افغانستان در ماه دسمبر ۲۰۱۹ میلادی

احمد فارسی ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد. ——————————– ماه دسمبر سال ۲۰۱۹ شاهد رویدادهای […]

احمد فارسی

ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد.

——————————–

ماه دسمبر سال ۲۰۱۹ شاهد رویدادهای مهم در میدان های مختلف نظامی، سیاسی و فرهنگی بود. در جریان این ماه تعداد زیادی از اشغالگران خارجی همراه با اجیران داخلی شان کشته شدند. چندین پایگاه و ولسوالی در جریان ماه دسمبر به تصرف مجاهدین در آمد. تفاصیل این رویدادها را همراه با اخبار مهم دیگر میتوان در سطور ذیل مطالعه نمود:

تلفات و خسارات اشغالگران خارجی:

به روز دوشنبه ۱۶ دسمبر دو تن امریکایی در ولسوالی زرغون ولایت هرات کشته شدند. به روز دوشنبه ۲۳ دسمبر یک عسکر دیگر اشغالگران در ولسوالی چهاردرهء ولایت کندز کشته شد. و به روز جمعه ۲۷ دسمبر دو تن امریکایی در مرکز ولایت کندز و به فردای آن دو تن دیگر از آنان در ولسوالی زرمت ولایت پکتیا کشته شدند. آمار دقیق تلفات اشغالگران در دست نیست زیرا از آغاز اشغال تا کنون تلاش شده است تا آمار حقیقی پنهان شده و در بدل هر ده کشته دو یا سه تن اعتراف گردد.

تلفات در صف ادارهء اجیر:

به روز جمعه ۶ دسمبر دو قوماندان پولیس در ولسوالی امام صاحب کشته شدند. به روز یکشنبه ۸ دسمبر یک قوماندان نیروهای ویزه همراه با معاونش در ولسوالی شولگره ولایت بلخ کشته شدند. به روز شنبه ۱۴ دسمبر چهار قوماندان اربکی در ولسوالی قراه باغ ولایت غزنی کشته شدند. به روز سه شنبه ۲۴ دسمبر یک قوماندان اربکی در ولسوالی اله سای ولایت کاپیسا کشته شد و به روز یکشنبه ۲۸ دسمبر یک قوماندان اردوی اجیر در ولسوالی لاله گزر ولایت تخار کشته شد. علاوه بر این صدها تن از عساکر دشمن در جریان این ماه کشته شده است که آمار دقیق آن در دست نیست.

تلفات و آزار و اذیت ملکی:

حملات وحشیان خارجی در اولین روز ماه دسمبر جان یک طفل نوزاد را همراه با پنج ملکی دیگر در در ولسوالی علی شیر ولایت خوست گرفت. به روز چهارشنبه ۴ دسمبر قطعات وحشی ۰۲ در ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار بر خانه های ملکی چاپه انداخته و باعث کشتار مردم عام گردیده است. این در حالیست که یک روز قبل مردم ننگرهار طی تظاهراتی از ادارهء اجیر خواسته بودند که این ظلم و ستم را بر آنان بند کند. به روز چهارشنبه ۱۱ دسمبر عساکر ادارهء اجیر ۴ طفل را در ولسوالی برکی برک ولایت لوگر به شهادت رسانیدند.

به روز پنجشنبه ۲۶ دسمبر یوناما اعلان کرد که در ده سال گذشته بیشتر از صد هزار ملکی در جریان جنگ ها در افغانستان کشته شده اند. به روز پنجشنبه ۲۶ دسمبر اربکی های وحشی در جریان حمله بر خانهء یکی از علمای دین در ولسوالی دوآب ولایت سمنگان نسخه های قرآن کریم را آتش زدند. به روز دوشنبه ۳۰ دسمبر طیاره های اشغالگران ۱۴ تن ملکی را در بغلان مرکزی طی بمباردمان وحشیانه به شهادت رسانیدند.

تفاصیل رویدادهای حملات و تلفات ملکی ها را در راپور منتشرهء صفحه انترنتی امارت اسلامی میتوان مطالعه کرد.

عملیات الفتح:

اولین روز ماه دسمبر با حملات تاکتیکی مجاهدین آغاز گردید که طی آن دهها تانکر تیل که در توقفگاه بگرام به اشغالگران خارجی تیل می رساندند طعمه حریق شدند. به روز دوشنبه ۲ دسمبر مطبوعات از فرار عساکر اجیر از دو پایگاه در مرکز کندز و ولسوالی خان آباد این ولایت خبر دادند. در خبر آمده است که این عساکر از بیم حملات مجاهدین قرارگاههای خودرا ترک کرده و فرار کردند.  به روز جمعه ۶ دسمبر یک پایگاه پولیس در ولسوالی امام صاحب ولایت کندز در تصرف مجاهدین در آمد و در جریان عملیات دو قوماندان پولیس همراه با ۱۲ تن از افراد شان کشته شدند.

روز دوشنبه ۹ دسمبر شاهد یک حمله موتر بم بر پایگاه امنیتی دشمن در ولسوالی نادعلی ولایت هلمند بود که طی آن دهها تن از عساکر دشمن کشته و زخمی شدند. به تعقیب آن و به روز چهارشنبه ۱۱ دسمبر بگرام یکبار دیگر شاهد حملات مجاهدین بر نیروهای اشغالگر بود. در این حملات که مجاهدین توانستند داخل پایگاه بگرام شوند دهها تن از اشغالگران کشته و زخمی شده و چندین تعمیر و پایگاه شان کاملا منهدم گردید. به روز سه شنبه ۲۴ دسمبر یک پایگاه نظامی دشمن در ولسوالی دولت آباد ولایت بلخ در تصرف مجاهدین در آمد. به روز جمعه ۲۷ دسمبر یک کندک دشمن اجیر در ولسوالی سنگین ولایت هلمند مورد حملات شدید مجاهدین قرار گرفت که طی آن ۲۶ عسکر کشته شدند. به روز یکشنبه ۲۸ دسمبر حملات مجاهدین بر دو پایگاه دشمن در ولسوالی لاله گزر ولایت تخار آغاز شد که طی آن یک قوماندان اردوی اجیر همراه با ۲۱ تن از عساکر این پایگاهها کشته شدند. روز دوشنبه ۳۰ دسمبر شاهد حملات مجاهدین بر ولسوالی بغلان مرکزی، ولسوالی کشندی ولایت بلخ و ولسوالی فیض آباد ولایت جوزجان شاهد حملات مجاهدین بر نیروهای اجیر بود که طی آن دهها تن از آنان کشته، زخمی و اسیر گردیدند. و در آخرین روز ماه دسمبر مامورین اجیر از ولسوالی درزاب ولایت جوزجان فرار کرده و نیروهای خودرا از آنجا از طریق هلیکاپتر ها خارج کردند.

تفاصیل حملات و عملیات الفتح را می توان در راپور های ویژه و منشره در صفحات امارت اسلامی مطالعه کرد.

مذاکرت صلح:

به روز شنبه ۷ دسمبر زلمی خلیلزاد به قطر رسید تا مذاکرات صلح را دوباره آغاز کند و روی مسودهء معاهده صلح اتفاق نهایی صورت گیرد.

افشاگری های واشنگتن پوست:

به روز سه شنبه ۱۰ دسمبر واشنگتن پوست نوشت که به اسناد محرمی دسترسی پیدا کرده است که نشان می دهد حقایق جنگ افغانستان از ابتدا تا کنون پنهان گردیده است. در این اسناد که در حدود ۲۰۰۰ صفحه است آمده است که تمامی جنرالان و رهبران سیاسی امریکا می دانستند که امریکا در جنگ بی هدفی که در افغانستان آغاز کرده است شکست می خورد اما باز هم حقایق جنگ بشمول آمار تلفات و خسارات از مردم پنهان گردیده است.

خواهش افغان ها:

ادارهء پایگاه آسیا طی یک بازپرسی که انجام داده بود و به روز سه شنبه ۳ دسمبر نتایج آنرا اعلام کرد خبر داد که ۹۰% افغان ها خواهان صلح و ۸۲% دیگر آنها خواهان خروج نیروهای اشغالگر از کشور شان هستند.

اعلان نتایج ابتدایی انتخابات تقلبی:

به روز یکشنبه ۲۲ دسمبر وبعد از سه ماه از انجام انتخابات که در آن کمتر از ۱.۵ ملیون نفر از تمامی نفوس افغانستان که به ۳۵ ملیون می رسد اشتراک کرده بودند نتایج ابتدایی آن اعلان شد که طی آن اشرف غنی یکبار دیگر برنده اعلان گردید. نتایج  این انتخابات که از شرم آور ترین انتخابات فاسد و تقلبی جهان بشمار می رود از جانب گروههای دیگر شامل این انتخابات مسترد گردید.

ششم جدی:

امارت اسلامی به مناسبت ششم جدی (چهلمین سال اشغال شوروی بر افغانستان) طی اعلامیه یی امریکا و اشغالگران حلیف آنرا دعوت کرد تا از این روز عبرت گرفته و به اشغال کشور خاتمه دهند.