امیرالمٶمنینى که من می‌شناسم/۱۱

  نویسنده: مهاجر فراهی ترجمه: محمدصادق طارق صبح روز دهم (عید قربان) سال ۱۴۴۴ هجری قمری امیرالمؤمنین شیخ هبت‌الله آخندزاده، زعیم برحال امارت اسلامی افغانستان در عیدگاه مرکزی قندهار که سنگ بنای آن با دستان مرحوم ملا محمدعمر مجاهد، بنیان‌گذار امارت اسلامی نهاده شده است در جمع هزاران هموطن حاضر شد و سخنرانی مفصل، همه‌جانبه […]

 

نویسنده: مهاجر فراهی

ترجمه: محمدصادق طارق

صبح روز دهم (عید قربان) سال ۱۴۴۴ هجری قمری امیرالمؤمنین شیخ هبت‌الله آخندزاده، زعیم برحال امارت اسلامی افغانستان در عیدگاه مرکزی قندهار که سنگ بنای آن با دستان مرحوم ملا محمدعمر مجاهد، بنیان‌گذار امارت اسلامی نهاده شده است در جمع هزاران هموطن حاضر شد و سخنرانی مفصل، همه‌جانبه و پر از محتوای خویش را به سمع هموطنان ابلاغ نمود.

 

سخنرانی که مجموعاً ۳۲ دقیقه به‌طول انجامید رهبر امارت اسلامی به صورت کاملاً روشن، قاطع و واضح موضوعات مهم را در آن مطرح کرد، موضع امارت اسلامی را در بسیاری از مسائل روشن کرد. سخنرانی شان مانند سخنرانی‌های اکثر سیاست‌مداران و رهبران دنیا مغلق و پیچیده نبود؛ هر سخنش واضح، پرمعنا و عاری از تصنع و تکلّف بود که هر شنونده‌ای به راحتی هدف آن را درک می‌کرد.

 

با محض گوش دادن به سخنان، هر فردی احساس می‌کرد که زعیم امارت اسلامی چه عزم و اراده قوی برای همدردی با مردم خود و مسلمانان جهان؛ و رسیدگی به‌موقع به مشکلات آنها را دارد و اینکه هر سخنش بیانگر تعهد قوی به خدا و مردم است.

 

خوانندگان عزیز! بیش از این شما را منتظر نمی‌گذارم. فعلاً بخش‌های مهمی از سخنرانی را برای تان نقل می‌کنم.

 

رهبریت حفظه‌الله خطبه خود را با حمد، ثناء و درود آغاز کرد.

وی نخست از همه در مورد آوارگانی که وطن خود را ترک کرده‌اند سخن گفت و فرمود: در مورد این افراد خبرهای ناراحت کننده‌ای می‌شنویم که در کشورهای مختلف با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می‌کنند. وی همچنین از آنها درخواست نمود که به کشور شان برگردند زیرا عزتی که در سرزمین خود به‌دست می‌آید در دیار دیگری نمی‌رسد. رهبریت برای تمام پناهندگان دعا نمود تا با عزت به کشورشان بازگردند.

 

زعیم بازهم مثل همیشه به حسن سلوک و معامله نسبت به مردم و ملت توصیه می‌نمود. با بیان بسیار صریح و مختصر ابراز می‌کرد که: نباید هیچ شکافی در بین نظام و مردم وجود داشته باشد. وی افزود که نظام ملکیت ملت است و ملت بخشی از نظام است.

 

رهبر امارت اسلامی مردم را مخاطب قرار داده و گفت: ملت! این نظام ملکیت شماست، مجاهدین این نظام فرزندان و برادر زاده‌گان شما هستند، از آنها حمایت کنید، پشت سرشان بایستید‌. پاسداری از این نظام که در ازای فداکاری‌های سنگین و فراوان به‌دست آمده است، وظیفه مشترک همه ما و شما است.

 

وی همچنین افزود: من خودم حاضرم برای رفع مشکلات مردم به هر جا بروم. او پیش‌روی کرد و به ذات یگانه خداوند سوگند یاد نمود که اگر توسط من مشکل یک مسلمانی در هر گوشه‌ی دنیا حل می‌شود حاضر هستم با پای پیاده به آنجا بروم.

 

رهبریت محترم ادامه داد که: پیروزی مجاهدین امارت اسلامی امیدها و رویاهای جدیدی را در دل مسلمانان مظلوم جهان زنده کرده است. آنها موفقیت‌های ما را می‌ستایند و از ما اعلان حمایت می‌کنند.

 

زعیم ارجمند فرمودند: ما الحمدلله تحت تأثیر هیچ کشور و جهتی قرار نداریم که احکام اسلامی و شرعی را عملی نکنیم بلکه مستقل و خودمختار هستیم که تمام فیصله‌ها را در چهارچوب قرآن، حدیث و فقه مهذب احناف به شکل مستقلانه تطبیق و عملی می‌کنیم.

 

عالیقدر امیرالمؤمنین فرمودند: قوانین تمام ادارات در حال بررسی می‌باشند که باید از سه مرحله بگذرند، تمام جوانب سنجیده شوند و بر اساس شریعت تنظیم شوند.

 

وی اظهار تمنی نمود که اگر این کار در قید حیات ما به اتمام برسد و قوانین تمام نهادهای کشور ما اسلامی شوند به نسل‌های آینده خود خدمعت بسیار خوبی انجام داده‌ایم.