جهان باید به تمویل و حمایت رژیم مفسد و بی‌کفایت نقطه پایان بگذارند

سخن روز: خارجی‌ها در افغانستان صدها ملیارد دالر را به هدف تحمیل و تقویه‌ی دست‌نشاندهان شان خرج کردند، اما امروز نتیجه‌اش این برآمد که مقامات بلند و پایین رتبه رژیم خود را حتی در قلب پایتخت کشور مصون نمی‌دانند. سیاستمدارانی که از اداره کابل امتیاز می‌گیرند به تازگی شکایت کرده‌اند که رژیم تعداد محافظین آن‌ها […]

سخن روز:

خارجی‌ها در افغانستان صدها ملیارد دالر را به هدف تحمیل و تقویه‌ی دست‌نشاندهان شان خرج کردند، اما امروز نتیجه‌اش این برآمد که مقامات بلند و پایین رتبه رژیم خود را حتی در قلب پایتخت کشور مصون نمی‌دانند.

سیاستمدارانی که از اداره کابل امتیاز می‌گیرند به تازگی شکایت کرده‌اند که رژیم تعداد محافظین آن‌ها را کاهش داده، و اگر در آینده با مشکلی دچار شوند مسئولیت آن به اداره کابل راجع می‌گردد. شورای به اصطلاح امنیت ملی اداره کابل در واکنش به این اظهارات گفته‌است که برای هر سیاستمدار بیش از صد تن محافظ داده است.

اگر از سائر جفاها و جرایم رژیمِ نصب شده پس از اشغال و همچنان اشخاص تحمیل شده در راس این رژیم صرف نظر کنیم، همین رویدادها و اظهارات اخیر این‌ها هم برای بی‌کفایتی، پراکندگی، خودخواهی، فساد و صدها ضعف دیگر به‌حیث دلیل کفایت می‌کند که رژیم کابل، با مصارف صدها ملیارد دالری که از سوی حامیان غربی شان داده شده، نتوانستند تنه شان را از انشقاق نگه‌دارند و برای اشخاص خود احساس مصونیت بخشند.

محافظت از تنه خود به‌جای خود باشد، رژیم حتی نتوانست در جایی که در پهلوی ده‌ها ادارات استخباراتی خارجی و داخلی، هزاران نظامیان افغان نیز مستقر هستند ریشه‌های دزدان را بخشکانند. همه روزه افغان‌ها در قلب کابل در روز روشن برای چند افغانی و یا یک موبایل کشته می‌شوند. اما تنها یک کیلومتر دور از ساحه زیر کنترول اداره فاسد، جایی که مجاهدین امارت اسلامی سلطه دارند، حتی گمان فعالیت‌های دزدان، رهزنان و جنایتکاران برده نمی‌شود.
دلیل اینکه رژیم کابل از امنیت دادن به مقامات و مردم خود عاجز آمده، این نیست که با کمبود امکانات مواجه بوده‌است. این‌ها در بیست سال گذشته، صدها ملیارد دالر را بنام تامین امنیت از باداران خود گرفته‌اند، اما به‌جای که این پول‌ها به‌جای خود خرج می‌شد، در جیب‌های مقامات رژیم رفت، و حتی برای عساکر اجیری که دنیا و آخرت شان را برای اندکی پول به بربادی داده‌اند، هیچ کاری نشد.

پس لازم است که این رژیم فاسد، قاتل و بی‌کفایت به هر قیمتی باشد از صحنه قدرت دور ساخته شود و به‌جای آن نظام تمثیل کننده‌ی آرمان‌های دینی و ملی افغان‌ها به میان آید.