امارت شناسی

امارت شناسی/بخش بیست‌وهفتم

عفو عمومی توقف جنگ و حفاظت از سرمایه‌ها ونهادهای ملی و دستاوردهای مهم پس از فتح

عفو عمومی توقف جنگ و حفاظت از سرمایه‌ها ونهادهای ملی

با فتح پایتخت کابل امارت اسلامی برای همهٔ کارمندان دولت قبلی عفو عمومی اعلام کرد که این در تاریخ افغانستان یک اقدام بی‌نظیر بود.
امارت اسلامی به اولین حاکم آورده شده توسط آمریکایی‌ها؛ حامد کرزی داکتر عبدالله و بسیاری از چهره‌های سرشناس دیگر از جمله تمام مقامات عالی رتبه رژیم دست نشاندهٔ سابق، وزیران، وکیلان، جنرالان، کارمندان، اردو، ادارات امنیتی و استخباراتی، همکاران اشغالگران و همهٔ افغان‌هایی که در طول بیست سال با مجاهدین جنگیده بودند، نه تنها آنها را عفو کردند؛ بلکه به آن‌ها فرصت دادند تا در کابل و سایر شهرها آزادانه و با عزت زندگی کنند و هیچ شهروندی را مجبور به ترک وطن خود ننمود. هرچه تحولات سیاسی، انقلاب‌‌ها و بادشاه‌گردی که پیش از این در تاریخ افغانستان رخ داده است با خون‌ریزی، انتقام جویی، کشتار و تلفات عظیمی همراه بوده است، اما امارت اسلامی در شرایطی قدرت را به دست گرفت که نه از هیچ دشمن سابقی انتقام گرفت و نه هم سرومال و آبروی کسی را به چشم حقارت نگریست؛ بلکه مانند همهٔ شهروندان کشور خانه و اموال مسئولین دشمن سابق را نیز حفاظت کرد. رفتار مهربانانهٔ امارت اسلامی که بازتابی از اخلاق اصیل اسلامی بود تأثیر مثبتی داشت که دشمنی و اختلافات قبلی با آنها خیلی سریع از بین رفت و مردم افغانستان بار دیگر برادرانه زندگی مشترک را آغاز کردند.
دیگر این که در گذشته انقلاب‌های سیاسی و انقلاب های نظامی همواره با اغتشاشات گستردهٔ غارت بیت المال و اموال عمومی، دزدی نهادهای دولتی و خسارات جانی و مالی مردم همراه بوده است؛ اما به دلیل تدابیر به موقع و تدابیر امنیتی مجاهدین امارت اسلامی سرمایه‌های ملی، ادارات دولتی، بانک‌ها و اموال شخصی مردم در شهر کابل پایتخت و تمام ولایات به طور کامل حفاظت شد، هیچ غارت یا مزاحمت عمده‌ای مشاهده نشد. این‌ها از دستاوردهای مهم بود.

دستاوردهای مهم پس از فتح
پس از فتوحات در عرصهٔ نظامی امارت اسلامی اقدامات مهم دیگری نیز انجام داد و دستاوردهای چشمگیری در زمینه‌های نظام‌سازی ثبات و امنیت حکومت‌داری اقتصاد و سایر عرصه‌های زندگی به دست آورد.
بزرگ‌ترین دستاورد امارت اسلامی این بود که بار دیگر پرچم حاکمیت اسلامی بر خاک پاک افغانستان به طور خاص بر بنای زیبای ارگ برافراشته شد. نظام الهی در زمین خداوند متعال استقرار یافت. کلمه حق بلند شد و نشانه‌ها و شعارهای باطل سرکوب گردید. شریعت اسلامی به عنوان قانون اعلام شد و اجرای عملی آن آغاز گردید.
هرچند اداراتی که اشغالگران کافر و دست نشانده‌های‌شان برای انحراف و بی‌دینی جامعه در بیست سال ایجاد کرده بودند، هرچه قدر هزینه که پرداخته بودند در قالب نهادهای مدنی رسانه‌ها و سازمان‌های دیگر به خاطر تلاش برای پیاده کردن و ترویج فرهنگ، قانون، اخلاق و ارزش‌های غربی این سلسله همگی به کلی پاک شد و از بین رفت. همانند اشغال نظامی و سیاسی از تهاجم فرهنگی و فکری بر کشور نیز جلوگیری شد.
استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت اراضی افغانستان که در بیست سال گذشته تحت ارابه‌های تانک‌های آمریکایی پایمال شده بود، آزاد گردید و ما بار دیگر صاحب استقلال کامل، خودمختاری و آزادی شدیم.
جنگ در کشور پایان یافت. در گذشته روزانه صدها افغان کشته می‌شدند این خونریزی متوقف شد، صدای بمباران، چاپه، انفجار و جنگ خاموش شد و هموطنان ما پس از چهاردهه بار دیگر از صلح و امنیت سرتاسری برخوردار شدند.
در کشور یک حکومت اسلامی مقتدر مرکزی ایجاد شد. ملوک الطوائفی و جزایر قدرت برچیده شد ریشه‌های فساد اخلاقی و اداری، غصب، اختلاس، انحراف فکری و دیگر پدیده‌‌های غیرقانونی که با اشغال به وجود آمده و گسترش یافته بود، ریشه‌کن گردید.

از فروپاشی اقتصادی جلوگیری شد. در گذشته تصور می‌‌شد که اگر آمریکایی‌ها از افغانستان خارج شوند و کمک‌های خود را متوقف کنند در پی آن کل نظام اقتصادی در افغانستان فرو خواهد ریخت در حالی که آمریکایی‌ها نه تنها کمک‌های خود را به افغانستان قطع کردند؛ بلکه بودجه ۹ میلیاردی افغانستان را نیز مسدود، افغانستان را تحریم اقتصادی و بانک‌های ما را تحریم کردند. موانعی برای معاملات تجاری ایجاد کردند و تمام پروژه‌های عمرانی در افغانستان به حالت تعلیق درآمده شد. با وجود این همه مشکلات، رهبری صحیح و خردمندانهٔ امارت اسلامی و اقدامات به موقع آن مانع از فروپاشی اقتصادی شد. بانک‌ها ثابت ماندند، تجارت، کاروبار و فعالیت‌های اقتصادی پس از یک سکتهٔ کوتاه مدت به تدریج بهبود یافتند. ارزش پول ملی افغانی حفظ شد و امارت اسلامی توانست پس از دو ماه تأخیر حقوق تمام کارمندان دولت را پرداخت و امور دولتی را به حالت عادی بازگرداند.
امارت اسلامی در نتیجهٔ رهبری صحیح، صداقت و شفافیت توانست بودجهٔ سال مالی ١۴٠١ هـ.ش را پس از مدت‌ها از عواید داخلی تامین کند که مبلغ آن دوصدوسی و یک میلیارد افغانی است، در همین سال برای اولین بار در تاریخ افغانستان وزارت مالیه توانست در مدت یازده ماه تنها از گمرکات مبلغ صد میلیارد افغانی عواید مالیات را جمع آوری کند. این در حالی است که در دولت قبلی با فزونی حمل و نقل این درآمدها در سال بیش از هفتاد و پنج میلیارد نبود.
علاوه بر امور و هزینه‌های عادی امارت اسلامی فعالیت‌های عمرانی نیز را آغاز کرد بسیاری از تصدی‌های متوقف شده دوباره فعال گردید.
کار پروژهٔ تاریخی کانال قوشتپه در شمال کشور، ساخت شاهراه‌ها در نقاط مختلف و کار ساخت سدهای کوچک در کشور آغاز گردید. سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در تولید برق و معدن انجام شد.
پس از برکناری نهادهای امنیتی و استخباراتی قبلی، در عرصه‌های امنیتی و دفاعی امارت اسلامی توانست در مدت کوتاهی نهادهای امنیتی، دفاعی و استخباراتی را بازسازی و تجدید کند. مجاهدین امارت اسلامی در این نهادها جذب شدند در مدت کوتاهی تشکل‌های قابل توجهی در همه عرصه‌ها شکل گرفت و نیروهای امنیتی و دفاعی کشور برای تامین امنیت دفاع از مرزهای کشور و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان دین کشور و ملت آماده شدند. در نتیجهٔ اقدامات سریع و مسلکی نهادهای امنیتی و استخباراتی تمامی توطئه‌های دشمنان داخلی و خارجی را خنثی گردید که توسط داعش، بغاوت‌گران مقاومت،جنبش‌های آزادی خواهی زنان و سایر اغتشاش‌گران که برای تضعیف تنها نظام اسلامی در روی زمین، ارائهٔ نادرست از وضعیت افغانستان تحریک خشونت‌های فرقه‌ای و در نهایت به چالش کشیدن نظام انجام شده بود؛ اما به حمدالله امیدهایشان برآورده نشد و با کمک خداوند متعال تلاش مجاهدین بیدار امارت اسلامی این دسیسه ها را ناکام گردانید