امارت شناسی/بخش بیست‌ویکم

نهمین دور مذاکرات از ۲۲ اگست ۲۰۱۹ میلادی آغاز شد و تا اول سپتامبر ادامه داشت. در این گفت‌وگو هردوطرف بـه توافـق اصـولی دوجانبه دست یافتند. زلمی خلیل‌زاد گفت: اگر توافق‌نامهٔ صلح بین آمریکایی‌ها و طالبـان بـه درستی اجـرا شود و شرایط فراهم شود، عساکر آمریکایی مستقر در افغانستان ظرف ۱۳۵ روز ۵ پایگاه نظامی […]

نهمین دور مذاکرات از ۲۲ اگست ۲۰۱۹ میلادی آغاز شد و تا اول سپتامبر ادامه داشت. در این گفت‌وگو هردوطرف بـه توافـق اصـولی دوجانبه دست یافتند. زلمی خلیل‌زاد گفت: اگر توافق‌نامهٔ صلح بین آمریکایی‌ها و طالبـان بـه درستی اجـرا شود و شرایط فراهم شود، عساکر آمریکایی مستقر در افغانستان ظرف ۱۳۵ روز ۵ پایگاه نظامی خود را ترک خواهند کرد. زمانی که طالبان و طرف آمریکایی به توافـق رسیدند، طرف آمریکایی تلاش خود را آغاز کرد تا اینکه برگزاری مراسم امضـا در آمریکا صورت گیرد. ترامپ می‌خواست به عنوان یک طـرف سـوم بـیـن رهبران امارت اسلامی و اشرف غنی در کمپ دیوید آمریکا ظاهر شـود و نشان دهد که آمریکا بر روند صلح در افغانستان کنترل مطلق دارد؛ اما نمایندگان سیاسی امارت اسلامی از رفتن به « کمپ دیوید» خودداری کردند.
بـه ایـن ترتیـب غـرور ترامپ شکست و در پنجم سپتامبر طی یک حملهٔ استشهادی در شش درک کابل، کشته شدن عساکر آمریکایی را بهانه گرفت و روند مذاکرات را لغو نمود.
ترامپ با افتخار در توییتی نوشت که روند مذاکرات را لغو کرده و داستان صلح به پایان رسید.

امارت اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که عقب‌نشینی ترامپ بیش از هر کس دیگری به آمریکا آسیب می‌رساند.
اعلام لغو مذاکرات توسط ترامپ توسط حامیان دولت کابـل بـه عنـوان یک جشن تجلیل شد؛ اما مردم افغانستان ناراحت بودند زیرا امیـد آنـان بـرای صـلـح بـار دیگر از بین رفت.
پس از توقف روند مذاکرات امارت اسلامی نه تنها بر مواضع اصولی و پخته خود پافشاری کرد؛ بلکه نمایندگان سیاسی آن را برای جلب اعتماد منطقه و جهان به سفرهای مختلف پرداختند. هیئت‌های بلندپایه به رهبری ملا عبدالغنی بـرادر بـه روسیه، ایران و چین رفتند و به کشورهای منطقه نشان دادند که تقصیر بحران در پروسهٔ مذاکرات بر عهده آمریکا است.
بن‌بست زمانی شکست که طی یک سلسله دیدارها در هژدهم نوامبر، انـس حقانی و حافظ رشید در مقابل اساتید پوهنتون آمریکایی مبادله شدند و سپس خلیل زاد دوباره برای احیای روند مذاکرات، سفرها را آغاز کرد.

نتیجه مذاکرات و توافق دهم حوت
آمریکا پس از سه ونیم ماه تاخیر بار دیگر به این نتیجه رسید که سیاست تقابـل و زور مؤثر نیست؛ بنابراین از همان جایی که متوقـف شـده بـود، مذاکرات را دوباره شروع کرد. در دهمین دور مذاکرات از ۷ دسامبر ۲۰۱۹ میلادی آغاز شد. در همین روز به رهبری ملا عبدالغنی برادر و خلیل زاد هیأت‌های طرفین با هـم دیدار کردند تا در مورد چگونگی امضای توافق‌نامه گفتگو کنند.
در ۲۱ دسامبر مجاهدین بـر مـهـم‌تـرین پایگاه آمریکایی ها (بگرام) عملیات فدایی انجام دادند که تمام روز ادامه داشت و تلفات سنگینی به خارجیان وارد کرد.
اما این حملات برخلاف عملیات قبلی به مذاکرات آسیبی وارد نکرد. یازدهمین دور مذاکرات در ۱۷ ماه جنوری ۲۰۲۰ میلادی برگزار شد که در آن مذاکرات امضای این توافق‌نامه نهایی شد. دو طرف بر «آتش کم» توافق کردند که در هفته امضای توافق، جنگ به پایین‌ترین سطح کاهش یابد.
دهم ماه حوت برای امضای توافق‌‌نامه تعیین شد. سرانجام در دهم مـاه حـوت، طی مراسمی تاریخی در «هوتل شیراتون دوحه»، توافق‌نامهٔ پایان اشغالگری آمریکا به امضا رسید. در این مراسم مایک پمپئو وزیر امور خارجه از طرف آمریکا و ملا عبدالغنی برادر از طرف امارت اسلامی سخنرانی کردند.
قبل از مراسم رئیس پیشین دفتر قطر، شیرمحمد عباس استانکزی در جلوی بعضی از طرفداران امارت اسلامی سخنرانی کرد و پس از تلاوت سورۂ النصر۔ گفت: همان طور که نیاکان ما صد سال پیش انگلیسی‌ها و پدران ما سی سال قبـل روس‌ها را شکست دادند، ما پسران و نواسه‌های آنان نیز به نصرت و یـاری خـداود متعال توانستیم از دست اشغالگران آمریکایی آزادی خود را بگیرم. استانکزی این را یک فتح و پیروزی بزرگ خواند و استقلال را به همه ملت تبریک گفت.