تحلیل

فساد در زمان حکومت سابق/ بخش اول

وجود فساد در حکومت سابق افغانستان بصورت گسترده و در رده‌های بالا و پایین ارگان‌های دولتی و ریشه‌یابی آن

از آن‌جایی که فساد یک مشکل بسیار بزرگ و گسترده محسوب می‌شود، ساکنان هر کشوری از این معضل رنج برده و برای نابودی آن، خیلی تلاش می‌کنند، مگر عده‌ای که در خلال این فسادها دنبال فرصت‌طلبی و سوء استفاده باشند، که متاسفانه حکومت سابق افغانستان، همین روند را در پیش گرفته بود. در عهد حکومت سابق، فساد چنان رشد کرده بود که تمامی ارگان‌ها، اشخاص ذی‌نفوذ و… را فراگرفته بود، که خلاصهٔ این فسادها را به شرح ذیل می‌توان عنوان کرد:

۱. فساد اداری؛

در اداره‌های حکومت سابق، فساد بی‌نهایت ریشه زده بود که یکی از آن‌ها این بود که کارکنان دولت در قبال امضای اسناد، تهیه‌کردن پاسپورت و موارد دیگر، از مراجعین به شکل پیش‌کش، رشوه‌ها و هدیه‌های بزرگ و کوچکی می‌گرفتند و بعد به انجام کارشان می‌پرداختند.

۲. خرید قدرت؛

شرایط طوری بود که افرادی که اصلا صلاحیت کافی برای ایفای وظیفه نداشتند و به هیچ‌وجه ممکن قابل مقام و جایگاه نبودند، در مقابل پرداخت پول، صاحب چوکی و منصب می‌شدند. این مورد هنگام مراجعه به این افراد و با سنجش سواد و درصد آگاهی‌شان از مسئولیت سپرده‌شده به آن‌ها، به وضح معلوم می‌گشت؛ زیرا آن‌ها نه سواد کافی داشتند و نه هم آگاهی به مسئولیت‌شان.

۳. سوء استفاده از موقعیت کاری؛

در حکومت سابق، اخاذی قومندان‌ها یا افراد زیردست از مغازه‌داران، و یا برداشتن مواد خوراکی بدون پرداخت پول، و رشوه‌خواستن از مردم در ایست بازرسی‌ها و همچنین تصرف در اموال شخصی مردم بدون رضایت صاحب مال، مواردی هستند که همه به آن معترف‌اند و کسی منکر آن نیست.