تحلیل سیاسی

حکومت همه شمول و فراگیر

پس از فرار آمریکا و متحدان و اجیران وابسته به آن و فتح کابل، امارت اسلامی در افغانستان به صورت قانونی استقرار یافت. بلافاصله پس از آن، بسیاری از همسایگان و بقایای دولت سابق در صحبت‌های غیر رسمی و نشست‌های رسمی خود نسبت به تشکیل دولت توسط امارت اسلامی اظهار نگرانی کرده، آن را دولت […]

پس از فرار آمریکا و متحدان و اجیران وابسته به آن و فتح کابل، امارت اسلامی در افغانستان به صورت قانونی استقرار یافت. بلافاصله پس از آن، بسیاری از همسایگان و بقایای دولت سابق در صحبت‌های غیر رسمی و نشست‌های رسمی خود نسبت به تشکیل دولت توسط امارت اسلامی اظهار نگرانی کرده، آن را دولت یک‌دست دانسته و خواهان تشکیل دولت وحدت ملی و فراگیر، و همه‌شمولی آن شدند و نقش دایهٔ مهربان‌تر از مادر را بازی می‌کردند؛ اما در همین مدت کوتاه امارت اسلامی افغانستان نشان داده است که در دو بخش، فراگیری و همه‌شمولی شگفت‌انگیز و بی‌نظیری داشته است؛ یکی در بخش خدمات‌رسانی به ملت و دیگری در بخش مبارزه با مفاسد و جرایم.

آری در زلزلهٔ ویران‌گر هرات و برف و کولاک اخیر، مسئولان امارت اسلامی از ردهٔ پایین گرفته تا والی و وزیر، بدون در نظرگرفتن شرایط جغرافیایی و اقلیمی و بدون در نظرداشت زبان و لهجه و تفاوت عقیده و اندیشه، به همهٔ افراد آسیب‌دیده به صورت یک‌سان و برابر خدمات ارایه نموده، و در غم و اندوه آنان مشارکت نمودند، و بالاتر از توان و فراتر از امکانات خود، به مردم خدمت کردند و هنوز در حال خدمت و یاری‌رساندن هستند.

آری برای مسئولان، جنوب و شمال، شرق و غرب تفاوتی ندارد و وجب‌به‌وجب خاک افغانستان برای آنان محترم و ارزشمند است، همچنان که برای آزادی وجب‌به‌وجب خاک‌شان خون دادند، اکنون برای عمران و آبادانی آن عرق خواهند ریخت.

آری در حادثه‌های اخیر در نگاه مسئولان همهٔ افراد آسیب‌دیده، ملت و فرزند میهن بوده و خدمت‌رسانی به آنان وظیفه است، فرقی ندارد که پشتون باشند یا تاجیک، ازبک باشند یا هزاره، ترکمن باشند یا بلوچ و… بلکه تلاش‌شان برای آن است که دست هر افتاده را گرفته و به هر مصیب‌زده کمک نموده و هر آسیب‌دیده را درمان کنند.

 

بخش دوم هم مبارزه با مفاسد و جرایم است. در این مدت کوتاه هر فردی که مرتکب جرم یا فساد شده است توسط امارت اسلامی بازداشت شده و به اندازهٔ جرم و فساد خود مجازات شده است و برای اجرای مجازات هیچ تبعیض و تفاوتی در نظر گرفته نشده است. مجرم و مفسد، هرکس، از هر ولایت، از هر قوم و طایفه و از هر خانواده و فامیلی که بوده است، برای نظام یک‌سان بوده و مطابق با قوانین موجود در کشور مجازات شده است.

 

آقازاده‌بودن، ژن برتر داشتن، وابسته به فلان بودن و … در امارت اسلامی جایگاهی نداشته و به امید خدا نخواهد داشت. همه‌شمول‌بودن و فراگیر‌بودن در تقسیم مسئولیت‌ها و سپردن وزارت‌ها و پست‌های کلیدی بسیار آسان است؛ اما همه‌شمولی و فراگیری در خدمت‌رسانی و اجرای مجازات بسیار سخت است. اگر مدعیان مساوات و برابری و همه‌شمولی باور ندارند، این گوی و این میدان؛ مردم جهان بماند، بلکه ملت خود را قانع کنند که خدمات دولت‌شان برای همه یک‌سان، و مجازات برای همه برابر است!