بزرگ‌ترین کارنامه‌ی شهید منصور تقبله الله

موسی فرهاد شهید ملا اختر محمد منصور رحمه‌الله، رهبر بسیار قویِ سیاسی و نظامی طالبان، در ماه پنجم سال ۲۰۱۶ میلادی به همین تاریخ، در نزدیکی خط دیورند توسط طیاره‌ی درون امریکایی به شهادت رسانده شد. شهید منصور تقبله‌الله کسی بود که پس از امیرالمؤمنین ملا محمد عمر مجاهد، باب بزرگ تاریخ ما را تشکیل […]

موسی فرهاد

شهید ملا اختر محمد منصور رحمه‌الله، رهبر بسیار قویِ سیاسی و نظامی طالبان، در ماه پنجم سال ۲۰۱۶ میلادی به همین تاریخ، در نزدیکی خط دیورند توسط طیاره‌ی درون امریکایی به شهادت رسانده شد.

شهید منصور تقبله‌الله کسی بود که پس از امیرالمؤمنین ملا محمد عمر مجاهد، باب بزرگ تاریخ ما را تشکیل می‌دهد.

زیرا مسئولیت انتظام و انسجام صف جهاد، در شرایط بسیار دشوار به دوش او سپرده شد. پیش از او، دو تن نائبان امیرالمؤمنین ملا محمد عمر مجاهد یکی‌پی‌دیگر اسیر شدند و سپس یکی آن‌ها در زندان به شهادت رسانده شد. زمانی‌که تمام امور امارت از سوی امیرالمؤمنین به او محول گردید، نیروی نظامی اشغال‌گران خارجی در کشور به اوج رسیده بود و بیش از صد هزار تن عساکر خارجی در افغانستان گماشته شده بودند.

مجاهدین از لحاظ قدرت نظامی، مالی، سیاسی و اجتماعی با خطرات متلاشی‌شدن مواجه بودند، اما شهید منصور تقبله‌الله با تمام متانت با آن اوضاع ناخوشایند مقابله نمود و صف جهادی را نسبت به هر زمان قوی‌تر و از لحاظ سیستماتیک منظم ساخت.

اثرات درازمدت و مثبت کارنامه‌های وی، نه تنها در صف امارت بلکه در زندگی ملت نیز پدیدار شد. بزرگ‌ترین کارنامه‌ی او این بود که صف جهادی را در کل کشور در چنین چهارچوبی تنظیم نمود، که از مقام رهبری تا دلگی‌های بسیار خورد، همه به مثل حلقه‌های زنجیر به هم پیوستند.

در پهلوی تشکیلات نظامی، چنان واحدهای اداری را به شکل کمیسیون‌ها و کمیته‌ها به میان آورد، که هر یکی آن بالفعل حیثیت وزارت را دارد و در پیش‌برد کارها در چوکات خود از اختیار و صلاحیت کامل برخوردار است.

از اثر این تلاش‌های وی بود که صف جهادی امارت به‌جای نهضت شکل حکومت موازی را از خود کرد و پیامدهای آن مستقیما بر زندگی ملت نمایان شد.

زیرا در گذشته، اگرچه مردم زیر رهبری امیر واحد مشغول جهاد بودند و عملیات‌های شان در برابر دشمن خودسرانه نبود، اما چون تحرکات شان تنها نظامی بود و آن هم به شکل چریکی؛ طبعی‌ست که اینگونه حالت، نظم و دیسپلن را تا حدی متاثر می‌سازد و زندگی غیر نظامیان را با مشکلات مواجه می‌کند.

اما شهید منصور رحمه‌الله با ترتیب دادن یک لایحه و با عملی‌کردن آن توانست نخست صفوف مجاهدین نظامی را به زون‌ها، محاذها، قطعات، حلقات و دلگی‌های خورد و بزرگ تنظیم کند و سپس واحدهای دیگر اداری را به شکل کمیسیون‌ها ایجاد کند، مثلا کمیسیون‌های قضایی، سیاسی، مالی، فرهنگی، دعوتی و……

وی در همه ولایات و ولسوالی‌های کشور، در پهلوی مسئولان نظامی مسئولان ملکی نیز تعیین نمود، و این سلسله تا هنوز به شکل یک دولت موازی موفقانه به پیش می‌رود.

امروز می‌بینیم که مطبوعات غربی و بعضی حلقات داخل اداره کابل هم اعتراف می‌کنند که ۸۰٪ مردم کشور مسائل حقوقی و عادی خود را به‌جای دولت رشوت‌خور کابل به محاکم و دیگر ادارات طالبان راجع می‌کنند. زیرا هیچکسی از رژیم فاسد کابل امید حل واقعی و منصفانه‌ی مسائل خود را ندارد.

هرگاه تمام صفوف جهادی امارت اسلامی در یک چهارچوب به گونه عملی منسجم کرده شد، اثرات فوری آن به شکل کامیابی و پیروزی مجاهدین آشکارا شد، و از همین‌ست که امروز امارت اسلامی در سطح کشور و جهان به حیث یک نظام مستقل، با صلاحیت و نماینده‌ی افغانستان شناخته می‌شود.

این ثمره‌ی ابتکار و مساعی شهید منصور رحمه‌الله است که امروز امارت و ملت هر دو به آستانه‌ی کامیابی رسیده اند. و لله الحمد و المنه