حمله بر پوهنتون و یک سوال مهم

سخن روز: چند روز پیش پوهنتون کابل از سوی افراد ناشناس مورد حمله خونین قرار گرفت. ده‌ها تن محصلین و استادان درین حمله کشته و زخمی شدند و همچنان برخی صنف‌های درسی پوهنتون ویران و زیان‌مند شد. پوهنتون کابل که کهن‌ترین و معروف‌ترین اداره تحصیلات عالی عصری در سطح افغانستان است، این‌گونه قتل‌عام محصلین آن، […]

سخن روز:

چند روز پیش پوهنتون کابل از سوی افراد ناشناس مورد حمله خونین قرار گرفت. ده‌ها تن محصلین و استادان درین حمله کشته و زخمی شدند و همچنان برخی صنف‌های درسی پوهنتون ویران و زیان‌مند شد.

پوهنتون کابل که کهن‌ترین و معروف‌ترین اداره تحصیلات عالی عصری در سطح افغانستان است، این‌گونه قتل‌عام محصلین آن، قلب هر صاحب دل را تکان داد و این حمله به‌سطح گسترده تقبیح شد. اما هنوز حمله پوهنتون به پایان نرسیده بود که حاکمان ارگ به‌خصوص امرالله صالح مسئولیت این حمله مرموز را به‌دوش امارت اسلامی انداخت و گفت این حمله از سوی طالبان انجام شده‌است.

امرالله صالح از روز اول حمله استدلال می‌کرد که مهاجمان با خود بیرق سفید را نیز به پوهنتون آورده بودند و شعارهای امارت زنده باد را در دیوارها نوشته بودند. رسانه‌ها نیز این شواهد جعلی و ساختگی را بازتاب زیادی دادند و تصاویر بیرق و شعارهای نوشته شده را مکررا نشان می‌دادند.

اما چنانکه گفته می‌شود دروغ‌گو حافظه ندارد، امرالله صالح در اظهارات تازه خود در باره حمله بر پوهنتون کابل گفته‌است که مهاجمان برای اینکه هویت و وابستگی شان به کدام گروه افشا نشود، بمب‌های دستی را بر خود منفجر ساخته‌اند و با این کار نشانه‌های انگشتان و چهره‌های شان کاملا از بین رفته‌است و قابل شناسایی نیستند.

مردم افغانستان در مورد این دو ادعاهای متناقض معاون ارگ می‌پرسند که اگر مهاجمان واقعا به هدف پنهان داشتن هویت و وابستگی گروهی‌شان بمب‌های دستی را منفجر کرده‌اند و کوشیده‌اند که مشخصات شان پیدا نشود، پس آن‌ها این بیرق سفید را چرا با خود بردند و آن‌ها شعارهای را که وابستگی‌شان با یک گروه ثابت می‌سازد، چرا بر دیوارها نوشتند.

این سوالی‌است که به ارگ متوجه است و هر صاحب عقل می‌داند که در ریش معاون ارگ خس است و در قضیه پوهنتون کابل حتما زیر کاسه نیم کاسه‌ای است. منطق ضد و نقیض ارگ در مورد فاجعه دردناک کابل هرگز قابل توجیه نیست و این بیان‌گر اینست که ارگ به ملت دروغ می‌گوید و همین دروغ و اظهارات ضد و نقیض آن‌ها این ادعای امارت اسلامی را ثابت می‌کند که حمله پوهنتون کابل از سوی ارگ و حلیفان ارگ (داعشی‌ها) مشترکا طرح شده و انجام یافته است.

تنها فاجعه پوهنتون نه بلکه همه حملات مرموز شهر کابل و دیگر شهرهای بزرگ که در مساجد، ادارات تعلیمی، مراسم عروسی و دیگر اماکن عمومی انجام شده‌است، اگر درست بررسی شود مسئولیت همه آن به ادارات استخباراتی اداره کابل راجع می‌گردد.

آن‌های که در مورد فجایع دردناکی همچو پوهنتون کابل درد دارند، باید از مقامات ارگ بپرسند و به اساس شواهدی همچو اظهارات چند گونه صالح باید از گریبان ارگ‌نشینان بگیرند.