افغانستان در ماه جنوری ۲۰۲۰ میلادی

احمد فارسی ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد. ——————————– سال جدید میلادی موفقیت ها و […]

احمد فارسی

ملاحظه: این نوشتار شامل رویدادهایی است که دشمن به آن اعتراف کرده است ولازم به اشاره می دانیم که رویدادهای موثق دیگر را با ذکر معلومات بیشتر بخصوص دربارهء آمار تلفات و خسارات دشمن داخلی و خارجی میتوان در سایت رسمی امارت اسلامی افغانستان مطالعه کرد.

——————————–

سال جدید میلادی موفقیت ها و کامیابی های زیادی در میدان نظامی را برای مجاهدین با خود آورد. در اولین ماه این سال دست آوردهای نیکی نصیب مجاهدین گردید. در جریان این ماه چندین قرارگاه و پوسته های دشمن تخلیه گردید. چندین فروند طیاره های مختلف النوع آنان سرنگون گردید و علاوه بر تلفات وارده بر دشمن تعداد قابل ملاحظه یی صف دشمن را ترک گفته و با مجاهدین پیوستند. تفاصیل رویدادهای مذکور و مهم دیگر را تحت عناوین ذیل میتوان مطالعه کرد:

تلفات اشغالگران خارجی:

ماه جنوری سال ۲۰۲۰ از مشکل ترین ماهها برای دشمن اشغالگر بود. در این ماه تعداد زیادی از افراد دشمن در رویدادهای مختلف کشته شدند که به بعضی از این رویدادهای ذیلا اشاره صورت می گیرد:

به روز چهارشنبه ۸ جنوری دو تن از افراد دشمن اشغالگر در ولسوالی خان آباد ولایت کندز کشته شدند و به روز جمعه ۱۰ جنوری یک هلیکاپتر اشغالگران در ولسوالی زیروک ولایت پکتیکا مورد هدف مجاهدین قرار گرفته و سرنگون گردید که طی آن تمامی عمله و سرنشینان آن کشته شدند. به فردای آن یک تانک اشغالگران در ولسوالی دند ولایت کندهار طعمه حریق مجاهدین گردید که در این رویداد نیز تمام سرنشینان تانک کشته شدند و ناتو با نشر اعلامیه یی کشته شدن دو تن در این حادثه را پذیرفت.

از سوی دیگر، به روز شنبه ۱۸ جنوری شش تن از عساکر اشغالگر در مرکز ولایت ارزگان کشته شدند و به تعقیب آن به روز دوشنبه ۲۷ جنوری یک طیاره دشمن که با تمام سرنشینان آن که شامل افراد مهم استخباراتی دشمن اشغالگر بودند در ولسوالی ده یک ولایت غزنی سرنگون گردید.

 تلفات و خسارات در صف ادارهء اجیر:

روزانه دهها تن از افراد دشمن در جریان جنگ بخصوص حملات مجاهدین که منجر به تصرف مناطق و قرارگاه های دشمن می شود کشته می شوند اما آمار دقیق این تلفات در دست نیست. در ذیل به بعضی از رویدادهای تلفات و خسارات دشمن بگونه مشت نمونهء خروار اشاره صورت می گیرد:

به روز چهارشنبه ۸ جنوری یک هلیکاپتر دشمن اجیر در مرکز ولایت فراه سرنگون گردید که طی آن دو پیلوت کشته شدند. در همین روز یک هلیکاپتر دیگر دشمن در نزدیکی شهر گردیز ولایت پکتیا سرنگون گردید که در اثر آن بشمول قوماندان امنیهء این ولایت چندین تن دیگر زخمی گردیدند. به روز چهارشنبه ۲۲ جنوری مسئول مطبوعاتی امنیت ملی در مرکز ولایت هلمند کشته شد.

ولایت هلمند نیز شاهد رویدادهای مختلف بود. به روز شنبه ۲۵ جنوری یک هلیکاپتر دشمن که مربوط به قول اردوی ۲۱۵ می شد در ولسوالی کجکی این ولایت سرنگون گردید. در همین روز مجاهدین امارت اسلامی از سرنگونی دو طیاره کشفی دشمن به روزهای جمعه ۲۴ و شنبه ۲۵ جنوری در این ولایت خبر دادند. به روز دوشنبه ۲۷ جنوری یک هلیکاپتر دشمن در مرکز ولایت پکتیکا سرنگون گردید. به روز سه شنبه ۲۸ جنوری قوماندان عمومی اربکی ها در ولایت زابل مورد هدف مجاهدین قرار گرفته و کشته شد. به روز پنجشنبه ۳۰ جنوری دو طیارهء دشمن طی حملات مجاهدین بر میدان هوایی ولایت کندز تخریب گردید.

تلفات و آزار و اذیت ملکی:

از یکسو دست آوردهای مجاهدین در جریان این ماه خیلی زیاد بود از سوی دیگر حملات وحشیانه دشمن که اکثرا منجر به قتل و کشتار افراد ملکی می گردد نیز افزایش یافت. به همین سلسله و به روز چهارشنبه ۱۵ جنوری ادارهء جهانی حقوق بشر اعلان کرد که امریکا در جریان ۹ ماه سال گذشته حد اقل ۸۰۰۰ حمله هوایی بر افغانستان انجام داده است. تمام جهان بخصوص افغان ها شاهد بوده اند که اکثریت قاطع آسیب دیدگان این حملات مردم ملکی و بیگناه بوده اند.

به روز پنجشنبه ۹ جنوری شش طالب العلم در یک مدرسه در مربوطات شهر کندز در اثر حملات هوایی اشغالگران به این مدرسه به شهادت رسیدند. به روز جمعه ۱۰ جنوری مطبوعات از کشته و زخمی شدن یازده تن از اعضای یک خانواده در ولسوالی درقد ولایت تخار در اثر حملات هوایی اشغالگران خبر دادند.

به روز سه شنبه ۱۵ جنوری یک خانم در اثر شلیک عساکر اجیر در ولسوالی سید اباد ولایت میدان وردک به شهادت رسید. به تعقیب آن و به روز شنبه ۱۸ جنوری نیروهای مشترک وحشی چهار تن ملکی را بشمول دو برادر در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار کشتند. به روز یکشنبه ۲۶ جنوری هفت تن اعضای یک خانواده در ولسوالی بلخ خاص در اثر حملات هوایی دشمن جان باختند.  و در آخرین شب این ماه، یک مادر همراه با دو طفل خود در ولسوالی مقر ولایت بادغیس مورد حملات هوایی اشغالگران قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

تفاصیل رویدادهای حملات و تلفات ملکی ها را در راپور منتشرهء صفحه انترنتی امارت اسلامی میتوان مطالعه کرد.

پیوستن به صف مجاهدین:

به روز چهارشنبه ۸ جنوری ۳۰ تن از عساکر دولتی در بغلان مرکزی همراه با وسایل نظامی خود به مجاهدین تسلیم شدند. این در حالیست که در ماه گذشته مجاهدین از پیوستن ۹۳۲ تن از افراد دشمن به مجاهدین خبر داده بودند. به روز شنبه ۱۸ جنوری ۱۶ عسکر دشمن در جریان تصرف ولسوالی انتقالی ارغنداب در ولایت زابل به مجاهدین تسلیم شدند. به تعقیب آن، به روز دوشنبه ۲۰ جنوری ۳۲ تن از افراد اربکی و پولیس دشمن در ولایات بدخشان و بغلان صف دشمن را ترک گفتند. در یک رویداد مشابه ۴۶ تن از عساکر ادارهء اجیر به روز پنجشنبه ۲۳ دسمبر در ولایات بغلان و تخار به صف مجاهدین پیوستند. به روز یکشنبه ۲۶ جنوری ۹ عسکر دیگر نیز در ولایت بغلان به مجاهدین پیوستند. تفاصیل و تعداد پیوستگان به صف مجاهدین در جریان این ماه طی راپور مستقل از جانب امارت اسلامی به نشر خواهد رسید.

تعذیب زندانی ها:

به روز شنبه ۴ جنوری سیما ثمر رئیس پیشین ادارهء حقوق بشر ادارهء کابل و وزیر دولت در امور حقوق بشر گفت که تا کنون زندانیان در زندان ها و توقیف گاههای حکومتی در مخالفت با تمام قوانین ملی و بین المللی مورد تعذیب  شکنجه قرار می گیرند. تعذیب زندانیان از آغاز اشغال تا کنون به شکل خیلی وحشیانه ادامه دارد اما هیچ جهتی مسئولیت بازرسی این موضوع و جلوگیری این جنایت را نمی گیرد.

فرار از زندان:

به روز دوشنبه ۱۳ جنوری مجاهدین امارت اسلامی از فرار ۲۳ تن از زندانیان خود از محبس گردیز ولایت پکتیا خبر دادند. در گذشته ها نیز مجاهدین توانسته اند با تاکتیک های مختلف دیوارهای مستحکم ترین زندان های دشمن را شگافته و موفق به فرار شوند.

عملیات الفتح:

عملیات الفتح به فضل و یاری خداوند متعال به شدت خود ادامه دارد. به همین سلسله و به روز یکشنبه ۵ جنوری یک قرارگاه دشمن در ولسوالی خاکریز ولایت کندهار مورد حملات شدید و موتر بم مجاهدین قرار گرفت که طی آن این قرارگاه کاملا منهدم شده و دشمن متحمل تلفات و خسارات شدید گردید. به روز چهارشنبه ۸ جنوری یک هلیکاپتر دشمن اجیر در مرکز ولایت فراه سرنگون گردید که طی آن دو پیلوت کشته شدند. در همین روز یک هلیکاپتر دیگر دشمن در نزدیکی شهر گردیز ولایت پکتیا سرنگون گردید که در اثر آن بشمول قوماندان امنیهء این ولایت چندین تن دیگر زخمی گردیدند.

به روز جمعه ۱۰ جنوری یک هلیکاپتر اشغالگران در ولسوالی زیروک ولایت پکتیکا مورد هدف مجاهدین قرار گرفته و سرنگون گردید که طی آن تمامی عمله و سرنشینان آن کشته شدند. به فردای آن یک تانک اشغالگران در ولسوالی دند ولایت کندهار طعمه حریق مجاهدین گردید که طی آن تمام سرنشینان آن کشته شدند و ناتو با نشر اعلامیه یی کشته شدن دو تن در این حادثه را پذیرفت.

به روز شنبه ۱۸ جنوری ۱۶ مجاهدین امارت اسلامی ولسوالی انتقالی ارغنداب در ولایت زابل را به تصرف خود در آورند. به روز جمعه ۲۴ جنوری مجاهدین امارت اسلامی شش قرارگاه و بیست پوسته دشمن را در ولسوالی کجکی ولایت هلمند به تصرف خویش در آوردند و به فردای آن قول اردوی ۲۱۵ از سرنگونی یک هلیکاپتر خود در این ولسوالی خبر داد. به روز یکشنبه ۲۶ جنوری مجاهدین از سقوط سه قرارگاه و ۵ پوسته در ولسوالی نمک آب ولایت تخار خبر دادند.

به روز سه شنبه ۲۸ جنوری مجاهدین یک حوزهء امنیتی را در ولسوالی پلخمری ولایت بغلان به تصرف خود در آوردند و در جریان جنگ بر این حوزه ۱۷ پولیس کشته شدند. به فردای آن در یک رویداد مشابه مجاهدین توانستند یک قرارگاه را در ولایت زابل به تصرف خود در آورند که طی آن ۳۵ تن از افراد دشمن کشته شدند. به روز پنجشنبه ۳۰ جنوری دو طیارهء دشمن طی حملات مجاهدین بر میدان هوایی ولایت کندز تخریب گردید.

کشور در چنگال دزدان:

به روز جمعه ۳۱ جنوری سیگار اعلان کرد که ۵۵% افغان ها در زیر خط فقر زندگی می کنند. این در حالیست که ماهانه ملیون ها دالر در این کشور توسط دزدان ملی و بین المللی به تاراج می رود و به حساب های بانک های خارجی ریخته می شود. اما از سوی دیگر مردم بیچاره تا کنون از حقوق اولیه زندگی مانند غذا و سرپناه برخوردار نیستند. اشرف غنی رئیس ادارهء اجیر در هر دو دورهء انتخاباتی وعده های دروغین اقتصاد قوی را به مردم داد اما وضعیت زندگی مردم روز به روز بدتر و وخیم تر می گردد.