اقدام قابل ستایش کشور نیوزیلاند

سخن روز: در حالی که روزنامه نیویارک تایمز خبر داده است که مقامات رژیم کابل از نیروهای خارجی خواسته اند که دست کم دو سال دیگر در افغانستان بمانند، تا بر خلاف پیمان دوحه به حمایت جنگی و مالی این ها دوام بدهند، همزمان کشور نیوزیلاند اعلان کرده است که به اساس پیمان دوحه، تمام […]

سخن روز:

در حالی که روزنامه نیویارک تایمز خبر داده است که مقامات رژیم کابل از نیروهای خارجی خواسته اند که دست کم دو سال دیگر در افغانستان بمانند، تا بر خلاف پیمان دوحه به حمایت جنگی و مالی این ها دوام بدهند، همزمان کشور نیوزیلاند اعلان کرده است که به اساس پیمان دوحه، تمام نظامیان خود را تا ماه می از افغانستان بیرون می کند.

نخست وزیر این کشور خانم جسیندا اردر گفته است که پس از حضور بیست ساله در افغانستان، کشور نیوزیلاند تصمیم گرفته است که عساکر باقی مانده خود را از افغانستان بکشند. به گفته او؛ اکنون فرصت صلح است و به بقای عساکر خارجی نیازی نیست.

این اقدام کشور نیوزیلاند، که با خروج نیروهای خود به آمدن صلح و ثبات امیدواری نشان می دهد، در واقعیت یک گام مثبت و بشردوستانه و ارجگذاری به استقلال مردم افغانستان است.
امید است که تمام کشورهای اشغالگر به رهبری امریکا، از نقش قدم نیوزیلاند پیروی نموده، به اشغال ناروای افغانستان نقطه پایان بگذارند، تا بجای ریختن خون، صلح و ثبات در افغانستان به میان آید و افغان ها از حق استقلال محروم نمانند.

جریان نزده سال گذشته ثابت کرده است که معضل افغانستان از راه زور و قدرت، استراتژی های جنگی و تبدیلی جنرالان حل نمی شود. مقتضای عقل و منطق پس از این تجربه طولانی، اینست که باید تلاش های صادقانه برای پایان دادن جنگ صورت بگیرد و همه تعهدات عملی شود. امارت اسلامی از طرف خود برای حل سیاسی معضل، تعهد واقعی دارد.
اما متاسفانه، مقامات رژیم کابل بالعکس خواستار دوام جنگ و اشغال از خارجی ها هستند و بسیار بی شرمانه تاریخ سیاه غلامی شان را سیاه تر می سازند.

اقدام کشور نیوزیلاند گام مثبت به سوی صلح و تطبیق پیمان دوحه است. امارت اسلامی دیروز در یک نامه خود نیز به جهانیان به خصوص امریکایی ها و متحدین آن ها واضح ساخت که امارت اسلامی نه در امور داخلی کسی مداخله می کند و نه هم به کسی دیگری اجازه می دهد که در امور ما مداخله کند. امارت اسلامی دفاع از خاک و ملت خود را حق مشروع بشری خود می داند.

کشور ما با یک جنگ تحمیل شده دست و گریبان است. پایان دادن این جنگ مسئولیت همه جهت ها و به نفع همه جهت هاست، و تطبیق واقعی پیمان دوحه بهترین راه حل برای پایان دادن این جنگ است.

امارت اسلامی به مسئولیت های خود متوجه است و جهت های دیگر نیز باید مسئولیت های شان را ادا نمایند، نه اینکه به خواسته های نا سنجیده و مغرضانه مقامات رژیم کابل گوش دهند، که در حقیقت تلاش برای سوق دادن جهانیان و افغان ها به سوی جنگ دائمی، بی هدف و ویرانگر است، نه چیزی دیگری.