رقابت پول افغانی با اسعار خارجی

سخن روز اخیرا، شرکت بلومبرگ در گزارشی، بالارفتن ارزش پول افغانی و رسیدن آن به مقام سوم در سه ماه اخیر را اتفاقی غیرمنتظره برای کشوری فقیر یاد کرده است. پول افغانی که با حاکمیت امارت اسلامی یک‌باره ارزش خود را از دست داد، با توجه مسئولین امارت اسلامی و بزرگان وزارت مالیه و د […]

سخن روز

اخیرا، شرکت بلومبرگ در گزارشی، بالارفتن ارزش پول افغانی و رسیدن آن به مقام سوم در سه ماه اخیر را اتفاقی غیرمنتظره برای کشوری فقیر یاد کرده است.
پول افغانی که با حاکمیت امارت اسلامی یک‌باره ارزش خود را از دست داد، با توجه مسئولین امارت اسلامی و بزرگان وزارت مالیه و د افغانستان بانک، نه تنها به جایگاه زمان حکومت سابق رسید، بلکه ارزشش از آن زمان هم بیشتر شد و در سه ماه اخیر بطور بی‌سابقه‌ای ارزش آن به گونه‌ای بالا رفت که با اسعار جهانی رقابت کرده و در مقام سوم قرار گرفت.
در حالی ارزش پول افغانی بالا رفته که افغانستان به رسمیت شناخته نشده و در این بخش، کشورمان مواجه با مشکلات است، این خود نوعی ترقی است که باید به گوش جهانیان برسد.

از طرفی، بالارفتن ارزش پول افغانی در کنار خدمات والای دیگر امارت اسلامی، نشان‌دهندهٔ این است که در افغانستان برخلاف تبلیغات مخالفین و تصور خارج‌نشینان، زندگی بصورت عادی جریان دارد و حتی شرایط زندگی از قبل به مراتب بهتر شده و ملت با آرامش تمام درحالی که از امنیت کامل برخوردارند و از تمام حقوق خود بهره‌مندند و ارزش‌های دینی و فرهنگی‌شان حفظ شده، زندگی خود را ادامه می‌دهند و مشغول کار و تلاش برای درآوردن رزق‌وروزی در سایهٔ حاکمیت نظام اسلامی و در کنار بزرگانی پرتلاش می‌کنند.

با بالارفتن ارزش پول افغانی، مواردی مثل ارزان شدن وسایل موردنیاز، پیشرفت‌ تجارت تاجران ملی و بالا رفتن ارزش تولیدات داخلی را می‌توان یاد کرد‌‌ و در این صورت هر فرد افغان می‌تواند با هزینهٔ کمی، زندگی خود را پیش ببرد.

این حقیقت غیر قابل انکاری است که افغانستان، بعد از حاکمیت امارت اسلامی در عرصه‌های مختلفی شاهد پیشرفت‌های بزرگ و اساسی بوده و حل مشکلات کلان و غیرقابل حلی که ملت در چند دههٔ گذشته با آن دست‌وپنجه نرم می‌کردند، آغاز شده و کم‌کم کشورمان به سوی رقابت با کشورهای همسایه و جهان در زمینه‌های مختلفی می‌رود.

اینجا در افغانستان زندگی جریان دارد، مشکلات امنیتی حل شدند و تلاش‌های شبانه‌روزی برای حل مشکلات سیاسی و اقتصادی جریان دارد، لذا موسسه‌ها و شرکت‌ها، سازمان‌ها و رسانه‌ها باید چنین حقایق بزرگ‌ و دست‌آوردهای کلانی را به جامعهٔ جهانی نقل کنند و چنین پیشرفت‌های بی‌نظیری را بازتاب دهند و حقیقت حال ملت افغان و زندگی روزمرهٔ آنان را بجای پروپاگندها و شایعات در رسانه‌ها پخش کنند.