حفظ کلتور و تاریخ به حیث یک مسئولیت

سخن روز: درین اواخر، امارت اسلامی اعلامیه ای را در مورد حفظ آثار تاریخی و میراث های فرهنگی صادر نموده است. درین اعلامیه از ملت و به خصوص مجاهدین خواسته شده است که از آثار قدیمی کشور به خصوص مناره ها، قلعه ها و در مجموع تمام آثار و ارزش های تاریخی و فرهنگی حفاظت […]

سخن روز:

درین اواخر، امارت اسلامی اعلامیه ای را در مورد حفظ آثار تاریخی و میراث های فرهنگی صادر نموده است. درین اعلامیه از ملت و به خصوص مجاهدین خواسته شده است که از آثار قدیمی کشور به خصوص مناره ها، قلعه ها و در مجموع تمام آثار و ارزش های تاریخی و فرهنگی حفاظت نمایند. از هر گونه استخراج، قاچاق، فروش و انتقال آن از کشور جلوگیری نمائید و هیچکسی را اجازه ندهید که از خرید و فروخت میراث های تاریخی و فرهنگی بهره شخصی و مادی ببرند.
امارت اسلامی نگهداری و مصونیت ارزش ها، منافع، تاریخ، فرهنگ و هویت افغانستان و افغان ها را مسئولیت خود می داند و درین عرصه الحمدلله خدمت زیادی انجام داده است. به طور نمونه؛ امارت اسلامی در دهه هفتاد کشور را از تجزیه نجات داد، ملوک الطوائفی را از بین برد، امنیت مثالی را تامین کرد و یک دولت مرکزی اسلامی به میان آورد، که در نتیجه آن؛ بر علاوه از حفظ منافع دینی و ملی، جان، مال، آبرو و دارایی ملت نیز مصون شد.
این یک واقعیت است که خدماتی را که امارت اسلامی به افغانستان و افغان ها ارائه نموده، هیچ نهضت و دولتی ارائه نتوانسته است. اگر تنها به همین یک نکته متوجه شویم که امارت اسلامی افغانستان را از چندپارچگی نجات داد، این دستاورد بزرگی است که اگر خدانخواسته افغانستان تجزیه می شد، تاریخ، فرهنگ، هویت و سرمایه زیادی مادی و معنوی را از دست می دادیم و هسته بنیادی ملت با شهامت افغان که متشکل از اقوام پشتون، تاجک، ازبیک، هزاره، ترکمن، پشه یی، بلوچ، نورستانی، قزلباش و…… است از بین برده می شد و هر جزو آن با سرنوشت گنگ و تاریک مواجه می شد.
حلقات ویرانگر داخلی و خارجی پروپاگندهای زیادی در مورد امارت اسلامی کردند، که در اثر آن بعضی جهت ها و مردم از حقایق و واقعیت ها دور ماندند، این یک فرمول و ضابطه جهانی است که کورکورانه باید قضاوت نشود، پیش از قضاوت باید بررسی شود، از جانبین پرسیده شود، واقعیت ها معلوم شود، اسباب، عوامل، حوائج و اولویت ها تشخیص شود و سپس فیصله شود.
امارت اسلامی در مبارزه در برابر تفنگسالاری و اشغال امریکایی قربانی های بی شماری داده است، دین و میهن را از دسایس و توطئه های اشغالگران و مزدوران شان نجات داده و هنوز متعهد است که از ارزش ها، نوامیس، منافع، تاریخ، کلتور و هویت خود دفاع و پاسداری می نماید.
در یک بخشی از اعلامیه امارت اسلامی در مورد حفظ آثار قدیمه و اماکن تاریخی آمده است: «چنانکه افغانستان کشوری پر از آثار تاریخی و عتیقه است، نیز این آثار بخشی از تاریخ، هویت و فرهنگ کشور ماست، همه مکلفیت داریم که از آثار متذکره به‌جدیت محافظت و مراقبت نمائیم». بناءً تمام هموطنان ما حفاظت آثار تاریخی و ارزشهای کلتوری را مسئولیت خود بدانند و از تخریب، فروش و ضرررسانی آن خودداری نمایند.