مقام رهبری

امیرالمؤمنینی که من می‌شناسم/۱۲

شخصیت عالی‌قدر امیرالمؤمنین حفظه الله

عالی‌قدر امیرالمؤمنین حفظه الله

بله! روز عید قربان است و رهبریت همچنان به سخنان خود ادامه می‌دهد، هزاران نفر سراپا گوش اند و با علاقه فراوان سخنان امیر خود را می‌شنوند. تصورتان چیست؟ در اذهان شنونده‌گان چه می‌گذرد؟ آنها سخنان امیری را گوش می‌دهند که در این میان بارها داستان درگذشت و شهادت وی را از رسانه‌های مغرض شنیده است!.

حتی در حال حاضر نیز عده‌ای از افراد جاهل و بی‌خبر با استفاده از شیوهای مختلف در مورد وی پروپاگند نشر می‌کنند در حالی‌که در جامعه افغانی قوم، قبیله، وطن و منطقه‌ی هر فرد مشخص است و هیچ‌گاه سلسله‌ی هویت، اصلیت و نسب کسی پنهان نمی‌ماند.

میدانید اینجا کجاست؟ بله! اینجا عیدگاه مرکزی شهر قندهار است؛ از این منبر ملا محمدعمر مجاهد رحمه‌الله، بنیان‌گذار امارت اسلامی نزدیک به دو و نیم دهه پیش خطبه عید را به سمع مردم ابلاغ کرد. دقیق به یاد دارم که بر اساس تاریخ قمری ۲۵ سال و ۱۵ روز پیش در همچین روزی در سال ۱۴۱۹ هجری قمری در مدرسه مظهرالعلوم فضلیه که در شهر قدیمی قندهار قرار داشت، سال آخر حدیثم بود و نماز را به امامت مرحوم ملا محمدعمر مجاهد رحمه‌الله اداء نمودم‌.

به هر حال؛ به هدف اساسی بر می‌گردم. رهبر امارت اسلامی مردم، مسئولین و مجاهدین را مخاطب قرار داده و گفت: اکنون که نظام اسلامی حاکم شده است، ما با آزمون بزرگی روبرو هستیم که آیا نظام اسلامی را حفظ می‌کنیم یا دنبال خواسته‌های نفسانی خود می‌رویم.

رهبریت محترم شکر خداوند را به‌جا آورد و فرمود: در تمام کشور هیچ نافرمانی وجود ندارد و همه مسئولین اطاعت می‌کنند اما این اطاعت از روی زور نیست، بلکه با قلب و از روی رضایت است.

راستی که سخن امیرالمؤمنین بسیار جالب است. ما اگر به ساختار تشکیلاتی امارت اسلامی، روند تغییر مقامات عالی‌رتبه، وزرا، والیان، قوماندانان و حتی برخی از مقامات رده پایین نگاه کنیم واقعاً جای تعجب است. رهبریت با صدور یک فرمان وزرآء و والیان را بدون اینکه کسی اعتراض و تخلف بکند، تبدیل می‌کند.

حتی من معتقدم که اگر احیاناً رهبر امارت اسلامی عالی‌قدر امیرالمؤمنین حفظه‌الله تمام اعضای کابینه، والیان ولایات، قوماندانان و رؤسا را بدون مشوره با مقامات و مسئولین، تغییر دهد تمام افراد ماتحت بدون اعتراض، تخلف و امتناع با آمنّا و سلّمنا این حکم را می‌پذیرد و هیچ کس ابراز ادنی‌ترین ناراحتی را نخواهد کرد؛ که اطاعت مذکور در حقیقت دلالت بر حقانیت این صف مقدس را دارد و اینکه افراد آن فراتر از به‌دست آوردن منافع شخصی، افکار بسیار عالی را دارا می‌باشند و هدف شان تطبیق و اجرای احکام قرآن کریم، کتاب مقدس خداوند در زمین خداست.

سپاس و ثنای بی‌کران از آنِ پروردگار بزرگ است که دوستان صف و نظام ما را به این صفات نیکو مزیّن نموده است.

از آنجایی‌که دشمنان ما که در طول ۲۰ سال گذشته از هیچ نوع وحشی‌گری دریغ نورزیده‌اند؛ و همچنان با بهانه‌های مختلف در صدد ایجاد مشکلات و موانع برای امارت اسلامی هستند، رهبریت در این سخنرانی خطاب به هموطنان، ملت و مسئولان خود چنین فرمود: تحت تأثیر تبلیغات و دسیسه‌های هیچ کسی قرار نگیرید و ثابت قدم باشید.

سخن رهبریت واقعاً پخته و برابر با وزن است زیرا اگر خدای ناخواسته نظام و مسئولان ما تحت تأثیر تبلیغات و توطئه‌های غلیمان قرار گیرند، ما نمی‌توانیم اهداف خود را دنبال کنیم و نظام اسلامی که ممثّل خواسته‌های شهدا و ایتام ما باشد، را داشته باشیم.

رهبری در ادامه سخنان خود تصریح کرد که اگر کسی گلایه یا ملاحظات دارد با ما در میان بگذارد با هر دو چشم می‌پذیریم. رهبر امارت اسلامی دوباره تاکید کرد که باید قربانی‌های ملت را به دید احترام بنگریم و‌همچنان پیشنهاد شان برای مسئولان این بود که ملت را خدمت نمایند.

اصرار مکرّر زعیم امارت اسلامی بر این بود که باید بر یتیمان شفقت شود و برای رفع نیازهای آنها توجه ویژه صورت گیرد.

در مجموع پیام سخنرانی امیرالمؤمنین بسیار واضح، روشن و شفاف بود. صداقت و تعهد در سخنان ایشان از دور مشاهده می‌شد و اینکه در هیچ شرایطی حاضر نیست که روی تطبیق شریعت اسلامی و مصالح علیای کشور با کدام جهتی سازش را انتخاب کند، تحت تاثیر و فشار کسی واقع شود و یا در بخش تعمیل احکام شرعی با کسی معامله کند.

موقف ایشان در تمام بخش‌ها بسیار قاطع و تغییر ناپذیر بود‌. آرزوی پیشرفت کشور، توسعه، خودکفایی، آبادانی و آرامش مردم را پنهان نمی‌کرد بلکه در این زمینه پیام تلاش‌های خستگی ناپذیر را با خود به همراه داشت.

وی در پایان بار دیگر به ملت شریف افغانستان و تمام مسلمانان جهان فرارسیدن عید قربان را تبریک گفت و دعا نمود تا مصدر خدمت به مردم قرار گیرد.

 

بخش قبلی ۱۱