روز شهید و شهادت….!!

امروز صبح اول جوزا است. این روز هم اگر چه مانند سائر روزها صبح و شام دارد، اما ویژگی اش اینست که در همین روز به قضای الهی، ملت مسلمان ما به ویژه امارت اسلامی برای همیش از یک شخصیت بسیار بزرگ محروم شد. از همین جاست که هر صبح این روز، در فراق آن […]

امروز صبح اول جوزا است. این روز هم اگر چه مانند سائر روزها صبح و شام دارد، اما ویژگی اش اینست که در همین روز به قضای الهی، ملت مسلمان ما به ویژه امارت اسلامی برای همیش از یک شخصیت بسیار بزرگ محروم شد.

از همین جاست که هر صبح این روز، در فراق آن شخصیت با یک جهان آرمان ها پدیدار می گردد و ملت مسلمان ما تاریخ اول جوزا را به یاد شهادت آن شهید شادروان تجلیل می کنند و برای روح پاک او دست دعا بلند می کنند.

چهار سال پیش از امروز، آن زعیم مجاهد امارت اسلامی از دست کافران اشغالگر در حالی به شهادت رسید که در راه خدا، برای سربلندی دین خدا و آزادی میهن عزیز سر خود را به کف گرفته بود و تمام نعمت های این دنیای ناتمام را پشت سر گذاشته بود.

این شخصیت بزرگ شهید منصور بود، آن منصوری که در قافله سربکف امارت اسلامی نابغه و چهرهء ممتاز بود. شخصیت مدبر، مؤثر و مسلط بود. تقوی، اخلاص، شوق جهادی، درایت سیاسی و مهارت در نظم اداری به شکل موهوبی در شخصیت قیادی او نهفته شده بود.

چنانکه امارت اسلامی افغانستان در عصر کنونی سنگر مستحکم جهاد و مبارزه علیه کفر و استبداد به سطح جهان پنداشته می شود، لله الحمد، خداوند متعال بزرگان بنیادگذار آن را به شکل موهوبی از صلاحیت ها و مهارت های فوق العاده یی برخوردار نموده است.

خود مؤسس و زعیم  امارت امیرالمؤمنین ملا محمد عمر مجاهد – رحمه الله – نمونه زنده ای این واقعیت بود. شهید منصور صاحب نهال دست او بود که رهبری قافله جهادی را در حساس ترین شرائط زمان بطور خارق العاده انجام داد.

قابلیت ها و مشخصات شهید منصور رحمه الله را نمی توان درین مقاله تفصیلا ذکر نمود. البته ؛ به طور نمونه چند سخنان او را به گونه یادگار نقل می کنیم، که روشنگر زاویه های اسلامی و ملی شخصیت شهید منصور صاحب است. بیشتر توصیه های شادروان شهید منصور صاحب به مجاهدین خود چنین بود :

۱ : در هر کار باید تابع شریعت باشیم. در جهاد باید اجتهاد شخصی، مزاج های شخصی و یا افراط و تفریط را خلط نسازیم، بلکه تنها پیرو شریعت باشیم. به این باید باور محکم داشته باشیم که چیزی را که شریعت امر می کند در خیر ما است. اگر چه ظاهراً بر مزاج کسی سنگین تمام می شود.

۲ : من این حرف مؤسس امارت اسلامی و رهبر محبوب ما و شما امیرالمؤمنین ملا محمد عمر مجاهد رحمه الله را یکبار دیگر زنده می کنم و می گویم که ما با هیچکسی دشمنی و عناد شخصی نداریم، دوستی و دشمنی ما تنها بر بنیادهای دین مقدس اسلامی استوار است.

۳ : مجاهدین باید بسیار متوجه باشند که در اثنای عملیات ها خون مردم بی گناه نریزد. امارت اسلامی مسئولیت محافظت از مردم خود را به دوش دارد و من به حیث امیر امارت اسلامی هرگز اجازه نمی دهم که به اساس بی احتیاطی به جان و مال مردم ضرر برسد.

۴ : مردم عامه که در ساحات زیر کنترول مجاهدین زندگی می کنند، مجاهدین باید بدانند که این ملت امانت خداوند متعال است، ایشان را خداوند متعال برای ما و شما سپرده و ما را بر ایشان حاکم ساخته است.  این در حقیقت منصبی نیست بلکه آزمون بزرگی است. بناءً مجاهدین باید با مردم چنان برخورد نکنند که خدانخواسته پر از کبر، غرور، بداخلاقی و ظلم بوده باشد. زیرا با این کار، تمام مجاهدین مستحق قهر خداوندی می گردند. خداوند متعال هرگز ظلم را دوست ندارد، لهذا مجاهدین همواره طبق این فرمان نبوی –  صلی الله علیه و سلم – با مردم برخورد بکنند که : «بَشِّرُوا وَلاَ تُنَفِّرُوا وَیَسِّرُوا وَلاَ تُعَسِّرُوا…» ، تا این مردم رنجدیده ازین بیشتر اذیت نبینند.

گفته های فوق الذکر اقتباسات کوتاهی از سخنان شهید منصور رحمه الله بود، که نشان می دهد او واقعاً یک چهره مؤمن، خیرخواه، رهبر مدبر و شخصیت ملی بود.

خداوند متعال همواره او را از رحمت، مغفرت و رضای خود هیچگاه بی بهره نسازد. آمین