روز جهانی پناهندگان

سخن روز   پناهندگی و مهاجرت یکی از پدیده‌های طبیعی در جهان است که بسیاری از کشورها با آن مواجه هستند، خصوصا آن کشورهایی که موقعیت جغرافی‌شان در همسایگی کشورهای جنگ‌زده قرار دارد. افغانستان یکی از کشورهایی است که در چهار دهه اخیر، تعداد زیادی از افراد ملت آن به خاطر وجود مشکلات، جنگ و […]

سخن روز

 

پناهندگی و مهاجرت یکی از پدیده‌های طبیعی در جهان است که بسیاری از کشورها با آن مواجه هستند، خصوصا آن کشورهایی که موقعیت جغرافی‌شان در همسایگی کشورهای جنگ‌زده قرار دارد.

افغانستان یکی از کشورهایی است که در چهار دهه اخیر، تعداد زیادی از افراد ملت آن به خاطر وجود مشکلات، جنگ و درگیری مجبور به مهاجرت به کشورهای همسایه شده‌اند تا روزی حلالی به دست بیاورند و از دود و باورود و ظلم و جنایت‌ها پناه ببرند.

در این میان، مدتی است که مهاجرین از کشورهای همسایه به صورت اجباری اخراج می‌شوند و می‌طلبید که امارت اسلامی افغانستان با وجود محدودیت‌ها به استقبال مردم مهاجر خود برود و زمینه را برای برگشت آنان به خانه امن‌شان و وطن اصلی‌شان فراهم کند، که از این رو به فرمان عالی‌قدر امیرالمؤمنین حفظه الله کمیسیونی عالی متشکل از ۱۲ کمیته که ده‌ها وزارت شامل آن هستند، تشکیل شد.

 

با شروع بازگشت مهاجرین، با وجود کثرت جمعیت، اما این کمیسیون طبق صلاحیت‌های خود توانست خدمات متنوعی از جمله اسکان، ثبت و احصائیه، انتقال و کمک‌های نقدی، طبی و خوراکی به نحو احسن به مهاجرین ارائه دهد که نشان از هماهنگی لازم بین مسئولین این کمیسیون و تلاش زیاد اعضا و در رأس آنان محترم مولوی عبدالسلام حنفی معاونیت اداری ریاست الوزرای امارت اسلامی افغانستان دارد.

 

امارت اسلامی افغانستان در این امر، توانست بهترین خدمات را برای مهاجرین ارائه دهد و کما فی السابق آماده است تا از مردم خود استقبال کند و برای آنان تاحد توان کمک‌های لازم را ارائه دهد.

اما با این وجود مشکلات و کمبودی‌هایی خصوصا در بخش‌های اسکان دایمی در سرمای سخت زمستان و فراهم‌کردن وسایل مورد نیاز برای شروع زندگی نو در افغانستان وجود دارد که می‌طلبد تاجران، سرمایه‎‌داران و مؤسساتی که هدف‌شان کمک به پناهندگان است، به این مسائل توجه جدی بکنند.

همچنین کشورهای همسایه باید در سیاست اخراج اجباری تجدید نظر کرده و ضرب الاجلی طولانی برای خروج مهاجرین تعیین کنند و با امارت اسلامی در این پروسه همکاری کنند تا مهاجرین همانطور که شایسته‌ یک انسان و برادر مسلمان است، به کشور خو

د بازگردند.