گامی دیگر به سوی رسمیت‌شناسی

سخن روز دیروز، رییس جمهور چین، رسما اعتمادنامهٔ سفیر افغانستان در چین؛ محترم بلال کریمی را پذیرفتند. چندی قبل نیز، رییس الوزرای امارت اسلامی افغانستان محترم ملا محمد حسن آخوند، اعتمادنامهٔ سفیر چین در افغانستان را پذیرفتند.   چین اولین کشوری است که سفیر امارت اسلامی را رسما می‌پذیرد و این به نوعی رسمیت‌دادن به […]

سخن روز

دیروز، رییس جمهور چین، رسما اعتمادنامهٔ سفیر افغانستان در چین؛ محترم بلال کریمی را پذیرفتند.

چندی قبل نیز، رییس الوزرای امارت اسلامی افغانستان محترم ملا محمد حسن آخوند، اعتمادنامهٔ سفیر چین در افغانستان را پذیرفتند.

 

چین اولین کشوری است که سفیر امارت اسلامی را رسما می‌پذیرد و این به نوعی رسمیت‌دادن به افغانستان و حکومت امارت اسلامی است.

با وجود اینکه قدرت‌های منطقه و جهان، آنانی که از افغانستان شکست‌خورده و عقب‌نشینی کردند، می‌خواستند که افغانستان را منزوی کرده و حکومت امارت اسلامی را از نظر سیاسی و اقتصادی به چالش بکشند.

از شروع حاکمیت دوبارهٔ امارت اسلامی بر افغانستان، بسیاری از کشورها خواهان روابط حسنه و عمیق با افغانستان هستند و حتی به رسمیت‌شناختن افغانستان علاقه نشان داده‌اند ولی مانع جلوی راه آنان قدرت‌های بزرگ منطقه هستند که رسمیت‌شناسی امارت اسلامی، باعث نارضایتی آنان از کشورهای ثالث منطقه می‌شود،

قدرت‌های منطقه بارها تلاش کردند تا با ممانعت بین افغانستان و کشورهای جهان، مانع ایجاد رابطه شوند و روابط موجود را قطع کنند و آن عده از کشورهایی که می‌خواهند روابط سیاسی و تجاری با افغانستان داشته باشند، را مرعوب بسازند و تحت فشار قرار بگیرند و از رسمیت‌شناختن امارت اسلامی باز بیایند.

از این رو بسیاری از کشورها تا بحال در این بخش گامی برنداشته‌اند، اما بازهم همانگونه که امارت اسلامی تلاش برای تقویت روابط دارد، آن کشورها نیز همین تلاش را می‌کنند.

 

چین، اما اولین کشوری هست که این حصار را شکست و قطب‌های صاحب قدرت منطقه را به چالش کشید و برحسب منافع دو طرفه‌اش در افغانستان، گام بی‌سابقه‌ای در رسمیت‌شناسی افغانستان گذاشت.

با این گام والای چین، امید است کشورهای دیگر هم پا پیش کنند و امارت اسلامی را به رسمیت بشناسند و منافع علیای ملت‌های جهان را در نظر گرفته و از آمریکا، که الان قدرتش رو به انحطاط است، تبعیت نکنند.