افغانستان در سال ۲۰۱۷ میلادی

در این شکی نیست که تمامی رویدادهای یکسال کشوری که توسط بیشتر از ۵۰ کشور به رهبری وحشی ترین اشغالگر مورد هجوم قرار گرفته و حقیرترین افراد مجتمع بر آن حاکم گردانیده شده اند را در صفحات چند گنجانید، اما در سطور پایان فشرده یی از رویدادهای مهم که در جریان یکسال گذشته در این […]

در این شکی نیست که تمامی رویدادهای یکسال کشوری که توسط بیشتر از ۵۰ کشور به رهبری وحشی ترین اشغالگر مورد هجوم قرار گرفته و حقیرترین افراد مجتمع بر آن حاکم گردانیده شده اند را در صفحات چند گنجانید، اما در سطور پایان فشرده یی از رویدادهای مهم که در جریان یکسال گذشته در این کشور رخ داده است به خوانندگان محترم تقدیم می گردد تا این اوراق چند منحیث مرجع تاریخی آسان و مختصر در سالهای آینده مورد استفاده قرار گیرد.
تلفات در صف اشغالگران:
دشمن اشغالگر از آغاز حملات خود بر افغانستان سیاست دروغ را در تقدیم آمار تلفات به پیش گرفت. در حملات و جنگ هایی که دهها تن از افراد آن کشته و زخمی شدند و دهها تانک و وسایل دیگری تسلیحاتی آن از بین رفت تنها به کشته شدن یکتن و تخریب یک وسیلهء خود اعتراف کرد مگر سالهای متمادی جنگ شاهد این دروغ ها بود و ثابت ساخت که در جریان این سالها هزاران تن از افراد دشمن اشغالگر کشته و زخمی شده و به ارزش صدها ملیون دالر وسایل آن از بین رفته است. در ذیل تلاش میکنیم چکیده یی از تلفات دشمن را در سال گذشته بیان کنیم:
در اوایل جنوری سال ۲۰۱۷ میلادی دشمن اشغالگر تصمیم گرفت تا برای حفاظت از جان عساکر خود در پایگاه های خود باقی بماند تا در معرض حملات مجاهدین قرار نگیرند. در این ماه عساکر اشغالگر یکبار دیگر به ولایت فراه بعد از آنکه این ولایت را به نیروهای اجیر افغانی ترک کرده بودند فرستاده شدند که بعد از مرور چند روزی مجبور به فرار دوباره از آنجا شدند.
به تاریخ ۱ ماه فبروری ۲ تن از اشغالگران در دروازهء میدان هوایی ننگرهار کشته شده و ۳ تن دیگر آنان زخم برداشتند. به فردای آن یک تانک امریکایی در ولسوالی دند ولایت کندهار تباه شد و سرنشینان آن کشته شدند. به تاریخ ۳ مارچ دروازهء پایگاه اشغالگران در شهر جلال آباد مورد حمله قرار گرفت که طی آن ۴ تن از اشغالگران کشته شدند. به تاریخ ۱۱ مارچ نیز چند تن از اشغالگران در جریان حمله بر دروازهء ورودی پایگاه نظامی اشغالگران در ولسوالی خوست به قتل رسیدند. تاریخ ۱۴ نیز شاهد تلفات اشغالگران در جلال آباد بود. به تاریخ ۲۱ مارچ یک عسکر اشغالگر در ولایت لوگر و به تاریخ ۳۰ این ماه ۵ تن از اشغالگران در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار کشته شدند.
به تاریخ ۳۰ اپریل امارت اسلامی اعلان کرد که در جریان ده سال اخیر جنگ جاری ۴۸ هزار عسکر اشغالگر به قتل رسیده اند مگر دشمن دروغگو آمار کل تلفات شانزده سالهء خودرا الی آخر ماه اپریل سال ۲۰۱۷ تنها ۳۵۳۲ تن نشان می دهد. به تاریخ ۸ اپریل یک عسکر امریکایی در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار و به تاریخ ۱۷ این ماه ۶ عسکر اشغالگر در ولسوالی سپین غر این ولایت کشته شدند. به تاریخ ۲۴ ماه اپریل دهها تن از اشغالگران کشته و زخمی شدند چنانچه به تاریخ ۲۷ اپریل یکتن از اشغالگران در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار کشته شد.
به تاریخ ۱ ماه می تعدادی از عساکر اشغالگر در ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرهار و به فردای آن، ۶ عسکر اشغالگر در اثر انفجار تانک شان کشته شدند. در منطقه شش درک کابل نیز به تاریخ ۳ این ماه تعداد از اشغالگران خارجی جان باختند و به تاریخ ۱۴ ماه می چهار تن از عساکر اشغالگر در ولسوالی بگرام ولایت پروان کشته شدند.
به تاریخ ۱۲ جون دو حملهء نفوذی و یک انفجار کنار جاده بر اشغالگران صورت گرفت که طی آن حد اقل ۱۴ تن از اشغالگران خارجی کشته شدند. به تاریخ ۵ جولای پنتاگون از کشته شدن یک عسکر و زخمی شدن دو تن دیگر در ولایت هلمند خبر داد. به تاریخ ۱۴ جولای ۳ عسکر اشغالگر در ولسوالی بگرام ولایت پروان و چهار عسکر دیگر امریکایی به تاریخ ۱۶ جولای در ولسوالی ناوه ولایت هلمند کشته شدند. دو روز بعد آن یک جنرال امریکایی همراه با سه تن از عساکر اشغالگر در ولایت کندز و به تاریخ ۲۶ جولای سه تن از اشغالگران در اثر حمله مجاهد نفوذی در ولایت کندز به قتل رسیدند.
به تاریخ ۱۱ ماه سبتمبر دهها تن از اشغالگرن طی یک حمله در ولسوالی بگرام ولایت پروان و به تعقیب آن به تاریخ ۱۵ این ماه ۷ اشغالگر در ولسوالی دامان ولایت کندهار کشته شدند. تاریخ ۲۱ سبتمبر شاهد حمله بر دروازهء ورودی فرودگاه جلال آباد بود که طی آن چندین تن از اشغالگران کشته و زخمی شدند و به تاریخ ۲۳، ۱۶ اشغالگر در شهر کابل کشته و زخمی شدند.
به تاریخ ۲۲ اکتوبر یک مجاهد نفوذی در ولایت لغمان ۱۳ تن اشغالگر را به قتل رسانید و به تعقیب به تاریخ ۲۸ اکتوبر یک هلیکاپتر دشمن در ولسوالی خروار ولایت لوگر سرنگون شد که ۴۳ تن در آن کشته شدند. به فردای آن ۲ انجنیر اشغالگر در میدان هوایی جلال آباد کشته شدند.
به تاریخ ۵ نومبر تعدادی از عساکر اشغالگر در ولسوالی برکی برک ولایت لوگر و به تاریخ ۷ نومبر چندین استاد خارجی در مرکز تربیهء پولیس در ولسوالی سید آباد ولایت میدان وردک کشته شدند. به تعقیب آن به تاریخ ۱۷ نومبر چند تن از عساکر امریکایی در ولسوالی چپرهار ولایت کندهار نیز کشته و زخمی شدند.
اشغالگران خارجی در ماه دسمبر به کشته شدن یکتن از افراد خود اعتراف کردند که به این ترتیب تعداد کشته شدگان اعتراف شده در سال ۲۰۱۷ به ۱۷ تن و تعداد کل کشته شدگان در جریان سالهای جنگ به ۳۵۴۵ تن می رسد که از آنجمله ۲۴۰۷ تن آن امریکایی و ۴۵۵ تن آن انگلیسی می باشند.
خسارات در صف دشمن:
به سلسلهء خسارات دشمن که به ملیون ها دالر در ماه می رسد به تاریخ ۲۳ ماه فبروری یک هلیکاپتر وزارت دشمن در ولسولی درقد ولایت تخار سرنگون گردید. در ماه مارچ ولسوالی سنگین بدست مجاهدین افتاد و در آن ۳۰ چین تانک، ۳۰ عراده موتر، ۸ عراده تراکتور، ۱ عراده بلدوزر، ۷ جنراتور برق، صدها میل اسلحهء ثقیله و خفیفه با هزارها فیر مرمی آن به غنیمت مجاهدین آمد. به تاریخ ۴ مارچ یک طیارهء بی پیلوت اشغالگران در ولسوالی بگرام ولایت پروان و یک فروند طیاره بی سرنشین دشمن به تاریخ ۹ ماه جون در ولسوالی بهسود ولایت ننگرهار سرنگون گردید.
به تاریخ ۲ جولای یک هلیکاپتر دشمن در مرکز ولایت کندز سرنگون شد و متعاقبا به تاریخ ۲۲ جولای یک طیارهء بزرگ ترانسپورتی اشغالگران در ولسوالی بگرام ولایت پروان سقوط کرد. به تاریخ ۶ سبتمبر دو هلیکاپتر دشمن در ولسوالی اجرستان ولایت دایکندی سرنگون گردید.
به تاریخ ۷ اکتوبر یک طیاره ترانسپورتی دشمن اشغالگر در ولسوالی کوه صافی ولایت پروان و به تعقیب آن یک هلیکاپتر در ولسوالی خروار ولایت لوگر سرنگون گردید. به تاریخ ۱۴ نومبر یکبال هلیکاپتر در ولسوالی برگمتال ولایت نورستان سرنگون گردید.
این خسارات علاوه بر تباه شدن و به غنیمت افتیدن هزاران عراده وسایل و تجهیزات نظامی دشمن در جریان سال میباشد که آمار دقیق آن در دست نیست.
تلفات در صف ادارهء اجیر:
سال ۲۰۱۷ میلادی در پهلوی خسارات دیگری که به دشمن داخلی و خارجی وارد کرد، جان هزاران تن از افراد دشمن را در صفوف مختلف گرفت. آمار دقیق تلفات دشمن که به هزاران تن می رسد در دست نیست و در اینجا مختصرا به کشته شدن افراد دشمن در رده های متوسط آن اشاره صورت میگیرد:
به تاریخ ۱۰ جنوری انفجار شدید در دفتر والی ولایت کندهار رخ داد که آن معاون ولایت، رئیس امور خارجهء این ولایت، سناتور ولایت فاریاب، وکیل جوزجان در پارلمان و یک دپلومات افغانی در امریکا کشته شده و تعداد دیگری از کارمندان و افراد ادارهء اجیر زخمی شدند. این انفجار ناشی از اختلافات داخلی در ادارهء اجیر بوده و هیچ ارتباطی با فعالیت های امارت اسلامی نداشت.
رئیس ادارهء سیگار به تاریخ اول ماه فبروری گفت که تلفات عساکر افغانی در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۵% نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی بالا رفته است. نامبرده ضمن ارائه معلومات گفت که از اول جنوری سال ۲۰۱۶ تا آخر ماه نومبر این سال حد اقل ۶۷۰۰ عسکر افغانی کشته و ۱۱۷۷۷ تن دیگر زخم برداشته اند.
به تاریخ ۲ ماه فبروری قوماندان پولیس محلی ولسوالی سیوری ولایت زابل و به فردای آن هشت پولیس که همه اعضای یک خانواده بودند با فرماندهء شان در ولسوالی المار ولایت فاریاب، به تاریخ ۷ فبری ولسوال خاک سفید ولایت فراه، به تاریخ ۹ فبروری عضو شورای ولایتی بغلان، بتاریخ ۱۲ فبروری معاون قوماندان امنیهء خوست و به فردای آن عضو شورای ولایتی ارزگان کشته شدند.
به تاریخ ۲۴ فبروری قوماندان اردوی اجیر با ۳۷ تن از افراد خود در ولسوالی گرشک ولایت هلمند، به تاریخ ۲۸ فبروری ۱۱ عسکر توسط یک فرد نفوذی در اردو در شهر لشگرگاه ولایت هلمند، به تاریخ ۴ مارچ وکیل ولایت هلمند و قوماندان امنیهء ولسوالی بتی کوت ولایت ننگرهار، به تاریخ ۱۵ مارچ معاون حوزهء هشتم پولیس کابل همراه با ۵ تن از افراد خود و به تاریخ ۲۷ مارچ قوماندان ظالم اربکی ولایت میدان وردک در ولایت کابل کشته شد.
به تاریخ اول اپریل فرماندهء نیروهای ویژه ولایت خوست همراه با ۵ تن از افرادش در ولسوالی دومندوی، به فردای آن معاون امنیت ملی ولایت پکتیکا، به تاریخ ۳ اپریل قوماندان امنیهء ولسوالی نادر شاه کوت این ولایت، به تاریخ ۱۲ اپریل یک قوماندان اربکی در ولسوالی بلچراغ ولایت فاریاب، به تاریخ ۱۵ اپریل یک انجنیر کشف در ولایت هلمند، دو روز بعد از آن قوماندانی عمومی عملیات نظامی ولایت بغلان، به تاریخ ۱۸ اپریل قوماندان اربکی های ولایت غزنی، به فردای آن قوماندان امنیهء ولسوالی شینکی ولایت زابل و قوماندان کندک سرحدی ولایت تخار در حملات مختلف کشته شدند.
تاریخ ۲۱ اپریل شاهد حملات شدید و گستردهء مجاهدین بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شهر مزار بود که طی آن بیشتر از ۵۰۰ از افراد و صاحب منصبان دشمن بشمول یک قوماندان کشته و تعداد مشابهی زخمی شدند.
به تاریخ ۲ می ادارهء سیگار اعلان کرد که در ماههای اول این سال ۸۰۷ عسکر کشته شده و صدها تن دیگر زخمی شدند. به تاریخ ۳ می یک فرمانده پولیس همراه با هشت تن از افراد خود در ولایت کندهار، به تاریخ ۷ ماه می، مشاور مطبوعاتی والی کندهار، به تاریخ ۱۰ این ماه فرمانده پولیس در ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار، به تاریخ ۱۴ ماه می قوماندان اربکی در شهر گردیز ولایت پکتیا، به تاریخ ۱۶ این ماه رئیس منابع بشری و رئیس مخابرات ولایت کنر و به تاریخ ۲۹ می ولسوال شیخ آباد ولایت پکتیکا کشته شد.
به تاریخ ۱۸ جون ولسوال چخانسور ولایت نیمروز، به فردای آن یک قوماندان پولیس در ولسوالی گرشک ولایت هلمند و یک قاضی محکمهء استئناف ولایت ننگرهار کشته شدند.
به تاریخ ۲ جولای سه فرمانده اربکی ها در ولسوالی چمتال ولایت بلخ، به تاریخ ۱۱ جولای مدیر مبارزه علیه جرایم جنایی قوماندانی امنیهء ولایت لوگر، به تاریخ ۲۱ جولای چند قوماندان اردو در در ولسوالی شاولیکوت ولایت کندهار، و ۷۴ عسکر همراه با فرمانده شان به تاریخ ۲۶ جولای در پایگاه نظامی ولسوالی خاکریز ولایت کندهار به قتل رسیدند. یک روز قبل از این ولسوال شیبکوه ولایت فراه کشته و به تاریخ ۲۹ جولای قوماندان امنیهء ولسوالی گیلان ولایت غزنی به قتل رسیدند.
به تاریخ اول ماه سبتمبر، یک کارمند مهم استخبارات دشمن در ولسوالی قره باغ ولایت کابل، به تاریخ ۶ سبتمبر قوماندان شاهراه ولسوالی خاشرود ولایت نیمروز، به فردای آن قوماندان عمومی اربکی ها در شهر کابل، به تاریخ ۱۱ سبتمبر قوماندان امنیهء ولسوالی قره باغ ولایت غزنی و به تاریخ ۱۲ سبتمبر ولسوال حصارک ولایت ننگرهار کشته شدند.
به تاریخ ۱۴ این ماه قوماندان امنیهء ولسوالی جغتوی ولایت غزنی، به تاریخ ۲۱ سبتمبر سومین قوماندان امنیهء این ولسوالی در جریان یکماه، به تاریخ ۲۰ سبتمبر مدیر استخبارات قوماندانی امنیهء ولایت تخار و به تاریخ ۲۳ این ماه قوماندان امنیهء ولسوالی نادعلی ولایت هلمند به قتل رسیدند.
قوماندان امنیهء ولایت پکتیا به تاریخ ۱۷ اکتوبر کشته شد و به تاریخ ۵ نومبر مدیر اجرائیوی ولسوالی المار ولایت فاریاب، به تاریخ ۷ نومبر یک عضو شورای ولایتی ولایت هرات، به تاریخ ۱۲ نومبر مشاور شورای ولایتی ولایت کندهار، به تاریخ ۱۷ نومبر یک قوماندان اربکی مربوط به جنرال دوستم در ولسوالی پشتونکوت ولایت فاریاب، به تاریخ ۱۸ نومبر مدیر اجرائیه سارنوالی استئناف ولایت کنر و به تاریخ ۲۶ نومبر ولسوال خاشرود ولایت نیمروز به قتل رسیدند.
به روز شنبه ۲ دسمبر مدیر شهری امنیت ملی ننگرهار، به تاریخ ۵ دسمبر مدیر اداری ولسوالی ارغنداب ولایت کندهار، به تاریخ ۱۰ دسمبر قوماندان اربکی ها در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار، به تاریخ ۱۸ دسمبر قوماندان امنیهء ولسوالی کمری ولایت بادغیس و به تاریخ ۲۵ دسمبر قوماندان قطعه واکنش سریع در ولسوالی مارجه ولایت هلمند کشته شدند.
ادامهء عملیات عمری و آغاز عملیات منصوری:
عملیات عمری که در سال ۲۰۱۶ اعلان شده بود در اوایل سال ۲۰۱۷ نیز جریان داشت. به روز شنبه ۳۰ دسمبر مجاهدین امارت اسلامی اعلان کردند که در جریان سال جاری ۷۵۰۰ حمله بر دشمنان انجام داده اند.
به تاریخ ۱۰ جنوری ۲۰۱۷ یک عملیات شدید بر خانه یکی از فرماندهان امنیت در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند باعث کشته شدن تعداد زیادی از فرماندهان و اربکی ها که در آنجا تشکیل جلسه داده بودند شد. در همین روز دو انفجار پیهم در کابل صورت گرفت که طی آن دهها تن از افراد و کارمندان امنیت ملی کشته و زخمی شدند. بتاریخ ۳۰ این ماه حملات شدید بر ولسوالی استراتیژیک سنگین انجام یافت.
به تاریخ ۱۱ فبروری دروازهء وزارت دفاع کابل انفجار داده شد که طی آن تعدادی از عساکر دشمن کشته و زخمی شدند. در همین روز شهرلشکرگاه مرکز ولایت هلمند نیز شاهد حملات شدید بود. به تاریخ ۲۱ فبروری ولسوالی شورابک ولایت کندهار فتح گردید.
به تاریخ ۱ مارچ شهر کابل شاهد حملهء شدید بر حربی پوهنتون، حوزهء ششم امنیتی شهر کابل و قطعه ۲۴۱ امنیتی بود. در همین روز ولسوالی تاله وبرفک ولایت بغلان به تصرف مجاهدین در آمد. به تاریخ ۳ مارچ دروازهء پایگاه اشغالگران در جلال آباد مورد حمله قرار گرفت. به تاریخ ۷ مارچ بازار ولسوالی نیش ولایت کندهار به تصرف مجاهدی در آمد. به تاریخ ۱۱ مارچ انفجار شدید در دروازهء پایگاه اشغالگران در خوست صورت گرفت.
به تاریخ ۲۰ مارچ یک قرارگاه اردوی اجیر در مرکز ولایت ارزگان به تصرف مجاهدین در آمد و سه روز بعد از آن ولسوالی مهم و استراتیژیک سنگین فتح گردید. به تاریخ ۱۲ اپریل بالای حوزهء دوم ولایت کابل حمله صورت گرفت که طی آن به اعتراف دشمن ۵ تن از افراد این اداره کشته و تعدادی زخمی شدند. تاریخ ۲۱ اپریل شاهد حملات شدید و گستردهء مجاهدین بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شهر مزار بود که طی آن بیشتر از ۵۰۰ از افراد و صاحب منصبان دشمن کشته و تعداد مشابهی زخمی شدند.
به تاریخ ۲۴ ماه اپریل یک هجوم گروهی بر عساکر کمپاین اشغالگران صورت گرفت که طی آن دهها تن از آنان کشته و زخمی شدند. و به تاریخ ۲۷ اپریل امارت اسلامی عملیات بهاری منصوری را اعلان کرد که در روز اول شاهد دست آوردهای بیشماری بود و حملات شدید در سراسر کشور علیه اشغالگران و اجیران داخلی آنان منجمله به حمله بر ولسوالی زیباک ولسوالی بدخشان و تصرف کامل آن، حملات شدید بر مناطق مختلف ولایت ننگرهار، تصرف یک پوسته و ده قریه در ولسوالی دوشی ولایت بغلان، تصرف سه پوسته در ولسوالی دلارام ولایت نیمروز میتوان اشاره کرد.
به تاریخ ۱ ماه می، مجاهدین ولسوالی غورماچ ولایت بادغیس را تصرف کردند به فردای آن، مقر ولسوالی اشکاشم ولایت بدخشان و پایگاههای پولیس، اردو و اربکی ها مورد هجوم قرار گرفت. به تاریخ ۳ می، چندین پوسته در ولسوالی میوند ولایت کندهار و فردای آن ده پوسته در ولسوالی صیاد ولایت سرپل فتح شد. به تاریخ ۶ ماه می، ولسوالی استراتیژیک قلعهء زال ولایت کندز به تصرف مجاهدین در آمد.
به تاریخ ۲۰ می، مجاهدین حملات وسیعی را بر قطعهء واکنش سریع ولایت غزنی، محبس، ریاست امنیت و یکعده تعمیرات دیگر ادارهء اجیر در این ولایت آغاز کردند. در عین حال ولسوالی واغظ این ولایت نیز به دست مجاهدین فتح گردید. به تاریخ ۲۳ ماه می، مرکز ولسوالی درهء بوم ولایت بادغیس و قوماندانی امنیهء این ولسوالی در تصرف مجاهدین در آمد. و به تاریخ ۲۷ می، مجاهدین در ولایت خوست حملهء شدیدی را بر کاروان عساکر ضربتی انجام دادند که طی آن تعداد زیادی از افراد این کاروان کشته و زخمی شدند.
به تاریخ ۸ جون مجاهدین ۵ پوسته را در ولسوالی خاص ارزگان فتح کردند و در ولایت فاریاب پیشرفت های داشتند که طی آن قریهء استراتیژیک شیخی به تصرف آنان در آمد. به تاریخ ۱۴ جون یک حملهء شدید بر اربکی های مشهور به سنگوری در ولسوالی گرشک ولایت هلمند و به تاریخ ۱۸ جون قوماندانی امنیهء ولایت پکتیا مورد هدف مجاهدین قرار گرفت. دو روز بعد از آن ولسوالی درزاب ولایت جوزجان به تصرف مجاهدین در آمد. و در همین روز یک حملهء شدید بر محافظین میدان هوایی بگرام نیز صورت گرفت که باعث کشته و زخمی شدن ده تن از آنان گردید.
به تاریخ ۲۰ جولای کمربند اول ولسوالی گرشک ولایت هلمند شکست. به فردای آن، ولسوالی گذرگاه نور ولایت بغلان و به تعقیب آن به تاریخ ۲۳ جولای ولسوالی های کوهستان ولایت فاریاب و تیورهء ولایت غور از تصرف نیروهای ادارهء اجیر خارج شدند. به تاریخ ۲۴ جولای یک موتر حامل مامورین امنیتی ادارهء کابل مورد هجوم قرار گرفت و به تاریخ ۲۵ جولای مجاهدین از تصرف ولسوالی جانیخیل ولایت پکتیا خبر دادند.
به تاریخ ۶ سبتمبر دروازهء میدان هوایی بگرام مورد هدف مجاهدین قرار گرفت و در همین روز دو هلیکاپتر دشمن در ولسوالی اجرستان ولایت دایکندی سرنگون گردیدند. به تاریخ ۱۵ سبتمبر هفت اشغالگر در ولسوالی دامان ولایت کندهار کشته شدند و مناطق استراتیژیک ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب و بندر بازار به تاریخ ۱۹ این ماه به تصرف مجاهدین در آمد و دو روز بعد از آن ۲۰ پوستهء دیگر در این منطقه فتح گردید. به فردای این رویداد، دروازهء پایگاه فرودگاه جلال آباد مورد هدف قرار گرفت که به اثر آن چندین تن از اشغالگران کشته و زخمی شدند.
به تاریخ ۲۴ سبتمبر یک حملهء شدید بر اشغالگر در حوزهء ۵ ولایت کابل صورت گرفت که در اثر آن ۱۶ تن از افراد دشمن کشته و زخمی شدند. دو روز بعد از آن ۱۰ پوستهء دشمن در ولسوالی خواجه غار ولایت تخار به تصرف مجاهدین در آمد. به تاریخ ۲۷ سبتمبر مجاهدین بخش نظامی فرودگاه کابل را هنگامی مورد حملات خود قرار دادند که وزیر دفاع امریکا وارد این میدان گردیده بود.
به تاریخ ۲ اکتوبر مجاهدین درهء استراتیژیک فندقستان ولسوالی غوربند ولایت پروان را در تصرف خود در آوردند. دو روز بعد از آن قوماندانی امنیهء ولایت فاریاب و به تاریخ ۵ اکتوبر ولسوالی چورهء ولایت ارزگان مورد حملات قرار گرفته و تلفات زیادی را به دشمن وارد کرد. تاریخ ۷ اکتوبر شاهد سرنگونی یک طیارهء بزرگ ترانسپورتی دشمن اشغالگر در ولسوالی کوه صافی ولایت پروان بود. به تاریخ ۱۳ اکتوبر مطبوعات از پس گیری منطقهء استراتیژیک مرزاولنگ در ولایت سرپل خبر دادند.
به تاریخ ۱۶ اکتوبر مرکز ولسوالی معروف ولایت کندهار و به تاریخ ۱۷ اکتوبر ولسوالی شلگر ولایت غزنی فتح گردید و به تاریخ ۳۰ اکتوبر مطبوعات از تصرف ولسوالی جدید خوگیانی و ولسوالی شیبکوه ولایت فراه خبر دادند. و به تاریخ ۲۱ اکتوبر ماموریت حمایت قاطع دشمن در شهر کابل مورد حملات راکتی مجاهدین قرار گرفت. در همین روز پوهنتون حربی کابل نیز شاهد یک انفجار بود که طی آن بیشتر از ۱۵ تن کشته و تعدادی زخمی شدند.
یک مجاهد نفوذی در ولایت لغمان ۱۳ امریکایی اشغالگر را به تاریخ ۲۲ اکتوبر به قتل رسانید و به تاریخ ۲۹ این ماه میدان هوایی جلال آباد مورد هجوم قرار گرفت. یک روز قبل از آن یک طیارهء اشغالگران با ۴۳ تن از سرنشینان آن در ولسوالی خروار ولایت لوگر سرنگون گردید. به تاریخ ۷ نومبر مرکز تربیهء پولیس در ولسوالی سید آباد ولایت میدان وردک مورد هدف قرار گرفت که طی آن دهها تن پولیس علاوه بر استادان خارجی و داخلی آنان کشته و زخمی شدند. به تاریخ ۱۳ نومبر مجاهدین دو پوستهء مهم دشمن را در ولسوالی مقر ولایت بادغیس و مرکز ولایت فراه فتح کردند و در همین روز اشغالگران خارجی در ولسوالی دند ولایت کندهار هدف حملات مجاهدین قرار گرفتند. تاریخ ۱۴ نومبر شاهد سرنگونی یکبال هلیکاپتر دشمن در ولسوالی برگمتال ولایت نورستان بود. به تاریخ ۲۸ نومبر مجاهدین از تصرف منطقه استراتیژیک نیشر در ولسوالی بلچراغ ولایت فاریاب خبر دادند.
به تاریخ ۱۷ دسمبر یک حمله شدید بر عساکر اشغالگر در نزدیکی میدان هوایی کندهار صورت گرفت و یک روز قبل از آن ولایت هلمند نیز شاهد حملهء مجاهدین بر مواضع دشمن بود که طی آن دشمن متحمل تلفات و خسارات گردید. به تعقیب آن به تاریخ ۱۸ دسمبر مرکز امنیت ملی واقع در حوزهء ۵ امنیتی کابل مورد هجوم مجاهدین قرار گرفت و بتاریخ ۲۰ دسمبر شورای ولایتی بدخشان اعتراف کرد که ۷۰% خاک این ولایت تحت تسلط طالبان قرار دارد. به تاریخ ۲۲ دسمبر قوماندانی امنیهء ولسوالی میوند ولایت کندهار مورد هجوم قرار گرفت و به تاریخ ۲۵ دسمبر یک حمله شدید بر کارمندان امنیت ملی در کابل انجام یافت. چنانچه زون ۵۰۵ پولیس در ولایت هلمند نیز به تاریخ ۲۷ دسمبر مورد حملات گروهی مجاهدین قرار گرفت.
تلفات و آزار و اذیت مردم ملکی:
تلفات در صف افراد ملکی و آزار و اذیت آنان همچو شانزده سال گذشته در این سال نیز جریان داشت. یوناما به روز سه شنبه ۵ دسمبر اعلان کرد که حملات هوایی اشغالگران و اجیران داخلی آنان باعث افزایش ۵۲% در تلفات ملکی شده است. به روز شنبه مورخه ۳۰ دسمبر امارت اسلامی نیز راپور تلفات ملکی را به نشر رسید که بر اساس آن در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۶۴۳ تن ملکی کشته و ۱۹۷۶ تن دیگر زخمی شده اند. بر اساس این راپور امریکایی های اشغالگر مسئول ۷۲% تلفات و ۶۳% زخمی ها بوده است. امارت اسلامی خود نیز مسئولیت ۱۰% این تلفات را بدوش گرفته است.
به تاریخ ۱۲ جنوری اشغالگران اعلان کردند که ۳۳ تن ملکی را در ولایت کندز در ماه نومبر سال ۲۰۱۶ میلادی در دفاع از خود به قتل رسانیده اند و در این راستا به هیچ ارگانی جوابده نیستند.
بر اساس راپور جدید سازمان ملل متحد که به تاریخ ۲۵ فبروری به نشر رسید نسبت تلفات ملکی ناشی از حملات هوایی نیروهای اشغالگر در سال ۲۰۱۶ در افغانستان به ۹۹ در صد بالا رفته است. بر اساس راپور وزارت دفاع امریکا آنان در سال گذشته ۴۰% حملات بیشتر از طریق طیاره های بی سرنشین در افغانستان انجام داده اند.
بر اساس راپور تلفات ملکی که توسط امارت اسلامی به تاریخ ۱۳ جولای به نشر رسید در جریان شش ماه گذشته ۴۰۴ واقعه تلفات ملکی در کشور ثبت گردیده است که طی آن ۶۸۹ تن ملکی کشته و ۱۰۴۱ تن دیگر زخم برداشته اند. بر اساس این راپور ۷۳.۲۶% این جنایات را اشغالگران خارجی و مزدوران داخلی آنان مرتکب شده اند. امارت اسلامی مسئولیت ۱۴.۸۵ % این تلفات را بدوش گرفته است و داعش را مسئول ۱۱.۸۸% متباقی آن خوانده است.
به تاریخ ۱۷ جولای ملل متحد طی راپور جداگانه، تعداد تلفات ملکی در جریان ششماه گذشته را ۱۶۶۲ تن و تعداد زخمیان را ۳۵۸۱ تن گزارش داد. بر اساس این گزارش امارت اسلامی مسئول ۴۳% این تلفات خوانده شدند در حالیکه ۵% به داعش، ۱۹% به افراد مسلح ناشناس منسوب شده است.
بر اساس راپور یوناما که به تاریخ ۱۴ اکتوبر به نشر رسید از اول سال جاری تا آخر ماه سبتمبر ۲۰۵ تن ملکی طی بمباردمان خارجی کشته شده اند.
پیوستن به صف مجاهدین:
صدها تن از افراد و کارمندان ادارات مختلف ادارهء اجیر کابل در جریان سال ۲۰۱۷ میلادی بعد از درک حقیقت به صف مجاهدین پیوستند. به تاریخ ۶ فبروری ۱۵ تن از پولس محلی در ولسوالی صیاد ولایت سرپل، دو روز بعد از آن ۵۰ تن از عساکر ادارهء کابل در ولسوالی خان آباد ولایت کندز، به تاریخ ۱۰ فبروری یک قوماندان اربکی همراه با ۴ تن از افراد خود در ولسوالی سیدآباد ولایت سرپل، به تاریخ ۲۰ این ماه ۵۶ تن از افراد پولیس و اردوی اجیر در مناطق مختلف ولسوالی خان آباد ولایت کندز و به تاریخ ۳۰ این ماه ۳۷ تن از افراد پولیس در ولسوالی جمعه بازار ولایت فاریاب به صف مجاهدین پیوستند.
به تاریخ ۷ مارچ یک قوماندان و هفت پولیس در ولسوالی گیلان ولایت غزنی، به تاریخ ۱۸ مارچ ۳۰ تن از اربکی ها در ولسوالی ازره ولایت لوگر، به تاریخ ۲۴ مارچ یک قوماندان پولیس همراه با ۱۷ تن از افراد خود در ولسوالی جمعه بازار ولایت فاریاب، و به تاریخ ۲۹ مارچ یک گروپ متشکل از ۵۰ تن از کارمندان و منسوبین ادارات مختلف امنیتی در ولسوالی خان آباد ولایت کندز و یک روز قبل از این، ۱۱ تن پولیس در ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند به مجاهدین تسلیم شدند.
به تاریخ اول اپریل به تعداد ۸۷ تن از افراد دشمن در ولایت های فاریاب، ارزگان و کندز، به تاریخ ۵ اپریل قوماندان امنیهء سابق ولسوالی کران و منجان ولایت بدخشان و یک تعداد از افراد مخلص حزب اسلامی نیز بعد از معاهدهء نامنهاد صلح این حزب با حکومت، در مناطق مختلف کشور، به تاریخ ۲۳ جولای ۲۰۰۰ خانواده در ولسوالی شهرک ولایت غور، به تاریخ ۱۲ دسمبر یک قوماندان مشهور در ولسوالی سنگچارک ولایت سرپل همراه با ۴۰ تن از افراد خود، و به تعقیب آن به تاریخ ۲۵ دسمبر یک قوماندان همراه با افراد خود در ولسوالی لولاش ولایت فاریاب با مجاهدین پیوستند.
تمدید و توسعهء اشغال:
اشغالگران سال گذشته اکثر نیروهای خودرا از افغانستان خارج کرده و ادعا کردند که اکنون اجیران داخلی شان توان مقابله با مجاهدین را دارند. اما به تاریخ ۵ جنوری کشور ترکیه که یکی از حامیان اشغال در افغانستان می باشد اعلان کرد که ماموریت نیروهای خود در افغانستان را برای مدت دوسال دیگر تمدید می کند. دو روز بعد از آن، اشغالگران امریکایی از ارسال ۲۰۰ تن از عساکر نیروهای دریایی خود به ولایت هلمند خبر دادند. به تاریخ ۹ جنوری ۲۰۰ عسکر دیگر امریکایی به ولایت فراه فرستاده شدند اما دیری نگذشته بود که تاب مقاومت مجاهدین را در آنجا نیاورده و پا به فرار نهادند.
موجودیت بیشتر از ۵۰ کشور و مشارکت آنان در جنگ علیه مسلمانان در افغانستان یک امر آشکار بود، اما به تاریخ ۱۸ جنوری یک مجلهء ویژهء امور دفاعی اسرائیل نوشت که طیاره های بی پیلوت اسرائیل بنام ههرون ۱ تا کنون ۳۰ هزار پرواز بر فراز افغانستان انجام داده اند و نیروهای جرمنی تا سال ۲۰۱۸ میلادی نیز از این طیاره ها در جنگ علیه مردم افغانستان استفاده خواهند کرد.
به تاریخ ۸ اپریل امریکا اعلان کرد که ۱۵۰۰ نیروی تازه نفس به افغانستان می فرستد مگر به روز شنبه ۲۹ اپریل این تعداد به ۱۷۰۰ افزایش یافت و به فردای آن ۳۰۰ تن از نیروهای دریایی امریکایی به هلمند رسیدند تا علیه مردم مسلمان این کشور بجنگند.
به تاریخ ۱ ماه می، منشی عمومی ناتو گفت که ناتو بر ارسال عساکر جدید به افغانستان غور میکند و به تاریخ ۲۹ می استرالیا اعلان کرد که بر اساس خواهش ناتو ۳۰ عسکر جدید به افغانستان می فرستد. امریکا به روز جمعه ۱۶ جون تصمیم گرفت تا ۴۰۰۰ عسکر تازه نفس به افغانستان بفرستد. به تاریخ ۲۹ جون کشور انگلیس نیز از ارسال ۱۰۰ عسکر جدید به افغانستان خبر داد و به تاریخ ۲ ماه سبتمبر ۲۶۰۰ عسکر امریکایی به افغانستان فرستاده شدند.
بعضی جاهلان تا کنون ادعا دارند که عساکر اجیر و مزدور کابل برای دفاع از کشور خود می جنگند مگر خیلی واضح و آشکار است که تمامی مصارف، تربیت و حمایت شان توسط اشغالگران انجام می یابد و این جنگ در دفاع از مصالح اشغالگران در مقابل ملت انجام می یابد. و در تأکید این ادعا جنرال نیکولسن فرمانده عمومی ناتو به روز شنبه ۲ دسمبر گفت که اردوی افغانستان برای جهانیان و تأمین مصالح جهان می جنگد. در همین حال به روز چهارشنبه ۶ دسمبر مطبوعات امریکایی از تصمیم امریکا مبنی بر ایجاد یک مرکز بزرگ نظامی امریکا در افغانستان خبر دادند. به تعقیب آن به روز شنبه ۲۳ دسمبر آژانس خبری سپوتنیک خبر داد که امریکا تصمیم دارد در بهار آینده هزاران عسکر جدید به افغانستان بفرستد.
ساحهء حکمرانی امارت اسلامی:
به تاریخ ۳ جنوری امارت اسلامی اعلان کرد که ۴۱ ولسوالی کاملا در تصرف مجاهدین قرار دارد. این در حالیست که دهها شهر و ولسوالی دیگر اگرچه تماما در تصرف مجاهدین نیستند اما بیشترین مناطق آن در تصرف مجاهدین قرار داشته و مناطق متباقی آن همیشه در تیر رس مجاهدین قرار داشته و ادارهء اجیر نیز در آنجا نمیتواند نفس آرام گیرد.
اقدام بشردوستی امارت اسلامی
در حالیکه ادارهء اجیر کابل و باداران خارجی آنان با مجاهدین امارت اسلامی و مردم بیگناه و ملکی این وطن رفتار نامناسب و به دور از قانون و اخلاق انسانی انجام می دهند مگر مجاهدین امارت اسلامی هرگز ارشادات شرع را در تعامل با دشمن فراموش نمی کنند و به همین سلسله به روز سه شنبه اول ماه فبروری مجاهدین امارت اسلامی ۸ تن از عساکر زخمی ادارهء اجیر را در ولسوالی سنگین به صلیب سرخ جهت تداوی سپردند.
به تاریخ ۲ جون مجاهدین ۱۱ تن از عساکر اردوی اجیر را در ولسوالی شاه ولیکوت ولایت ننگرهار و به تاریخ ۵ جون ۶۲ تن پولیس، اربکی و اردو را در ولایت فاریاب رها کردند و به تعقیب آن به تاریخ های ۲۳ و ۲۴ این ماه نیز ۲۰ تن زندانی را در ولایت ارزگان و ۱۶ تن دیگر را در ولایات مختلف دیگر به مناسب عید سعید فطر از بند رها کردند. به مناسبت عید سعید اضحی تعداد زیادی از اسیران جنگی و سیاسی به تاریخ اول سبتمبر بر اساس فرمان امیر المومنین رها گردیده و به خانواده های شان سپرده شدند.
وضعیت اشغالگران در افغانستان:
اشغالگران در گذشته ها نیز بعضی اعترافات مبنی بر شکست خود در جنگ علیه مجاهدین کرده اند و به همین سلسله به روز جمعه ۱۰ فبروری جنرال نیکولسن فرماندهء عمومی اشغالگران در افغانستان گفت که نیروهای امریکایی در افغانستان در چنان کوچه بند گیر مانده اند که نه میتوانند به پیش بروند و نه عقب نشینی کرده می تواند. جنرال امریکایی ضمن سخنرانی خود در مجلس سنا خواهان ارسال نیروهای بیشتر به افغانستان شد.
شهادت راد مردان تاریخ:
به تاریخ ۲۶ ماه فبروری یکی دیگر از راهیان جهاد به کاروان شهدای امارت اسلامی پیوست. ملا عبد السلام والی فاتح امارت اسلامی در ولایت کندز در اثر شلیک طیاره بی پیلوت جام شهادت را نوش کرد. تاریخ ۱۸ ماه اپریل شاهد واقعهء شهادت مولوی لعل محمد والی امارت اسلامی در ولایت بغلان بود. مولوی لعل محمد در جریان مقاومت چاپهء اشغالگران خارجی در این ولایت به مقام والای شهادت نایل آمد. به تاریخ ۲۱ جولای فرزند امیر المومنین شیخ هبه الله آخندزاده همراه با همسنگران دیگر خود طی یک حملهء استشهادی در ولسوالی گریشک ولایت هلمند به شهادت رسید.
مادر بم ها:
به تاریخ ۱۲ اپریل اشغالگران امریکایی بزرگترین بم در جهان را که بیشتر از ۱۱ هزار پاوند وزن و ۹ متر طول دارد بر ولسوالی اچین ولایت ننگرهار پرتاب کردند. و به تاریخ ۲۲ اپریل اشغالگران مواد کیمیاوی را در منطقهء الچین ولایت کندز استخدام کردند تا به این شکل از مقاومت و پیشروی های مجاهدین جلوگیری کنند.
ظهور حکمتیار:
به تاریخ ۲۴ اپریل گلبدین حکمتیار رهبر حزب بعد از ۱۶ سال زندگی مخفیانه آشکار شد. حکمتیار در حالی در ولایت لغمان آشکار شد که هفت ماه قبل یک معاهده نامنهاد صلح را با ادارهء کابل به امضا رسانید. بعد از مدتی از این ظهور حکمتیار به کابل رفت مگر تا کنون نه تنها ادارهء کابل مطالبات حزب را نه پذیرفته است بلکه حزب ادعا داشت که توقیت زمانی برای خروج نیروهای خارجی از جمله شروط صلح آن است و در صحنه عمل بعد از از رفتن حکمتیار به کابل به شکل ماهانه نیروهای جدید وارد میدان جنگ میشوند اما حکمتیار هیچ واکنشی از خود در این ارتباط نشان نمیدهد.