معامله قرن یا معامله ترامپ – نتانیاهو ؟!

حبیبی سمنگانی معامله قرن (Deal of the century) و یا طرح تازه و یکطرفه ترامپ در قبال معضل فلسطین – اسرائیل هرگز تعجب آور نیست. دیدگاه ترامپ در مورد یهودیان همواره واضح بوده، و او کسی  است که شیفتگی و دلباختگی خود به یهودیان را هیچگاه پنهان نداشته است. چنانچه او در جریان مبارزات انتخاباتی […]

حبیبی سمنگانی

معامله قرن (Deal of the century) و یا طرح تازه و یکطرفه ترامپ در قبال معضل فلسطین – اسرائیل هرگز تعجب آور نیست. دیدگاه ترامپ در مورد یهودیان همواره واضح بوده، و او کسی  است که شیفتگی و دلباختگی خود به یهودیان را هیچگاه پنهان نداشته است. چنانچه او در جریان مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۶ به جامعه یهود امریکا گفته بود : «ازین چه دلیل بزرگ تری برای محبت من با اسراییل و یهود می باشد که نواسه هایم یهودی هستند، دختر نازنین ام یهودی است، دامادم هم یهودی است و شما می دانید که همه خانواده او یهودی است».

ترامپ کسی است که برای آبادی مجدد یهودیان در نوار غزه، ملیون ها دالر کمک کرده است. پس او چگونه می تواند در مورد پاکسازی این منطقه از یهود تصمیم بگیرد و یا به سود فلسطینیان بیاندیشد. در حالی که دختر و داماد یهودی او (ایوانکا ترامپ و جرد کوشنر) مشاوران رسمی کاخ سفید هستند و ایوانکا به «عروس اسرائیل» یاد می شود. آگاهان هر از گاهی از نقش بارز ایوانکا در سیاست های خارجی ترامپ خبر داده اند. گفته می شود که سناریوی معامله قرن را نیز جرد کوشنر، داماد یهودی ترامپ با مقامات اسرائیلی آماده کرده است. از همینست که معامله قرن را در حقیقت معامله ترامپ – نتانیاهو گفته می شود.

هرگاه ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ به پیروزی رسید، او در پاسخ به پیام تهنیتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت : « امروز من برنده نشده ام، بلکه برادر شما پیروز شده است». از همان روزی که ترامپ پیروز شد، اسرائیلی ها به این باور رسیدند که دیگر کشوری به نام فلسطین در جغرافیای جهان وجود نخواهد داشت. این باور آنان بی جا نبود، زیرا تشکیل پالیسی و استراتژی ترامپ در قبال خاور میانه به متعصب ترین چهره های یهودی سپرده شده بود.

دونالد ترامپ پس از یازده ماه، روز چهار شنبه ۶ دسمبر ۲۰۱۷ میلادی القدس را، که قبله اول مسلمانان مسجد اقصی در شرق آن موقعیت دارد، پایتخت اسرائیل اعلام کرد. قابل ذکر است که کنگره امریکا در اکتوبر ۱۹۹۵ میلادی، قانونی را تصویب کرد که باید سفارت ایالات متحده امریکا در ظرف چهار سال از تل اویو به القدس (اورشلیم) انتقال داده شود و القدس به حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته شود. از نگاه ترامپ ؛ قانونی را که بیش از دو دهه در طاق نسیان گذاشته شده بود، می خواهد جامه عمل بپوشاند.

ترامپ در دسامبر ۲۰۱۷، کلینتون، جورج بش و اوباما را بزدل خواند و گفت : آن ها از ترس مسلمانان این قانون را تطبیق نکردند. به گفته او : من در ظرف شش ماه سفارت امریکا را به القدس انتقال می دهم.

واضح باد که اسرائیل در نتیجه جنگ ۱۹۶۷ میلادی که منجر به شکست عرب ها شد، منطقه شرقی القدس را (که مسجد اقصی نیز دران قرار دارد) غصب کرد. سپس پارلمان اسرائیل در سال ۱۹۸۰، القدس را رسماً بخش اسرائیل اعلان کرد. اما سازمان ملل متحد این فیصله پارلمان اسرائیل را خلاف قوانین بین المللی خواند. سازمان ملل متحد این منطقه را اشغال شده می داند، نه بخش اسرائیل. سازمان ملل در نومبر ۱۹۶۷ قطعنامه ای را به تصویب رسانید که نمی توان بخشی از کشور دیگری را به زور در قلمرو خود درآورد.

فلسطین در سال ۱۹۴۷ میلادی از سوی کمیته ویژۀ سازمان ملل متحد به دو کشور تقسیم شد. ۵۷٪ خاک این کشور به یهود و ۴۳٪ آن به مسلمانان داده شد (قابل ذکر است که حالا اسرائیل بر ۸۵٪ خاک فلسطین کنترول دارد). بخشی که از سوی سازمان ملل به عنوان خاک اسراییل اعلان شد، منطقه القدس شامل آن نبود و هنوز هم نیست. بر مبنای این تقسیم، باید القدس از سوی سازمان ملل اداره می شد. اما ترامپ در طرح جدید خود که به «معامله قرن» یاد شده است، باز هم اصرار دارد که القدس پایتخت اسرائیل باشد. آیا عجب نیست، منطقه ای که از نگاه سازمان ملل متحد اصلا بخش اسرائیل نیست، باید به حیث پایتخت آن شناخته شود ؟

دونالد ترامپ، در حالی که بنیامین نتانیاهو او را در کاخ سفید همراهی می کرد، از یکسو فلسطینیان را هشدار می دهد که این را آخرین چانسی برای خود بدانند و از سوی دیگر آن ها را تشویق می کند که فرصت طلایی معامله ۵۰ ملیارد دالری را از دست ندهند. اما او آماده نیست فلسطینیان به جز اسرائیل، با هیچ بخش جهان مرز مستقیم داشته باشند. از همینست یگانه منطقه ای را که فلسطین را با جهانیان وصل کند، به اسرائیل می دهد. او در نظر دارد با دادن «دره اُردن» به اسرائیل، فلسطینان را از چهار اطراف محاصره کند.

نکته مهم دیگر طرح ترامپ اینست که نه تنها باید تنظیم های مسلح حماس و جهاد الاسلامی لغو شوند، بلکه دولت فلسطین هیچگونه ارتشی نباید داشته باشد. در حالی که بر اساس راپور انستیتو بین ‌المللی پژوهش‌ های صلح استکهلم، بودجه نظامی اسرائیل در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۵.۹ ملیارد دالر بوده، و اسرائیل هشتمین بزرگ ترین فروشنده سلاح در سطح جهان است. امریکا با کدام منطقی به اسرائیل اجازه می دهد که نیروی بزرگ نظامی در جهان باشد، اما به کشور رقیب و همجوار آن اجازه نمی دهد که ارتشی داشته باشد ؟ بلکه اسرائیل می تواند در داخل دولت فلسطین بر علیه «تروریسم» عملیات انجام دهد.

همچنان بر مبنای این طرح، مهاجران فلسطینی اجازه بازگشت به مناطق آبایی شان را، که در کنترول اسرائیل داده می شود، ندارند. آن ها تنها می توانند به کشور احتمالی فلسطین، که ۱۵٪ تمام خاک فلسطین است، برگردند. قابل ذکر است که حدود هفتصد هزار فلسطینی در نتیجه جنگ های ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷ به کشور های اردن، سوریه و لبنان هجرت کردند. از نگاه قوانین بین المللی، کسانی که در حالت جنگ کشور خود را ترک می کنند، حق دارند که به منطقه خود برگردند. اما این حق فلسطینیان نیز سلب شده است.

مختصر اینکه یهودیان به همکاری دولت امریکا می خواهند وارد فاز جدید نابودی فلسطین از نقشه خاور میانه و جهان شوند. هر کسی می داند که این طرح پذیرفتنی و قابل تطبیق نیست. اما دونالد ترامپ و تیم یهود پرور او شاید می خواهند با استفاده از پراکندگی و چند پارچگی مسلمانان جهان، قصه فلسطین را به زودی به سود خود تمام کنند. اتحادیه اروپا و بریتانیا نیز از طرح معامله قرن، استقبال کرده اند. از میان کشورهای اسلامی، امارات متحده عربی، بحرین و عمان نیز با اعزام سفرای خود به حضور ترامپ و نتانیاهو، موافقت خود را با این طرح اعلان کرد.

بالمقابل، هر چند بیشتر کشورهای اسلامی واکنش تندی در برابر طرح خصمانه ترامپ نشان دادند، اما هنوز هم چندان امیدی برده نمی شود که ملت خفته و چند پارچه اسلامی، گام جدی و عملی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و مسجد اشغال شده اقصی بردارند. کشورهای مهم اسلامی هنوز آماده نیستند برای مقابله با طرح فاشیستی و حذفی یهود از اختلافات داخلی خود دست بردار شوند. بی بی سی (به تاریخ ۲ فبروری ۲۰۲۰) به نقل از وزارت خارجه ایران خبر داده است که ؛ دولت عربستان هنوز برای شرکت هیات ایرانی در نشست سازمان همکاری اسلامی ویزه صادر نکرده است.

رجب اردوگان، رئیس جمهور ترکیه گفته است : «معامله قرن؛ معامله قرن چیست ؟ این پروژه اشغال است. من نقشه ای را در مجمع عمومی سازمان ملل نشان دادم، فلسطین در سال ۱۹۴۷ چه بود ؟ و اسرائیل دران وقت چه بود ؟ اگر شما فلسطین آن وقت را ببینید و به فلسطین کنونی نگاه کنید، کاملا تغییر داده شده است. با اوج بی شرمی و رسوایی به دنیا می گویند که ما حقوق تازه ای به فلسطین می دهیم. حالا این دروغ را بگذارید، شما چه کسانی را فریب می دهید ؟ تمام زندگی درین دروغ گذشت ؟ یکطرف شما ترامپ را می بینید که یک کسی در پهلویش ایستاده است، او به کسانی سخنرانی می کند که با کلاه های یهودی پیش روی او ایستاده اند، او می خواهد آن ها برایش کف بزنند. اما با این کف زدن ها نمی توان سرنوشت جهان را تغییر داد. شما هیچگاه با سرنوشت فلسطین بازی نمی توانید. من در مورد فلسطین و القدس گفته ام و همواره می گویم، که القدس خط قرمز برای ماست. موقف ترکان در برابر فلسطین همانست که مرحوم سلطان عبدالحمید گفته بود ؛ القدس برای فروش نیست».

اما واقعیت اینست که مسلمانان فرصت های زیادی را هدر داده اند، حالا تنها گفتار بسنده نیست، بلکه با کردار و رفتار باید ثابت کرد که معضل فلسطین آنقدر ساده نیست، که ترامپ و نتانیاهو فکر می کنند. وگرنه، هویدا است که امریکا و یهود تنها به فلسطین و القدس قناعت نخواهند کرد، بلکه خاکم بدهن، مسلمانان یکی پس از دیگر بلاد اسلامی را از دست خواهند داد و در خاک خود آواره و درمانده خواهند گشت.

امارت اسلامی، که مشغول مبارزه برای آزادی اشغال شده خود است، درد برادران و خواهران در به در فلسطینی خود را بهتر درک می کند. امارت اسلامی در اعلامیه خود، طرح ترامپ را ظالمانه خوانده و تجاوز آشکارا بر حقوق فلسطینیان دانسته است. نیز تصریح نموده است که : بیت المقدس قبله اول امت اسلامی و فلسطین تنها ملکیت مردم آن کشور می باشد، که هیچگونه قابل معامله نیست. همچنان امارت اسلامی از کشورهای اسلامی و کنفرانس اسلامی خواسته است که مکلفیت خود را درین موضوع حساس درک نموده و برای جلوگیری ازین معامله ظالمانه مشترکاً دست به کار شوند.

با سپاس از شماره ۱۳۷ مجله مورچل