پیام

پیام تبریکی امیرالمؤمنین؛ منشور فرامین اسلامی

پیام تبریکی امیرالمؤمنین؛ منشور فرامین اسلامی   محمد داود اسحاق‌زهی «یوسفی»   طبق سالیان گذشته امیرالمؤمنین شیخ هبهالله آخوندزاده پیامی به‌مناسبت عید سعید فطر صادر کردند. این پیام که در قالب تبریک‌نامهٔ عیدی صادر شده است، افزون بر آن، دربردارندهٔ نکات بسیار مهم عبادی و چشم‌انداز بلند موفقیت‌های سیاست داخلی و خارجی افغانستان است. فاکتورهای […]

پیام تبریکی امیرالمؤمنین؛ منشور فرامین اسلامی

 

محمد داود اسحاق‌زهی «یوسفی»

 

طبق سالیان گذشته امیرالمؤمنین شیخ هبهالله آخوندزاده پیامی به‌مناسبت عید سعید فطر صادر کردند.

این پیام که در قالب تبریک‌نامهٔ عیدی صادر شده است، افزون بر آن، دربردارندهٔ نکات بسیار مهم عبادی و چشم‌انداز بلند موفقیت‌های سیاست داخلی و خارجی افغانستان است. فاکتورهای کلیدی ذیل محوریت کلی موضوعات این پیام را تشکیل می‌دهد:

۱. خدامحوری

امیرالمؤمنین حفظه‌الله در ایراد سخنان‌شان منادی برحق خدامحوری و دیانت‌پروری هستند و ارزش‌ها و ملاک‌های دینی همچون تقوا، خداترسی، عدالت و حق‌گرایی سرلوحه تمام سخنرانی‌ها و پیام‌های‌شان است. مقام محترم رهبری امارت اسلامی کافهٔ ملت شریف افغانستان به تأسی‌جستن و پیاده‌کردن فرامین الهی در بستر زندگی فردی، اجتماعی و ملی‌شان دعوت می‌کنند. دیگر اینکه برای موفقیت در هر کاری و گشایش هر مشکلی تنها از الله متعال کمک و مدد بجویند و به‌همین‌منظور رابطهٔ خودشان را با الله متعال مستحکم کنند و در تمامی امور رضایت او را مدنظر قرار بدهند.

۲. موضوعیت اسلام در تمام تصمیم‌گیری‌ها

امیرالمؤمنین حفظه‌الله اهتمام خاصی محوریت اسلام در تمام تصمیم‌گیری‌ها و حرکت در مسیر آموزه‌های اسلامی دارند. همان‌طور که مهم‌ترین ویژگی‌های اسلام بر پایهٔ ظلم‌ستیزی، زورستیزی، اشرافیت‌ستیزی و دفاع از مظلومان بنا شده است، همان‌طور تمام این ویژگی‌ها در بیانات و سیرت و سلوک ایشان تجلی یافته است. توجه ایشان همواره در راستای حاکمیت اسلام و تلاش برای پیاده‌ و اجراشدن هرچه بیشتر فرامین اسلام در تمام شئون مملکت معطوف است. ایشان همواره مسئولان را به تلاش‌کردن برای اسلامی‌کردن تمام امور کشور دعوت می‌کنند و از شخص آنان می‌خواهند عملکردهای‌شان را مطابق دستورات اسلام عیار کنند.

۳. شفقت و رأفت اسلامی

شخص امیرالمؤمنین در تعامل با مردم و مسئولان همیشه برخوردی مشفقانه و رئوفانه داشتند و دارند و همواره از محرومان و مظلومان سراسر جهان حمایت کرده‌اند. نمونهٔ بارز این نوع برخورد اسلامی موافقت با عفو محکومان در چهارچوب شریعت است. ایشان نه‌تنها خودشان در این زمینه پیشتاز هستند، بلکه دیگران را نیز به شفقت، رأفت، وحدت و برادری دعوت می‌کنند و فرامی‌خوانند.

۴. عدالت‌محوری و تبعیض‌ستیزی

آنچه در پیام ایشان خطاب به مسئولان مشاهده می‌شود،

عدالت‌محوری و تبعیض‌ستیزی است. ایشان به مسئولان توصیه کرده‌اند که در راستای فراهم‌آوردن فرصت‌های برابر برای همهٔ مردم در زمینهٔ بهره‌مندشدن از مواهب مادی از هیچ کوششی دریغ نورزند. همچنین تأکید کرده‌اند که با مفاسد اقتصادی شدیداً برخورد شود و به هیچ فردی با هر قومیت و نژادی اجازه ندهند اموال بیت‌المال و سرمایهٔ مردم را حیف و میل کند یا برای خودش بردارد. سفارش مکرر و همیشگی ایشان خطاب به مسئولان گواه صادق این مدعاست.

ایشان در پیام تبریکی خودشان به هشت مسئلهٔ مهم اشاره کرده‌اند که به قرار ذیل است: ۱. تنفیذ شریعت؛ ۲. تعلیم و تربیت؛ ۳. امنیت؛ ۴. اقتصاد؛ ۵. منع کشت مواد مخدر؛ ۶. مسئلهٔ فلسطین؛ ۷. ارتباط با جهان؛ ۸. و توصیه‌های خاص برای مسئولان امارت اسلامی.

شماری از این فرامین اجرا شده و شماری دیگر در حال اجراشدن است و شماری نیز مرتبط با سیاست خارجی امارت اسلامی افغانستان می‌باشد.

پیام ایشان نشانهٔ درایت و آگاهی و اشراف کامل ایشان به مسائل مهم روز و بصیرت ایشان در اتخاذ تصمیم‌های سودمند و مفید در راستای شکوفایی همه‌جانبهٔ کشور است.

در دنیا مرسوم است که پیام‌های رهبران هر کشور در مواقع مختلف و خطاب به ملت براساس عنعنات آن کشور صادر می‌شود. همچنین بسیاری از رهبران دنیا وقتی پیامی را منتشر می‌کنند، از جملات به دور از واقعیت و فریبنده استفاده می‌کنند که نشانهٔ عملکرد ضعیف‌ و آینهٔ مکدر شکست‌شان است. اما رهبر امارت اسلامی افغانستان در کنار اینکه پیامشان را براساس رسوم داخلی کشور و عنعنات مردمی ترتیب و صادر کرده است، محتوای و چکیدهٔ آن براساس واقعیت‌های موجود کشور مرتب شده و در افادهٔ مفاهیم از جملات بسیار ساده استفاده شده است.

تمام محتوای پیام ایشان مبتنی بر حقایق موجود کشور و چشم‌انداز دور آینده است.

گفتنی است که دستاوردهای امارت اسلامی در دوران حاکمیتش بی‌نظیر بوده است و نمی‌توان آنها را انکار کرد؛ به‌عنوان مثال می‌توان کنترل تورم، حفظ ارزش پول ملی، احداث بهره‌برداری زیرساخت‌های اقتصادی همانند قوشتپه، استخراج معادن، به‌راه‌انداختن بسیاری از فابریکه‌های خوابیده و بلااستفاده و از همهٔ مهم‌تر استقلال و آزادی کشور را نمونه‌های برجسته آن تلقی کرد.

اینها بخشی از دستاوردهای امارت اسلامی افغانستان است که در دوران کوتاه حاکمیتش آنها را رقم زده است. مدیریت درست و گماشتن افراد متعهد در وظیفه، همه و همه، عواملی است که موفقیت ملت افغانستان را رقم زده است.

رهبری امارت اسلامی افغانستان نشان دادند که دین اسلام به‌خوبی می‌تواند بر سیاست و ادارهٔ کشور نظارت کند؛ چنانکه ثمرات ارزشمند حاکمیت دین بر سیاست در امور زیر هویدا می‌شود:

۱. تجدید حیات اسلام در افغانستان؛

۲. بازگرداندن روحیهٔ عزتمندی اسلامى به مردم افغانستان؛

۳. سرنگونى نظام دست‌نشاندهٔ اغیار متجاوز؛

۴. تشکیل حکومت اسلامى در افغانستان؛

۵. استقلال و آزادى ملت افغانستان؛

۶. احیاى خودباورى و بیدارى ملی؛

۷. برچیده‌شدن ظلم و بی‌عدالتی از پهنهٔ افغانستان.

از بارگاه ایزد منان عاجزانه استدعا می‌کنیم که این حکومت را همواره زیر سایهٔ الطاف بی‌کرانِ رحمت‌هایش نگه دارد و چهارچوب دروازه‌اش را برای اجرای تمام فرامین دینی و اسلامی باز نگه دارد.

همچنین از ملت شریف افغانستان مسئلت داریم در اجراشدن حاکمیت اسلام در سرزمین مجاهد‌پرور و شهیدپرور افغانستان در کنار مسئولان‌شان بایستند و مخلصانه و خیرخواهانه با آنان همگام و همراه شوند.

امید است این خطه باری دیگر جلوه‌گاه طنین خوش اسلام واقعی و بستر مهیای آموزه‌های دینی گردد و حس امنیت و آزادی انسانیت در آن متجلی شود.