً هفده سال از آغاز جنگ در عراق می گذرد، ۴۵۰۰ نظامیان آمریکایی کشته شدند، ده ها هزار زخمی شدند، صدها هزار عراقی کشته شدند و تریلیون ها دالر خرج شد. همه آن رنج. همه آن مرگ. همه این مخارج هنگفت پول، برای چه ؟».

دموکرات ها از مدت زیادی به اینسو برای استیضاح دونالد ترامپ تلاش داشتند، تا او را به این طریق از صحنه قدرت حذف کنند. بالاخره خانم نانسی پلوسی، رئیس مجلس نماینده گان امریکا طرح استیضاح ترامپ را به تاریخ ۱۸ دسمبر ۲۰۱۹ تصویب کرد و ترامپ در دو مورد استیضاح شد. او در مورد «سوء استفاده از قدرت» به ۲۳۰ رای در مقابل ۱۹۷ رای و در مورد «کارشکنی در کار کنگره» به ۲۲۹ رای در برابر ۱۹۸ رای استیضاح شد. قابل ذکر است که دموکرات ها با ۲۳۲ کرسی در برابر ۱۹۸ کرسی، کنترول مجلس نماینده گان را در دست دارند. دونالد ترامپ در واکنش به استیضاح خود خانم پلوسی را خانم دیوانه خطاب کرد.

اکنون دموکرات ها باید برای برکناری ترامپ از مقام ریاست جمهوری امریکا، به مجلس پیشنهاد بدهند و حمایت دو ثلث آرای سنا یعنی ۶۷ رای از ۱۰۰ رای را به دست بیاورند. حال اینست که آن ها از حزب خود تنها ۴۷ رای دارند. گویا اگر حد اقل ۲۰ سناتور جمهوری خواهان نیز بر ضد ترامپ رای بدهند، می توانند او را از مقام ریاست جمهوری برکنار کنند.

اما از نگاه آگاهان، هیچ نشانه ای دیده نمی شود که جمهوری خواهان بر ضد ترامپ رای بدهند. جمهوری خواهان در مجلس نماینده گان نیز از دونالد ترامپ حمایت کرده بودند. از همینست که دموکرات ها تا هنوز برای استیضاح ترامپ در مجلس سنا پیشنهاد نداده اند. گویا ترامپ نه تنها اینکه مدت باقی مانده دوره کنونی ریاست جمهوری خود را تکمیل خواهد کرد، بلکه می تواند برای دوره دوم نیز مبارزه کند.

قابل ذکر است که ترامپ سومین رئیس جمهور امریکا است که استیضاح می شود. پیش از او اندرو جانسون و بیل کلینتون نیز استیضاح شده بودند، اما هر دو در جلسه محکمه برائت یافته بودند.