تحلیل

شکست غول‌های رسانه‌ای/ بخش اول

از اسلحه‌هایی که دشمنان همواره در طول این سال‌ها علیه امارت اسلامی استفاده کرده بودند، «جنگ رسانه‌ای» بود. امارت اسلامی همان‌گونه که توانست در «جنگ نظامی» بر دشمنان خود پیروز شود، در «جنگ‌ نرم» نیز بر دشمنان خود پیروز شد و پوزهٔ آنان را به خاک مالید

مبارزهٔ مجاهدین امارت اسلامی با قدرت‌های جهانی سالیان‌سال به طول انجامید و در این مدت با انواع سختی‌ها و دشواری‌ها مواجه شدند؛ جنگ نظامی با تمام سازوبرگش مقابل راه مجاهدین بود؛ ولی پس از سال‌ها استقامت و مبارزهٔ سرسختانه، سرانجام مجاهدین بر دشمن‌شان پیروز شدند و همهٔ هم‌وطنان این پیروزی را جشن گرفتند؛ ولی پیروزی مجاهدین در این امر منحصر نمی‌شود؛ بلکه یکی از اسلحه‌هایی که دشمنان همواره در طول این سال‌ها علیه امارت اسلامی استفاده کرده بودند، «جنگ رسانه‌ای» بود. امارت اسلامی همان‌گونه که توانست در «جنگ نظامی» بر دشمنان خود پیروز شود، در «جنگ‌ نرم» نیز بر دشمنان خود پیروز شد و پوزهٔ آنان را به خاک مالید.

داستان پیروزی مجاهدین بر رسانه‌هایی که علیه امارت اسلامی به فعالیت مشغول بودند بسیار طولانی‌ست که می‌خواهیم از ابتدا رشتهٔ سخن را به دست گرفته و کم‌کم تمام جوانب موضوع، در غالب چند نوشتهٔ کوتاه تقدیم‌تان کنیم. قبل از هر چیز باید با مفهموم «جنگ رسانه‌ای» آشنایی پیدا کنیم، که در این نوشته به سه امر متعلق به «جنگ رسانه‌ای» اشاره می‌شود:

۱- مفهوم «جنگ رسانه‌ای»؛
۲- ابزار؛
۳- اهداف.

۱. مفهوم «جنگ رسانه‌ای»:

«جنگ رسانه‌ای» در کنار «جنگ نظامی» نوعی جنگ است که همانند جنگ‌های نظامی توسط گروهی از بخش‌های مختلف سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی، تشکیل شده و به منظور ایجاد عملیات روانی و تبلیغی برعلیه یک گروه، یا کشور خاصی به فعالیت می‌پردازند. عموما دشمن زمانی دست به «جنگ رسانه‌ای» خواهد زد که از «جنگ نظامی» نتیجهٔ مطلوبی عاید آن نگردد، و عینا زمانی که دشمنان امارت اسلامی یکی‌ پس‌ از‌ دیگری در مقابل آن شکست خوردند و دشمنان بعدی از شکست آن‌ها درس عبرت گرفتند، این‌بار برای تضعیف امارت اسلامی و به قصد شکست آن، خواستند از این حربه استفاده کنند.

۲. ابزار:
در جنگ‌های رسانه‌ای لزوما نظامیان وارد جنگ‌ نخواهند شد؛ بلکه در این نوع از جنگ‌ها، از مغزهای متفکر، تحصیل‌ کردگان، دانش‌آموختگان تجربه‌دیده، و خصوصا خبرنگاران، تصویربرداران، و عکاسان رسانه‌ها استفاده می‌شود. آنان نیز از توپ، تانک و موشک‌ها استفاده نمی‌کنند، بلکه بزرگ‌ترین ابزار آنان که در رأس قرار دارند، اینترنت و فضاهای مجازی، گوشی‌ها، تلویزیون، رادیوها و سایت‌های خبرگزاری می‌باشد.

۳. اهداف:

مقصد از جنگ رسانه‌ای، هدف‌گرفتن افکار افراد جامعه می‌باشد. آنان با مشوش‌کردن افکار عمومی سعی بر این دارند که نظام فرهنگی و اجتماعی یک جامعه را زیر سوال ببرند، و همچنین اتفاقات رخ‌داده در یک کشور و یا یک گروه خاص را مورد تحلیل‌های فاسد قرار داده تا از این طریق بتوانند آن کشور و یا آن گروه را متهم کنند. علاوه بر این‌ها، تخریب شخصیت‌های ردهٔ اول گروه و یا کشورِ مورد نظر، از اهداف مهم این جنگ می‌باشد. یکی دیگر از اهداف مهم این جنگ، برانگیختن افکار عمومی برای راه‌اندازی هرج‌ومرج داخلی و خارجی، می‌باشد که همهٔ‌مان شاهد چنین مواردی بوده‌ایم، و اهداف دیگری نیز دارند، که این نوشتهٔ مختصر گنجایش آن‌ها را ندارد.