شهید مولوی غلام سخی؛ الگوی استقامت

ابوعمیر طارق امروز صبح مشغول تدریس بودم که زنگ تلفنم به صدا در آمد، عادت ندارم در زمان درس و تدریس به کسی پاسخ بدهم اما با دیدن شماره متوجه شدم که صاحب این شماره به غیر از داشتن یک خبر ناخوشایند و یا هنگام ضرورت موجه هرگز مزاحم نمی شود، از همین رو جوابش […]

ابوعمیر طارق

امروز صبح مشغول تدریس بودم که زنگ تلفنم به صدا در آمد، عادت ندارم در زمان درس و تدریس به کسی پاسخ بدهم اما با دیدن شماره متوجه شدم که صاحب این شماره به غیر از داشتن یک خبر ناخوشایند و یا هنگام ضرورت موجه هرگز مزاحم نمی شود، از همین رو جوابش را دادم. بعد از احوال پرسی مختصر خبر شهادت مولوی غلام سخی تقبله الله (خطیب مسجد جامع مرکزی ولسوالی جوین) را به سمعم رساند، با گفتن انا لله و انا الیه راجعون با او خداحافظی کردم و تلفن را قطع کرده به درس ادامه دادم.

بعد از به پایان رسیدن درس وقتی به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی سر زدم متن قاری یوسف احمدی، سخنگوی امارت اسلامی افغانستان) را در مورد شهادت شهید مولوی غلام سخی تقبله الله دریافتم که در بعضی از گروه‌ها به نشر رسیده بود و این جنایت نابخشودنی را که توسط اجیران اداره کابل صورت گرفته بود نکوهش کرده بود.

من خودم در زمان تعلم با اسم استاذ شهید مولوی غلام سخی تقبله الله آشنا شده‌ و به دیدار شان مشرف شده‌ام.

ایشان یک تن از علمای برجسته و روشن‌فکر ولسوالی جوین بود که در مقابل عقیده‌های فاسد کمونیستی با عزم راستین و ایمان راسخ مانند سد سکندر استوار و پا برجا بود، با وجود اینکه فرد ذهین، بلندهمت، مستعد، فعّال و با حوصله بود و می‌توانست در یکی از بهترین‌ مدارس شهر فعالیت علمی‌شان را آغاز نماید، باز هم ولسوالی دور افتاده‌اش را بر شهرها و ولایت‌ها ترجیح داده و جهت انتشار عقیده راسخ اسلامی گام‌های راستین را بلند نمود.

در فن شعر و شاعری نیز علاقه‌ی خاصی داشت و خیلی از شعرهای حافظ شیرازی، سعدی و علامه اقبال لاهوری را حفظ داشت.

شهید مولوی غلام سخی تقبله الله از ابتدای فعالیت می‌دانست که تنها حوزه های علمیه و خانقاه‌های مشایخ برای اصلاح امت و ارشاد عموم مردم کافی نیست. زیرا بسیاری‌ها به مدارس دینی و خانقاه‌ها مراجعه نمی‌نمایند بلکه راه مکاتب و پوهنتون‌ها را در پیش گرفته و در آنجا با عقاید فاسد کمونیستی (که بخشی از بزرگان ولسوالی جوین به آن مبتلا بودند) روبرو شده و از راه مستقیم هدایت و شریعت غراء محمدی منصرف می‌شوند. از همین رو در کنار تمام فعالیت‌های دینی خویش به سوی مکاتب توجه خاص خویش را مبذول داشته و آستین همت را بالا زد.

مردم ولسوالی جوین در حقیقت تمام شان مدیون زحمات خالصانه استاذ شهید مولوی غلام سخی تقبله الله می‌باشند که در راستای تلقین احکام ناب اسلامی و تدریس علوم عصری از هیچ تلاشی دریغ نورزید.

او فقط به خاطر رشد و ترقی فرزندان محروم ولسوالی جوین، خود را از هر ناز و نعمت محروم کرده تا سرنوشت فرزندان چند افراد مکار و دروغگو را معلوم و مسیرشان را معین نماید. اما کاش آنان قدر این همه زحمت‌ها را می‌دانستند !!

شهید مولوی غلام سخی تقبله الله ترجمان حق و صداقت و پروانه سنت رسول الله صلی الله علیه و سلم بود. وی چنان شمع دلربایی از توحید افروخته بود که تا چند نسل آینده خاموش نخواهد شد. در برابر محو نمودن رسوم جاهلانه و بدعات مانند کوه استوار استقامت داشت و در مورد اعلای کلمه الله از ” لایخافون لومه لائم” کار می‌گرفت.

وی به علت استعداد کامل، فکر صائب و ذهن رسایش خیلی زود به مقام خطابت مسجد جامع مرکزی ولسوالی جوین نائل آمد. البته چون برخی از حلقات دین‌ستیز ولسوالی جوین با عقاید فاسد کمونیستی خود خو و عادت گرفته بودند از سخنرانی‌های دلیرانه‌ی او ناخوشایند بودند و حتی گاهی اوقات در میان سخنرانی روزهای جمعه‌ داد و بی‌داد و سر و صدا راه می‌انداختند.

استاذ شهید مولوی غلام سخی رحمه الله فقط به جرم اینکه چرا فرزند شان (شهید انس تقبله الله) چند سال قبل به جمع مجاهدین امارت اسلامی پیوست ترور شد.

فرزندشان شهید انس تقبله الله نیز توسط بعضی از دشمنان دین در ولسوالی جوین مسموم شده و بعد از آن جام شهادت را نوشید.

ملت از هر چیز آگاه و با خبر است