مقالات علمی

اشغال؛ عامل سوزان بشریت/بخش اول

تحقیقی درباره اشغال، عوامل و پیامدهای آن و جستاری در موضوع اشغال افغانستان توسط شوروی و آمریکا

مقدمه
اشغال یکی از پدیده‌های تاریخی است که در طول قرن‌های مختلف به وقوع پیوسته و بر سرنوشت ملت‌ها تأثیر گذاشته است. اشغال به معنای تصرف ناعادلانه و غیرقانونی یک سرزمین یا کشور توسط یک قدرت دیگر است. اشغالگران معمولاً با استفاده از نیروی نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، سعی در إعمال سلطه و کنترل خود بر مردم و منابع اشغال‌شده دارند. اشغال یکی از بزرگترین جنایات علیه بشریت است که باعث نقض حقوق بنیادین ملت‌ها، آزادی، استقلال، حاکمیت و خودبستگی آنها می‌شود. اشغال همچنین منجر به رنج، ظلم، ستم، فقر، بی‌عدالتی، تبعیض، زورگویی، سرکوب، خشونت، جنگ، کشتار، آوارگی، تبعید و تخریب می‌شود. عوامل اشغال می‌توانند متنوع و متغیر باشند؛ اما مهم‌ترین عامل آن، طمع و حرص اشغالگران به منابع و موقعیت‌های استراتژیک اشغال‌شده است. در این مقاله، ما قصد داریم با بررسی مفهوم، چگونگی، مذمت و پیامدهای اشغال، به تحلیل، نقد و بررسی آن بپردازیم.

تعریف اشغال

اشغال به معنای تصرف ناعادلانه و غیرقانونی یک سرزمین یا کشور توسط یک قدرت دیگر است.
فرهنگ فارسی معین | واژه‌یاب: معنای اشغال |
بنابر تعریف فوق، اشغال امر مذموم می‌باشد و می‌باید آن را مذموم شمرده و از آن برحذر بود؛ چون مذمت اشغال به این معنی است که اشغال یک کشور یا یک سرزمین توسط یک قدرت خارجی را محکوم و نکوهش کنیم. مذمت اشغال نشان‌دهندهٔ احترام به حقوق بشر، حاکمیت ملی، خودبستگی و آزادی ملت‌ها است. مذمت اشغال همچنین بیانگر انزجار از ظلم، ستم، تبعیض، خشونت و تخریبی است که اشغالگران به مردم و منابع اشغال‌شده وارد می‌کنند. مذمت اشغال یک واکنش اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است که می‌تواند منجر به مقاومت، انقلاب، جنگ آزادی‌بخش و استقلال شود.

سخنان برخی دانشمندان در مورد اشغال

دانشمندان مسلمان:
۱. ابن خلدون:
ابن خلدون، تاریخ‌نگار و جامعه‌شناس عرب، در کتاب معروف خود «مقدمه ابن خلدون»، اشغال را یکی از عوامل تحلیل و تضعیف تمدن‌ها دانسته و بر این باور بوده که تمدن‌های اشغال شده، باید با توکل بر خدا و توسل به علم و فرهنگ خود در برابر اشغال‌گران مقاومت کنند؛

۲. ابن سینا:
ابن سینا، پزشک و فیلسوف ایرانی در کتاب شفا، اشغال را یکی از موانع رشد علم و فلسفه می‌دانسته و معتقد بوده که دانشمندان مسلمان باید با حفظ و انتقال آثار علمی و فلسفی خود از فرهنگ و تمدن‌اسلامی دفاع کنند؛
۳. خواجه نصیرالدین طوسی:
خواجه نصیرالدین طوسی، ریاضی‌دان و فیلسوف ایرانی در کتاب اخلاق ناصری، اشغال را یکی از علل بروز فساد و ظلم در جامعه می‌شمارده و پیشنهاد می‌دهد که دانشمندان مسلمان با ایجاد حکومت‌های عادلانه و مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی از اشغال‌گران جلوگیری کنند؛
۴. شیخ بهائی:
شیخ بهایی، همه‌چیزدان و شاعر ایرانی در کتاب جواهر العلوم، اشغال را یکی از نتایج بی‌عدالتی و بی‌اخلاقی حاکمان می‌دانسته و تأکید می‌کند که دانشمندان مسلمان باید با ارتقاء سطح علمی و اخلاقی خود و مردم از اشغال‌گران مقابله کنند.

دانشمندان غیرمسلمان

۱. نلسون ماندلا، رهبر آزادی‌خواه و رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی: «اشغال کشورهای دیگر توسط قدرت‌های خارجی یکی از بزرگترین نقض حقوق بشر و حاکمیت ملی است. این کار باعث رنج و ظلم بر مردم بی‌گناه، تخریب فرهنگ و تاریخ و ایجاد ناامنی و تنش در منطقه می‌شود»؛ (بی‌بی‌سی فارسی، بازی بزرگ جدید؛ تغییر در نحوه‌ی رقابت قدرت‌های جهانی در افغانستان)
۲. چارلز دی‌گاول، رهبر مقاومت فرانسوی و رئیس جمهور سابق فرانسه: «اشغال کشورهای دیگر توسط قدرت‌های خارجی یکی از بزرگترین خطاهای سیاست خارجی و استراتژیک است. این کار باعث می‌شود که قدرت‌های خارجی به جای دوستی و همکاری با مردم و حکومت‌های محلی با مقاومت و نفرت و مشکلات بی‌شمار روبرو شوند». (خاطرات جنگی، چارلز دی گارول)

سخنان برخی سیاسیون در مورد اشغال افغانستان توسط شوروی و آمریکا
۱. رونالد ریگان، رئیس جمهور سابق آمریکا: «اشغال افغانستان توسط شوروی یکی از بزرگترین جنایات علیه بشریت در قرن بیستم بود. شوروی با استفاده از بمب‌های نابودکننده، مواد شیمیایی و بیولوژیک، مردم بی‌گناه افغانستان را کُشت و کشور را ویران کرد»؛ (این مقوله از سخنرانی رونالد ریگان در ۱۶دلو ۱۳۶۴ (۵ فوریه ۱۹۸۶) در مقابل کنگره آمریکا گرفته شده است؛ ویکی‌پدیا.)
۲. برنی سندرز، سناتور آمریکا: «اشغال افغانستان توسط آمریکا یکی از بزرگ‌ترین خطاهای سیاست خارجی آمریکا در قرن بیست‌ویکم بود. آمریکا با حمایت از حکومت‌های فاسد و فشار بر مردم افغانستان، کشور را به جنگ داخلی و ظلم و ستم دچار کرد»؛ (این مقوله از برنی سندرز، سناتور دموکرات ایالت ورمونت و نامزد سابق حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. او این جمله را در ۱۶آوریل ۲۰۲۱ در یک توییت به مناسبت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان نوشته است.)