عالی‌قدر امیرالمؤمنین

امیرالمؤمنینی که من می‌شناسم/۱۴ واخیر

شمه‌ای از زندگانی عالی‌قدر امیرالمؤمنین حفظه الله

طوری‌که قبلاً گفته شد امیرالمؤمنین شیخ هبت الله آخندزاده، رهبر امارت اسلامی افغانستان با تمام وجود تلاش دارد که یک حکومت اسلامی نمونه در کشور ایجاد شود تا در آن تمام امور بر اساس اصول شریعت اسلامی اجرا گردد، نظامی که همه اقشار جامعه از حقوق خود برخوردار شوند و مسئولان نسبت به خداوند و مردم خود تعهد داشته باشند.

علم غیب فقط برای خداوند ثابت است هیچ کس نمی‌تواند در مورد اعمال کسی تصمیم قاطع بگیرد. همچنین لازم نیست که در وصف کسی غلو شود اما من به عنوان یک مسلمان به رهبری امارت اسلامی این حسن ظن را دارم که هرگز به ناسیونالیسم، نژادپرستی، حزب‌گرایی و اندیوالیسم اعتقاد ندارد؛ تمام مردم را به یک نظر می‌نگرد و تلاش بر این دارد که معیار برتری در میان افغان‌ها بلکه تمام مسلمان‌ها بر اساس برادری اسلامی، اخوت و تقوی باشد و بس. رهبری حفظه‌الله قبل از بیعت با او به عنوان رهبر امارت اسلامی، همواره مجاهدان را به اتحاد و اتفاق تشویق می‌کرد؛ در هر دیداری مجاهدین را به اطاعت کامل از رهبران و امیران خود توصیه می‌کرد زیرا راز موفقیت ما در اطاعت نهفته است. این حدیث رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را که در مورد اطاعت می‌باشد، بارها از امیرالمؤمنین حفظه‌الله شنیده‌ام که: “تعس عبد الدینار و عبد الدرهم و عبد الخمیصه؛ ان أعطی رضی و ان لم یعط سخط، تعس قوت وانتکس و اذا شیک فلا انتقش” بردگان دینار، درهم و لباس‌های زیبا هلاک باشند؛ که‌ اگر به آن‌ها سهمی داده شوند خوشحال می‌شوند و اگر چیزی داده نشود غمگین می‌شوند. هلاک شوند و بر دهان شان بیافتند، وقتی خار در پای شان برود کسی نباشد که آن را بکشد.

امیرالمؤمنین حفظه‌الله معتقد است که دولت‌مردان باید تمام تلاش خود را در ارائه خدمات و تسهیلات به مردم به‌کار گیرند، مسئولین باید دروازه‌های خود را بر روی مراجعین باز نگهدارند و به مشکلات مسلمانان به موقع رسیدگی شود. رهبری امارت اسلامی هرگز مخالف پیشرفت و توسعه کشور نیست، وی باور دارد که ما باید در کنار بهره‌مندی از یک نظام مرکزی اسلامی، اقتصاد قوی نیز داشته باشیم تا از نیازمندی به دیگران نجات پیدا کنیم.

رهبری حفظه‌الله در یک سخنرانی خطاب به تاجران و سرمایه‌گذاران افغان گفت: آیا از دولت‌های غیرمسلمان و کافر امید دارید که کشور شما برای شما آباد و اقتصاد شما را رشد دهد؟ هرگز امکان ندارد. برادران! دست به دست هم دهید، چند تاجر یکجا شوند و سرمایه‌گذاری کنند، هر مشکلی که داشته باشید ما در جریان‌ بگذارید تا امکانات لازم را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

این فرض و محاسبه بسیار نادرست خواهد بود که کسی در مورد رهبری و سایر مقامات امارت اسلامی چنین تصور کند که طرح و برنامه عملی برای توسعه، پیشرفت و آبادانی کشور ندارند یا هیچ علاقه‌ای در این زمینه ندارند. زعیم محترم امارت اسلامی همواره توصیه های لازم را به مسئولین و مراجع ذیربط در ارائه خدمات و خدمات عمومی به شهروندان ارائه می نماید. چندی پیش به مسوولان ولایت فراه گفته بود که باید کار کنید و به مردم خدمت کنید، سرک و سرک بسازید، وسایط را که در مراکز نظامی ایستاده اند را بردارید و از آنها برای بازسازی استفاده کنید، ما کار را شروع کردیم با من تماس بگیرید.

رهبری بارها به مسئولان واضح کرده‌اند که پروژه‌های بزرگ و عام‌المنفعه در سطح کشور که هزینه‌های زیادی دارد، باید در ازای معادن و مواد معدنی در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد تا بتوانیم کارها را از این طریق پیش ببریم.

یکی دیگر از ویژگی‌های رهبری این‌ست که می‌خواهد دائماً خود را در جریان اوضاع روز کشور قرار دهد و سپس به موقع در مورد حوادث تصمیم‌گیری کند، وی باور دارد که به عنوان مسئول درجه اول حکومت اسلامی در قبال مشکلات و معضلاتی که به مردم پیش می‌آید، خداوند با او حساب و کتاب خواهد نمود.

پایان