یادداشت

وحدت و یک‌پارچگی؛ شمشیر برّان در برابر دشمن

یکی از عوامل بزرگی که می‌تواند عامل اصلی پیروزی امارت اسلامی افغانستان باشد، همین اتحاد و انسجام مجاهدین است.

بدون تردید، دست‌آوردها، افتخارات و پیروزی‌های بزرگی که در طول تاریخ، هر گروه، قشر و یا دولتی از آن خویش نموده است، در عقب آن، حتماً اتحاد و اتفاقی وجود داشته که با دست‌به‌دست هم دادن چند نفر، افتخارات شگرفی حاصل شده است.

و برعکس، پراکندگی، از بین‌رفتن و تجزیه‌شدن، از نتایج آشکار بی‌اتفاقی و عدم یکپارچگی می‌باشد.

افغانستان، یکی از کشورهایی است که نتایج و ثمرات بی‌اتفاقی و نیز ثمرات اتحاد و انسجام ملت را در خویش نمونه ساخته و آشکارا در عمل بیان نموده است که اتحاد ملت‌ها باعث سرفرازی، استقلال و پیش‌رفت میهن می‌گردد و پراکندگی و بی‌اتفاقی، باعث ویرانی، تجزیه‌شدن و از بین‌رفتن مال و ثروت و قدرت ملت‌ها می‌گردد.

یکی از عوامل بزرگی که می‌تواند عامل اصلی پیروزی امارت اسلامی افغانستان باشد، همین اتحاد و انسجام مجاهدین است که در هرگونه شرایط ناگوار و آسان، به تمامی فرامین و نداهای بزرگان و به‌ویژه أمیرالمؤمنین حفظه‌الله، لبیک گفته و با جان‌ودل از آن، پذیرایی می‌نمایند. به همین خاطر، با وجود این‌که دشمن از تمام امکانات و تجهیزات فیزیکی خود، جهت پراکنده‌ساختن و از بین‌بردن اتحاد این صف، به‌کار گرفتند، باز هم ناکام و نامراد شده و در این میدان هم با شکست مواجه گردیدند.

در مقابل، دولت سابق افغانستان که دست‌نشاندهٔ غرب و به‌ویژه آمریکا به‌شمار می‌رفت، علی‌رغم داشتن تمامی امکانات و پشتیبانی‌های بالاتر از تصور، چنان شکست خوردند که در این زمان هم، تصورش برای برخی‌ها ناممکن است و نمی‌توانند آن را بپذیرند؛ زیرا دولت مذکور، از درون شکاف شده و با مرض‌های گوناگونی مبتلا بود و بی‌اعتمادی به اوج خود رسیده بود. تمامی این‌ها برمی‌گردد به این‌‌که آن‌ها به‌صدها پارچه و حزب و گروه پراکنده شده بوده و اتحاد خود را از دست داده بودند و همواره علیه یکدیگر موضع‌گیری می‌کردند، که این موضوع تا حالا نیز جریان دارد!

امروزه هم در فضای مجازی صداهایی دست‌به‌دست می‌شود از وزیران دولت سابق، و به وضوح بی‌اتفاقی و پراکندگی آنان را نمایان می‌سازد و -ان شاءالله- که هرگز دوباره، کاری برخلاف ملت افغانستان نمی‌توانند انجام دهند.

فرجام سخن این‌که، اتحاد و همبستگی، عامل کلیدی در موفقیت و پیشرفت یک ملت است و این موضوع در تاریخ افغانستان به وضوح دیده می‌شود؛ جایی که اتحاد مجاهدین امارت اسلامی افغانستان به پیروزی‌های بزرگ منجر شد، و در مقابل، پراکندگی و بی‌اعتمادی در دولت سابق به شکست و فروپاشی پایان پذیرفت.

به امید افغانستانی متحد، یک‌پارچه و سربلند در سراسر جهان