فاجعه بشری در بدخشان

سخن روز: تقریبا از پنج ماه به اینسو، راه های مواصلاتی/اکمالاتی ولسوالی های نسی و کوف (دروازهای) بدخشان و ملحقات آن، که در تصرف مجاهدین قرار دارند، از سوی رژیم کابل به روی مردم بسته شده است. این در حالیست که مناطق یاد شده؛ کوهستانی و صعب العبور است و مردم آن از پیش هم […]

سخن روز:

تقریبا از پنج ماه به اینسو، راه های مواصلاتی/اکمالاتی ولسوالی های نسی و کوف (دروازهای) بدخشان و ملحقات آن، که در تصرف مجاهدین قرار دارند، از سوی رژیم کابل به روی مردم بسته شده است.

این در حالیست که مناطق یاد شده؛ کوهستانی و صعب العبور است و مردم آن از پیش هم با فقر و مشکلات اقتصادی مواجه هستند، و از سوی دیگر ماه مبارک رمضان هم جریان دارد. نرخ اجناس بسیار بالا رفته است و پیدا کردن یک لقمه نان هم برای مردم بسیار دشوار شده است. از این تحریم های غیر انسانی رژیم کابل، خطری به میان آمدن فاجعه بزرگ بشری پیدا شده است.

امارت اسلامی در این مدت تحریم، بارها کوشش نموده است که معلومات خود را در مورد این فاجعه با رسانه ها و ادارات بشری برساند. چند روز پیش اط طریق یک اعلامیه هم بر نهادهای داخلی و خارجی و همچنان رسانه ها صدا نمود کع در مقابل این جنایت بشری صدا بلند کنند، تا رژیم کابل از اینگونه روش غیر انسانی در برابر ملت بیچاره باز آید.

زیرا این یک مسئله خالصتا بشری است و نباید از شکنجه کردن ملت و بستن راه های مواصلاتی به روی مردم، به حیث ابزار فشار علیه مجاهدین استفاده شود. وگرنه، این کار برای مجاهدین هم بسیار سهل است که به شمول کابل، راه های شهرها، بازارها و دیگر مناطق تحت کنترول رژیم مزدور را مسدود کند. اما امارت اسلامی هیچگاه اراده آزار دادن ملت را نداشته و ندارد.

رسانه ها و نهادهای بشری باید خود را از حال مردم مناطق متذکره آگاه بسازند و این جنایات رژیم کابل را به جهانیان برسانند. اینگونه رویدادهای مناطق دوردست کشور عموما از رسانه ها مخفی می ماند، اما هرگاه نهادهای بشری و رسانه ها مرتکب غفلت شوند، مرتکبان اینگونه جنایات بیشتر جرات پیدا می کنند و به جنایات بشری خود دوام می دهند.

بستن راه های اکمالاتی به روی مردم و هدف قرار دادن خانه ها و قریه ها، مساجد و مدارس، کلینک ها و تاسیسات عام المنفعه؛ از روی هر قانون جنایات صریح جنگی و بشری است. رژیم کابل این همه کارها را با دستان باز انجام می دهد و صدها نمونه های آن وجود دارد.

اما رنج آور اینست که نهادهای حقوق بشر که همه جنایات جنگی و بشری رژیم کابل را می شنوند و می بینند، اما متاسفانه باز هم با آن برخورد نادرست سیاسی می کنند و همه جنایات را نادیده می گیرند.

امارت اسلامی یکبار دیگر به نهادهای بشری و رسانه های آزاد یادآور می شود که در مورد بسته شدن راه های مواصلاتی به روی مردم ولسوالی های نسی و کوف (دروازهای) بدخشان مسئولیت خود را انجام دهند و رژیم کابل را از این کار منع کنند، تا جلو یک فاجعه بزرگ بشری گرفته شود و ادعاهای بی طرفی، همدردی بشری و رسالت رسانه یی درست ثابت شود.