همگام با عاشقان شهادت /بخش اول

ابویحیی بلوچی شهادت واژه‌ای‌ست پر معنا و فقط آن کسی حقیقت‌اش را درک خواهد کرد که لذتش را بچشد و از آن بهره‌ای ببرد. لذت این باده ندانی/بخدا تا نچشی شهادت یعنی پرپر شدن در راه الله و رسیدن به وصال ابدی؛ یعنی تکه‌تکه‌ شدن برای کسبِ رضایت محبوب حقیقی؛ یعنی فارغ ز غوغای جهان، […]

ابویحیی بلوچی

شهادت واژه‌ای‌ست پر معنا و فقط آن کسی حقیقت‌اش را درک خواهد کرد که لذتش را بچشد و از آن بهره‌ای ببرد. لذت این باده ندانی/بخدا تا نچشی
شهادت یعنی پرپر شدن در راه الله و رسیدن به وصال ابدی؛ یعنی تکه‌تکه‌ شدن برای کسبِ رضایت محبوب حقیقی؛ یعنی فارغ ز غوغای جهان، همه تَن پیش بسوی یار شتابیدن.

شهادت رتبه‌ای‌ست والا، که آرزوی هر مؤمن عاشق، رسیدن به آن درجه و رتبه هست. در دین اسلام، از عظیم‌ترین شخصیتِ این دین که پیامبر والا مقام‌مان باشد تا معمولی‌ترین فرد این امت، همه آرزوی شهادت دارند.
قال رسول الله صلی الله علیه وسلم: والذی نفس محمد بیده لوددت أنی أغزو فی سبیل الله فأقتل، ثم أغزو فأقتل، ثم أغزو فأقتل‌.
حضرت رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند: قسم به ذاتی که جان محمد در دستش هست، دوست دارم که در راه الله بجنگم، سپس کشته‌شوم، باز بجنگم و کشته‌‌شوم، باز بجنگم و کشته‌شوم.

شهید مانند شمعی‌ست که با سوختن و فناشدنِ خود، اطراف خود را با نورش منور می‌سازد. او خود را فنا می‌کند تا دیگران آسایش بیابند و با زبان حالِ خویش می.سراید: ماجان به فنا دادیم/تا زنده شما باشید
از این‌جاست که شهدا را شمع محفل بشریت دانستند.

اگر همین پرتو افشانیِ شهدا نبود همۀ حرکت‌ها متوقف و راکد می‌شد. این پرتو افشانی آنان است که انسان‌ها را از ظلمات استبداد و یوغ جهان و استعباد نجات داده‌است و تاثیر خون شهداست که در وجود ملت‌ها، روح بیدارگری و عزت‌مندی و قیام در مقابل ظالمان و خون‌خواران را می‌دمد.

اما شهادت به طور عموم، ویژۀ گروهی خاص هست و الله متعال این مدال افتخار را به افراد معدودی می‌دهد؛ به آن‌هایی عنایت می‌کند که عاشق شهادت باشند و در راه رسیدنِ به آن، با مشکلات دست‌وپنجه نرم کنند و مراحلی را طی کنند؛ و آن‌ها هم مجاهدین فی سبیل الله هستند.

یک مجاهد مراحل مختلفی را طی می‌کند تا به درجه‌ای می‌رسد که لیاقت کسب شهادت را به‌دست می‌آورد؛ آن وقت هست که الله متعال او را به این جایگاه عظیم نایل می‌کند.

مجاهد تا رسیدن به شرف شهادت، مسیر طولانیِ را طی می‌کند؛ مسیری مملو از خطر و سختی، پر از خار و مانع؛ مسیری که طی کردنش به اصطلاح، شیر نر می‌خواهد و مرد کهن.

الله متعال مجاهد فی سبیل الله را با مشکلاتی مواجه می‌کند و اورا از کورۀ آزمایش‌های مختلفی می‌گذراند. مشکلات را بر او زیاد می‌کند تا او به مقام حقیقی شهادت برسد. و او را همانند الماس مورد تراش قرار می‌دهد تا مزین می‌شود و قیمت و جایگاهش بالا می‌رود.

اما عجیب این هست که مجاهد فی سبیل الله در راه رسیدن به وصال و شهادت، چنان عاشق میدان جهاد و شهادت می‌شود و چنان غرق یاد الهی و شوق وصال او می‌شود که هر ثانیۀ عمرش، می‌خواهد در راه رسیدن به محبوب حقیقی‌اش پرپر شود، تکه تکه شود و از این طریق به وصال ابدی برسد.
وحقیقت این است که مردم زندگی‌ می‌کنند تا بمیرند، بر خلاف شهید که می‌میرد تا زندگی کند.
و شاعر چه زیبا این مطلب را به تصویر می‌کشد وقتی می‌گوید:

هرگز نمیرد آن که دلش زنده‌شد به عشق
ثبت است بر جریده عالم دوام ما

سنگرهای داغ میدان جهاد، افراد مختلفی به خود دیده‌است، از علما گرفته تا مهندسان و حتی افرادی در سنگر بوده‌اند که سواد کافی نداشته‌اند. اما همۀ آن‌هایی که به این راه پیوستند و در همین راه، جان‌به‌جان آفرین تسلیم کردند، اعم از علما و حتی بی‌سواد‌ها، همه و همه چنان عاشق جهاد و شهادت شده‌اند که از همۀ دنیا بخاطر رسیدن به شهادت گذشته‌اند.

ما با شهدایی ایام‌مان را گذرانده‌ایم که هر کدام به نوعی عاشق الهی بوده و هر لحظه وصال الهی را طلب می‌کرد.
افرادی را در دل سنگرها دیدم که توانایی خواندن یک حرف را نداشتند، اما چنان حب الهی با تار‌وپودشان عجین شده‌بود که خانواده، اهل، عیال و دنیای فانی را ترک گفته‌بودند، ماشین‌های نو، خانه‌های مجلل و زندگی‌ پیشرفته را ترک کردند و به سوی پروردگارشان شتافتند.

عاشقی، توحید را بر دل زدن
وانگهی خود را بهر مشکل زدن

گمان نکنید که اشتیاق این جوانان به دیدار الهی کمتر از اشتیاق الهی به وصال رسیدن این مجاهد هست‌.
قال رسول الله ﷺ: ومن أحب لقاء الله أحب الله لقاءه.
ترجمه: رسول اکرم ﷺ فرمودند: کسی که مشتاق دیدار الهی باشد الله متعال نیز مشتاق دیدارش دارد.

آن کسی که غیرتش اجازۀ نشستن در خانه را نمی‌دهد و او دنیا را ترک می‌گوید تا برای رضای الهی و انجام دستور او تعالی جان بدهد، پس شک نکنید که الله متعال از او غیورتر هست و هیچ وقت اورا خوار و ذلیل نخواهد کرد.

و به قول یکی از علمای مجاهد که فرمودند: مجاهدی که برای دین الله متعال غیرت می‌کند، الله متعال نیز برای او غیرت می‌کند و اجازه نمی‌دهد که کسی عورت اورا ببیند. از این رو شهید را بدون غسل‌، با لباس‌هایش دفن می‌کنند و این به نوع خود، از بزرگ‌ترینِ کرامت‌هاست.

«همگام با عاشقان شهادت» سلسله‌ای کوتاه هست که شامل خاطره‌ها، قصه‌ها و دل‌نوشته‌هایی از شهدا هست. در این سلسله سعی می‌کنم خاطره‌هایی از دل سنگرها، از لحظاتی مملو از دردِ فراق و اشتیاقِ وصال، و از دقایقی در رکاب شهدا، برای‌تان بیان کنم و یادوخاطرۀ هم‌رزمانم را با شما به اشتراک بگذارم.