اعتراف ناوقت جنرال آمریکایی درباره کشتار مردمان ملکی

قومندان نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان سرانجام به کشته شدن غیرنظامیان افغان در حملات و بمباران های طیارات جنگی آمریکایی در لایت قندوز اعتراف کرد. حملات و بمباران طیارات آمریکایی بر دو قریه در منطقهء سرک بالا در ولسوالی «چاردره» ولایت قندوز ماه گذشته ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت اما قومندانی نیروهای آمریکایی […]

قومندان نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان سرانجام به کشته شدن غیرنظامیان افغان در حملات و بمباران های طیارات جنگی آمریکایی در لایت قندوز اعتراف کرد.

حملات و بمباران طیارات آمریکایی بر دو قریه در منطقهء سرک بالا در ولسوالی «چاردره» ولایت قندوز ماه گذشته ده‌ها کشته و زخمی برجا گذاشت اما قومندانی نیروهای آمریکایی و ناتو کشته شدن غیرنظامیان افغان را در این ولایت رد کرده بود.

سرانجام پس از گذشت یک ماه جنرال «جان‌ نیکلسون» قومندان نیروهای آمریکایی و ناتو ضمن پذیرفتن کشته شدن غیرنظامیان در آن حملات تنها به ابراز تاسف بسنده کرد و قول داد که نیروهای آمریکایی و ناتو در آینده تلاش خواهند کرد تا در حملات خود غیرنظامیان را هدف قرار ندهند.

البته این یکی از صدها بلکه هزاران موارد کشتار غیرنظامیان افغان توسط اشغالگران آمریکایی و ناتو در افغانستان است که قومندان نیروهای آمریکایی و ناتو به آن اعتراف می‌کند.

نیکلسون در سفرش به ولایت قندوز که از سوی «معصوم ستانکزی» رئیس امنیت ملی، «ویس برمک» سرپرست وزارت داخله و «شریف یفتلی» لوی درستیز اردو همراهی می‌شد از وقوع تلفات غیرنظامیان افغان در حملات جنگنده‌های آمریکایی به این ولایت ابراز تاسف کرد.

این قومندان آمریکایی اظهار داشت: «می‌خواهم بار دیگر بگویم که برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان، هر آنچه در توان داریم انجام خواهیم داد و به خاطر تلفات غیرنظامیان که اخیرا اتفاق افتاده، عذر می‌خواهیم».

تلفات مردمان ملکی و غیرنظامیان افغان در حملات هوایی وبمباری های کورکورانهء آمریکا و ناتو به امری متداول و روزانه تبدیل شده است.

این جنرال چشم بسته و متکبر آمریکایی در حالی از کشته شدن غیرنظامیان در قندوز ابراز تاسف می‌کند که هفته گذشته در حملات هوایی نیروهای آمریکایی در هلمند دها غیرنظامی افغان از جمله زنان و کودکان شهید شدند و همچنین در حمله بر یک مدرسه در ولایت میدان ورک نیز دها تن از شاگردان خوردسال و نوجوان به شهادت رسیده و زخمی شدند.

حملات هوایی آمریکا علیه غیرنظامیان در افغانستان تازگی نداشته و مقامات خارجی در بسیاری از موارد با بسنده کردن به کلمه “متاسفم”، پرونده کشتار غیرنظامیان را مختومه اعلام می‌کنند و کسی هم برای کشته شدن غیرنظامیان افغان مورد بازپرسی قرار نمی‌گیرد.

حال شما خوانندهء محترم خود قضاوت کنید که آیا کشتار و شهادت دها تن از زنان و کودکان و باشندگان ملکی چهاردرهء قندوز تنها با گفتن کلمهء متاسفم التیام می یابد، آیا همراهی نمایندگان ارگ نشین ستانکزی، برمک و یفتلی چیزی جزء همدستی آنان در این جنایت و مظالم دیگر را اثبات می کند؟!

آیا می شود از کسانیکه بهای خون هموطنان و افغان ها را چنین بی بها می فروشد، انتظار خیر و خدمت کرد؟!