نیم‌نگاهی به زندگی‌نامه شهید مولوی سعیدالله «مطمئن» تقبله‌الله!

نویسنده: مولوی سخی‌نور «محسن» ترجمه: محمدصادق طارق شهید مولوی سعیدالله «مطمئن» تقبله‌الله فرزند حاجی عمرخیل، باشنده قریه پیرکوته‌مگر ولسوالی آرگون ولایت پکتیکا بود که در سال ۱۹۶۰ دیده به جهان گشود. شهید مولوی «مطمئن» تحصیلات دینی ابتدائی‌اش را در دارالعلوم صدیقیه شیوخ پیرکوتی ولسوالی آرگون ولایت پکتیکا آغاز نمود سپس در دوران هجرت در مدارس […]

نویسنده: مولوی سخی‌نور «محسن»
ترجمه: محمدصادق طارق

شهید مولوی سعیدالله «مطمئن» تقبله‌الله فرزند حاجی عمرخیل، باشنده قریه پیرکوته‌مگر ولسوالی آرگون ولایت پکتیکا بود که در سال ۱۹۶۰ دیده به جهان گشود.

شهید مولوی «مطمئن» تحصیلات دینی ابتدائی‌اش را در دارالعلوم صدیقیه شیوخ پیرکوتی ولسوالی آرگون ولایت پکتیکا آغاز نمود سپس در دوران هجرت در مدارس مختلف مانند دوابه، هریپور، مهاجر بازار و … به تحصیل خویش ادامه می‌داد تا اینکه تاج نبوی را توسط شیخ‌ القرآن و الحدیث عبدالستار صاحب در دارالعلوم زرگری به سر نهاد.

پس از آن علاوه بر خدمات دینی به مبارزه جهادی خویش تحت رهبری شهید ابوبکر تقبله‌الله برای آزادی و استقلال میهن ادامه داد که از داستان‌های عجیب‌اش این بود که:

روزی شهید مولوی سعیدالله تقبله‌الله همراه با چند تن‌ از دوستان مجاهد پایگاه ولسوالی آرگون را تحت پوششِ انداخت توغوندی‌ها قرار داده بود که جاهای کلیدی دشمنان را هدف قرار داد. وقتی شهید تقبله‌الله و یاران وی از عملیات بر می‌گشتند هواپیماهای جنگنده و بدون سرنشین می‌رسند و شروع به بمباران می‌کنند. مردم بر این باور بودند که مولوی مطمئن تقبله‌الله با یارانش زیر بمباران شهید شده‌ است زیرا خیلی ساکت و آرام نشسته بودند که اصلاً حرکت نمی‌کردند اما آن‌ها پس از گذشتِ وقت طولانی از میدان بیرون شدند و خداوند مولوی سعیدالله و یارانش را نجات داد.

خداوند متعال مجاهدین را در بسیاری از نقاط از چشم دشمن حفاظت می‌نمود.

تاریخ به رشادت‌های شهید مولوی سعیدالله افتخار می‌کند. وی در بسیاری از کمین‌ها و حملات چریکی شرکت داشت که اغلباً پیروز بر‌ می‌گشت.

شهید مطمئن تقبله‌الله پس از فداکاری‌ها و جانفشانی‌های فراوان، در چاپه‌ متجاوزین در سال ۱۹۹۳ در منزلی از روستای پیرکوتی میرگی‌خیل همراه با چند تن از دوستان به مقام رفیع شهادت نائل آمد. پس از شهادت، مهاجمان اتاق وی را چنان به آتش کشیدند که اجساد تمام شهداء در آتش کباب شده و شناسایی‌شان خیلی دشوار بود. شهید تقبله‌الله با تن‌ کباب و سوخته به دیدار پروردگار شتافت.

شهید مولوی سعیدالله تقبله‌الله منار غیرت، شجاعت، صاحب اخلاق نیکو، محبوب مردم و دارای پیشانی باز بود. از صفات خاص وی شدت در مقابل کافران و نرمی با مسلمانان بود.

از شهید مولوی سعیدالله یک‌ دختر یتیم باقی مانده است که الحمدلله اکنون در مدرسه دینی مشغول تحصیل است.

روحش شاد و یادش جاودان باد!.
نحسبه کذلک والله هو حسیبه