چشم‌انداز تیرهٔ منطقه و جهان در سایهٔ سیاست‌های جانبدارانهٔ آمریکا

نویسنده: محمد داود اسحاق‌زهی «یوسفی» آمریکا برای اعادهٔ حیثیت و انتقام‌جویی به‌خاطر کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی‌شدن شمار دیگر در منطقه، در صدد آتش‌افروزی و آشوب‌اندازی است؛ هرچند شاید این انتقام‌گیری‌ها و شوراندازی‌ها بهانه‌ای باشد برای تداوم بازی‌های سیاسی در منطقه و جهان و تجارتی باشد برای بالابردن درآمد صنعت تسلیحات و مهمات. در […]

نویسنده: محمد داود اسحاق‌زهی «یوسفی»

آمریکا برای اعادهٔ حیثیت و انتقام‌جویی به‌خاطر کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی و زخمی‌شدن شمار دیگر در منطقه، در صدد آتش‌افروزی و آشوب‌اندازی است؛ هرچند شاید این انتقام‌گیری‌ها و شوراندازی‌ها بهانه‌ای باشد برای تداوم بازی‌های سیاسی در منطقه و جهان و تجارتی باشد برای بالابردن درآمد صنعت تسلیحات و مهمات.

در اثر حملهٔ پهپادهای ناشناس بر پایگاه آمریکایی برج ۲۲، واقع در مثلث مرزی «الرکبانِ» اردن، سه سرباز کشته شدند و تعدادی زخمی و مجروح شدند.

این روزها ایالات متحده در آستانهٔ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است و تنور کمپاین‌ها داغ و بازارش شلوغ است؛ باتوجه‌به همین وضعیت، جوبایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا به‌خاطر آرام‌کردن افکار عمومی و قناعت‌بخشیدن مخالفانش هم که شده باید اقدامی سریع و تلافی‌جویانه می‌کرد؛ ازهمین‌رو، بر چندین نقطهٔ هدف‌گذاری‌شده در سوریه و عراق حمله کرد و آتش گشود.

پایگاه نظامی برج ۲۲ آمریکا در مثلث میان مرزهای سوریه، عراق و شمال‌شرقی اردن قرار دارد که از یک طرف به اردوگاه الرکبان، محل اسکان پناهندگان سوری در خاک اردن و از طرف دیگر، به پایگاه بزرگ نظامی آمریکا در «التنفِ» سوریه نزدیک و همجوار است و ۳۵۰ نظامی آمریکایی آنجا حضور دارند.

مسئولان ایالات متحده با شنیدن خبر کشته‌شدن سه نظامی‌ کشورشان و زخمی‌شدن ۳۴ نفر دیگر در پایگاه نظامی برج ۲۲، در طی برگزاری جلسات فوری اعلام کردند که در سه مرحله، حملات تلافی‌جویانه‌ای انجام خواهند داد و تقاص سربازانشان را خواهند گرفت.

این تصمیمات درحالی رسانه‌ای می‌شود که جو بایدن برای به‌شهادت‌رسیدن بیش از ۲۷ هزار فلسطینی در پی جنایات بی‌رحمانهٔ رژیم صهیونیستی در غزه و بیش از ۶۶ هزار مجروح، نزدیک به دو میلیون آواره و ویران‌شدن ده‌ها هزار خانه و صدها شفاخانه، مکتب، مسجد و پوهنتون، نه‌تنها احساس و ابراز نگرانی نکرد، بلکه با انواع حمایت‌های نظامی، مالی، سیاسی، مشورتی و تبلیغاتی به این رژیم خونخوار، رسماً شریک تمام این جنایت‌هاست و در تاریخ به نامش نگاشته خواهد شد.

در تاریخ طولانی زمامداران جهان این طرز برخورد دوگانه و عملکرد وقیحانه و نابه‌خردانه از سوی رئیس‌ جمهور یک کشور به‌اصطلاح بافرهنگ و متمدن، اتفاقی کم‌نظیر و شرم‌آور است.

آمریکا اولین دور از حملات تلافی‌جویانه‌اش را با پرتاب موشک و انداختن بمب در مناطقی از خاک سوریه و عراق انجام داد و چندین نقطه را مورد هدف قرار داد. این نوع حملات که با اطلاع‌رسانی ضمنی صورت گرفت، اهداف تاکتیکی و نمادینی را دنبال می‌کند که پشت‌پرده قرار دارد.

با این تنش‌ها و درگیری‌ها، چشم‌انداز منطقه چه خواهد بود؟ بیش از ده سال است که سوریه با جنگ داخلی و تقسیم منطقه‌ای مواجه است. در عراق هنوز هم ثبات سیاسی و نظامی و امنیتی وجود ندارد. در یمن چشم‌انداز روشنی دیده نمی‌شود. ماجرای فلسطین و غزه روشن‌تر از آن است که نیازی به توضیح داشته باشد. وضعیت لبنان همین‌گونه ناپایدار باقی مانده است. مهم‌تر از همه اینکه گروه‌های هراس‌افکن در منطقه ریشه دوانده‌ تنهٔ قدرتشان را تنومندتر کرده‌اند.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد چشم‌انداز روشنی پیش روی منطقه وجود ندارد. حاصل این شرایط، بی‌ثباتی اقتصادی و توقف رشد اقتصادی و عقب‌افتادن کشورهای منطقه از کاروان پیشرفت و توسعه خواهد بود. همچنین همکاری‌های سازندهٔ منطقه‌ای متوقف خواهد شد و در دراز مدت تأثیرات مزمنی بر منطقه خواهد گذاشت. اگرچه عاملان و شعله‌افروزان جنگ بیشترین سود را خواهند برد، اما طولی نخواهد کشید که بحران سیاه این اتفاقات دامان آنان را نیز فراخواهد گرفت؛ زیرا رگ زندگی بسیاری از آنان به منافع کلانی در منطقه گره خورده است و به‌خاطر حفظ و نگهداشت همان منافع هم که شده گرفتار این نابه‌سامانی‌ها و جنگ‌ها خواهند شد. درنتیجه، ناپایداری سیاسی و امنیتی منطقه دامان همهٔ دولت‌ها را فرامی‌گیرد.

این تصور باطل و گمان خام است که شراره‌های مشکلات موجود در منطقه به دامان سایر کشورهای جهان نخواهد چسبید و آنان در کنج سلامت سالم خواهند ماند؛ چنانکه فعلاً چنین است.

آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا اعلام کرده است: «فروش تسلیحات نظامی ما نسبت‌به سال گذشته با ۳۳ درصد افزایش، به ۵۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دالر رسیده است.»

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان این کشور روز شنبه، سوم فبروری گفته است که قرار است چهارشنبهٔ آ‌‌ینده این طرح در مجلس به رأی گذاشته شود.

جانسون در نامهٔ خود به همکارانش گفته است: «حمایت از نزدیک‌ترین متحدان و نیروهایمان در منطقه هرگز این‌قدر مهم و حیاتی نبوده است.»

طرح کمک جدید ۱۷.۶ میلیارد دالری

نظامی آمریکا به اسراییل و فروش تسلیحات به مبالغ بسیار هنگفت به حجم میلیاردها دالر، نشانگر این است که ایالات متحده قصد ندارد فعلاً منطقه آرام شود و به ث

بات و پایداری برسد.