اگر خروج اشغالگران به تعویق انداخته شود؟

سخن روز: گروه بررسی کنگره امریکا بنام «گروه مطالعه افغانستان» در گزارش اخیر خود به دولت بایدن سفارش کرده است که خروج نظامیان از افغانستان را به تعویق بیاندازد. این گروه تهمت بسته است که امارت اسلامی تعهدات خود در پیمان دوحه را عملی نکرده و…… در این گزارش، از موضوعات و مسائلی هم یاد […]

سخن روز:

گروه بررسی کنگره امریکا بنام «گروه مطالعه افغانستان» در گزارش اخیر خود به دولت بایدن سفارش کرده است که خروج نظامیان از افغانستان را به تعویق بیاندازد. این گروه تهمت بسته است که امارت اسلامی تعهدات خود در پیمان دوحه را عملی نکرده و……
در این گزارش، از موضوعات و مسائلی هم یاد شده و سپس در مورد آن ابراز نگرانی شده، که هرگز واقعیت ندارد. این نشان می‌دهد که گروه مطالعه افغانستان وضعیت را به‌خوبی بررسی نکرده و نسبت به مسئولیتِ سپرده شده، به منافع شخصی اولویت داده است.
موجودیت اشخاصی همچو جنرال جوزف دانفورد در این گروه، قابل تامل است. دانفورد چون در زمان ماموریت خود در افغانستان شکست خورده، بنابراین برخورد او با مسئله افغانستان عقده‌یی و احساساتی است.
به پیمان دوحه باید از دیدگاه کسانی دیده نشود که منافع خود را در جنگ و کشتار می‌بینند و در برابر منافع عمومی ملت‌ها می‌ایستند. اگر خدا نخواسته پیمان دوحه نقض شود، نتائج خطرناک خواهد داشت و مسئول آن هم جهت مقابل خواهد بود.
پیمان دوحه حاصل مساعی، مشوره‌ها و بررسی‌های زیادی تیم‌های مذاکراتی امارت اسلامی و امریکا بوده و یگانه راه معقول و پایدار برای حل مشکل است. اگر پیمان دوحه از بین برود، این سبب جنگ بزرگی می‌شود، که مسئولیت آن به دوش امریکا می‌باشد.
دولت جدید امریکا باید از برخورد احساساتی در برابر پیمان دوحه خودداری کند و نباید بر دوام جنگ و بقای جنگ‌سالاران و مفسدان سرمایه‌گذاری کند.
امارت اسلامی متعهد بودن خود به پیمان دوحه را به اثبات رسانیده، و عملی شدن این پیمان را راه حل مناسب برای پایان دادن مشکل افغانستان می‌داند. باید از اعمال و اظهاراتی خودداری شود، که ما را دوباره به حالت جنگی بر می‌گرداند. در حالی که آن وضعیت نه به نفع امریکاست و نه به خیر افغان‌ها.