تحلیل

بیایید افغانستان را خودمان بسازیم

در طول تاریخ، افغانستان ما شاهد فرازونشیب‌های بسیاری بوده است؛ اما از دوران‌های طلایی تا لحظات سخت، همیشه یک چیز ثابت مانده است، و آن این‌که «این سرزمین متعلق به ماست و ما هستیم که باید آینده‌اش را روشن بسازیم».   امروزه، برخی از هم‌وطنان افغان‌مان از نظام حاکم ناراضی بوده و همواره در پی […]

در طول تاریخ، افغانستان ما شاهد فرازونشیب‌های بسیاری بوده است؛ اما از دوران‌های طلایی تا لحظات سخت، همیشه یک چیز ثابت مانده است، و آن این‌که «این سرزمین متعلق به ماست و ما هستیم که باید آینده‌اش را روشن بسازیم».

 

امروزه، برخی از هم‌وطنان افغان‌مان از نظام حاکم ناراضی بوده و همواره در پی تخریب نظام حاکم (امارت اسلامی افغانستان) هستند؛ دشمنی‌های خانوادگی کشورهای دیگر را به افغانستان نسبت می‌دهند؛ جنگ‌های داخلی پاکستان را از افغانستان می‌دانند و در صدد تحریک دیگران و دشمنان این سرزمین هستند.

 

همچنین حملاتی را به افغانستان نسبت می‌دهند که نه تنها به این کشور ربطی ندارند، بلکه نظام حاکم در برابر آن، اقدامات بی‌سابقه‌ای انجام داده است. آن‌ها با بی‌شرمی تمام بر نظامی برچسب می‌زنند که واقعاً افغانستان را از نابسامانی‌ها و ناهنجاری‌های زیادی نجات داد. واضح است که آن‌ها کینه‌ها و عقده‌هایی دارند و می‌خواهند آن را با برچیدن بساط این نظام اسلامی تشفی بخشند.

 

اما باید به یاد داشته باشیم که دشمنی و تخریب، هرگز راه‌حل نبوده و نخواهد بود و تاریخ دیرینهٔ افغانستان برای ما ثابت ساخته که با چنین مواردی نمی‌توان به‌جایی رسید، بلکه همیشه نیازمند سایر کشورها خواهیم بود؛ بنابراین نتیجه می‌گیریم که تنها با همکاری و مشارکت می‌توانیم افغانستانی بسازیم که همهٔ ما به آن افتخار کنیم.

 

برای ساختن یک افغانستان نیرومند و خودکفا، می‌باید دست از تخریب برداشته، دست به دست هم دهیم تا برای آینده بنای محکمی بسازیم. در این صورت هر کدام از ما، صرف نظر از موقعیت سیاسی یا اجتماعی، می‌توانیم نقشی در این ساخت‌وساز داشته باشیم.

 

به‌جای این‌که وقت و انرژی خود را صرف مخالفت‌های بی‌ثمر کنید، بیایید روی ایجاد فرصت‌های شغلی، تقویت آموزش و پرورش، و بهبود زیرساخت‌ها تمرکز نمایید. این‌ها هستند که می‌توانند به طور واقعی به پیش‌رفت کشورمان کمک کنند.

 

فرجام سخن این‌که، افغانستان ما نیازمند همهٔ ماست. بیایید با همکاری و وحدت، دست به اقداماتی بزنیم که نه تنها برای نسل ما، بلکه برای نسل‌های آینده نیز مفید باشد. بیایید نشان دهیم که برای ساختن وطنی بهتر، می‌توانیم همکاری کنیم.