عید سعید فطر

عید سعید فطر؛ نمایش امنیت سراسری

امسال عید در افغانستان با امنیت کامل برگزار شد. نیروهای امنیتی تمام تلاش خودشان را به کار بردند که مبادا شیرینی عید به کام مردم تلخ شود.

امنیت واژه‌ای است که هر وقت تحقق یابد، باعث آرامش روح‌وروان انسان‌ها می‌شود و در نتیجه آبادی دین و دنیای آنان را به ارمغان می‌آورد. شاید حضرت ابراهیم علیه‌السلام به‌همین‌خاطر در دعایش برای مکه امنیت را بر اقتصاد مقدم کرد؛ زیرا امنیت باعث جلب اقتصاد می‌شود و در نتیجه کشور پیشرفت می‌کند. در سایهٔ امنیت است که عبادات درست انجام می‌پذیرد.

 

مفهوم امنیت

امنیت (حالت مصدر) برگرفته از واژهٔ امن است. امن ضد ترس و به گفتهٔ برخی نقیض آن است. (ر.ک: بقره/ ۱۲۶؛ نساء/۹۱؛ مائده/۲؛ یوسف/۹۹؛ ابراهیم/ ۳۵؛ نحل/۱۱۲؛ نور/۵۵؛ شعراء/۱۴۲ و ۱۴۶؛ قصص/۵۷؛ تین/۳؛ قریش/۴).

امنیت در لغت حالت فراغت از خطر و هرگونهٔ تهدید یا حمله یا آمادگی برای رویارویی با هر تهدید و حمله را می‌گویند. در اصطلاح سیاسی و حقوقی به‌صورت امنیت فردی، امنیت اجتماعی، امنیت ملی و امنیت بین‌المللی به کار برده می‌شود. امنیت یعنی اینکه حاکمیت بتواند فضایی را ایجاد کند که اقشار مختلف مردم بتوانند در کمال آرامش به فعالیت‌های عبادی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بپردازند.

دربارهٔ امنیت و معانى متفاوت آن تاکنون بحث‌هاى فراوانى صورت گرفته است. از دیرباز طرح مفهوم امنیت به‌کارگیرى نیروهاى نظامى و استفاده از تجهیزات نظامى را در اذهان متبادر مى‌ساخت. برطرف‌کردن عوامل ترس و ناامنى از اساسى‌ترین هدف‌هاى یک کشور است. امنیت یکی از نیازهای اساسی انسان و حتی سایر موجودات زنده است. جامعهٔ بشری در سایهٔ امنیت است که می‌تواند در راه پیشرفت و ترقی گام بردارد. حتی واژهٔ «مؤمن» از «أمن» گرفته شده و در نبود آن، انسان باایمان به سعادت و نیک‌بختی کامل نمی‌رسد.

افغانستان پس از مدت‌ها شاهد امنیت سرتاسری است؛ امنیتی که دیگر مردم منتظر زورگویی قدرتمندان و جنگ‌سالاران نیستند. دیگر دغدغهٔ به تاراج‌برده‌شدن اموال خودشان را ندارند. جان‌شان محفوظ است. اگرچه بسیاری تلاش کردند با سوءاستفاده از گروه‌های نیابتی، افرادی که آلات دستشان است، افغانستان را ناامن کنند تا از این طریق حاکمان فعلی کشور را در انظار عمومی ضعیف جلوه بدهند، اما به نظر می‌رسد ناکام بوده‌اند.

امسال با وجود تهدیدات بسیار، عید در افغانستان با امنیت کامل برگزار شد. نیروهای امنیتی تمام تلاش خودشان را به کار بردند که مبادا شیرینی عید به کام مردم تلخ شود.

در افغانستان عید سعید فطر و عید اضحی با شور و شوق خاصی برگزار می‌شود که شاید در کشورهای اسلامی این شور و شوق کمتر دیده شود. در ایام خوشی هر شخصی دوست دارد در کنار عزیزانش باشد، اما نیروهای امنیتی این شادی را با مردم تقسیم کردند و در کنار مردم ماندند تا این دستاورد بزرگ (امنیت) به دست بیاید. تلاش‌شان مبارک و دست همهٔ آنان را باید بوسید و به خانواده‌های صبور آنان باید تبریک گفت.

امروز امنیت واقعی در افغانستان به وجود آمده است؛ امنیتی که در هر بخش چه اقتصادی چه فرهنگی چه جانی قابل لمس است و مردم احساسش می‌کنند. بخش کلان امنیت تلاش بی‌وقفه نیروهای جان‌برکف امارت اسلامی افغانستان است‌.

اما کافهٔ ملت افغانستان بیدار باشند. دولت‌های استعمارگر غربی اگرچه در جنگ سخت یا گرم شکست خوردند و افغانستان را ترک کردند، اما در زمینهٔ جنگ سرد و نرم و جنگ روانی بی‌وقفه تلاش می‌کنند تا امنیت روانی جامعه را به‌هم بزنند و ملت افغانستان را پریشان کنند.