۲۴ حوت

قیام ۲۴ حوت؛ حماسه‌ای برای نسل‌های بعدی!

قيام ۲۴ حوت سال ۱۳۵۸ ه‍.ش، در ولایت هرات يكی از نخستين حركت‌های شهادت‌خواهانهٔ ملت مسلمان افغانستان در مقابل نیروهای اشغال‌گر قشون سرخ شوروی سابق و رژیم دست‌نشاندهٔ آن‌ها بود.

قیام ۲۴ حوت سال ۱۳۵۸ ه‍.ش، در ولایت هرات یکی از نخستین حرکت‌های شهادت‌خواهانهٔ ملت مسلمان افغانستان در مقابل نیروهای اشغال‌گر قشون سرخ شوروی سابق و رژیم دست‌نشاندهٔ آن‌ها بود. ملت مسلمان با انگیزهٔ دین‌خواهی و پاس‌داری از ارزش‌های اسلامی و ملی خویش، در مقابل آن‌ نیروهای وحشی و جنایت‌کار قیام نموده، و برای جهانیان اثبات نمودند که پایهٔ اشغال‌گر سست و بی‌تمکین بوده و مسلمانان از لشکریان تا دندان‌مسلح کفار حراسی ندارند و با خون و جان خویش در مقابل آن‌ها ایستادگی می‌کنند.

 

صفحات زرین تاریخ افغانستان پر از واقعات و حماسه‌هایی هستند که برای جهانیان درس عبرت بوده‌اند. از میان این واقعات، به همین قیام ۲۴ حوت مردم با عزت هرات، می‌توان اشاره کرد، که با بیل، کلنگ و چوب در مقابل تانک، تفنگ و طیاره‌های دشمن قیام کردند. ایمان فولادین و عزم متین آن‌ها نشان‌دهندهٔ این بود که در این سرزمین نهال الحاد، ظلم و ستم ریشه نمی‌دواند، و درخت آن‌ها به ثمر نخواهد رسید. همین قیام بود که هرات باستان را به نام شهر خون و قیام مشهور کرد؛ حماسه‌ای که برای نسل‌های بعدی جاودان و ماندگار باقی ماند. فرزندان آن‌ها با الهام‌گرفتن از آن فداکاری‌ها در مقابل نیروهای اشغال‌گر آمریکا و هم‌پیمانان آن‌ها نیز قیام نموده و آن‌ها را با شکست فاحش روبه‌رو کردند.

 

قیام ۲۴ حوت نشان‌دهندهٔ ایمان قوی، عزم راسخ و شجاعت مردم هرات در برابر ظلم‌ها و ناهنجاری‌ها بود. آن‌ها با دستان خالی در مقابل اشغال‌گران ایستادگی کردند و سرانجام با شهادت و از دست‌دادن جان‌های شیرین خویش، صفحات تاریخ را به اسم خویش رقم زدند، که ما امروز، بعد از سال‌ها در وصف‌شان قلم کشیده و مردانگی آن‌ها را می‌ستاییم. روح و روان‌شان شاد باد.