جهاد معاصر افغانستان از نگاه شریعت/ اگر امریکایی ها بر خلاف پیمان دوحه به اشغال پایان ندهند، پس باید…..

مفتی عبدالله رشاد افغانی / ترجمه: حبیب زاده وفاداری به وعده اهمیت بزرگی در اسلام دارد. دین ما همواره بر وفاداری بر وعده و معاهده حکم نموده و پیروان خود را به صداقت و راستکاری دعوت توصیه کرده است. خودداری از بی وفایی حکم اهم دین ماست. دین اسلام عمل نکردن بر وعده و معاهده […]

مفتی عبدالله رشاد افغانی / ترجمه: حبیب زاده

وفاداری به وعده اهمیت بزرگی در اسلام دارد. دین ما همواره بر وفاداری بر وعده و معاهده حکم نموده و پیروان خود را به صداقت و راستکاری دعوت توصیه کرده است. خودداری از بی وفایی حکم اهم دین ماست. دین اسلام عمل نکردن بر وعده و معاهده را از نشانه های نفاق خوانده است. رسول الله صلی الله علیه و سلم می فرماید: آیه المنافق ثلاث: إذا حدث کذب، وإذا وعد أخلف، وإذا اؤتمن خان. و در روایت دیگر می آید: إذا عاهد غدر.

همچنان رسول الله صلی الله علیه و سلم فرموده است: مَن کانَ بینَهُ وبین قَومٍ عهدٌ فلا یَحُلَّنَّ عهدًا، ولا یَشُدَّنَّهُم حتَّى یمضی أمدُه أو یَنبِذَ إلیهم على سواءٍ. سنن الترمذی ۱۴۳/۴

یعنی با قومی که عهد بستید بر آن وفا کنید و آن را نشکنید تا آنکه مدت آن تکمیل شود و یا جهت مقابل را آگاه سازید.

از همین است که در تاریخ اسلام نظائری وجود ندارد (و یا به ندرت می توان پیدا کرد) که مسلمانان با کافران پیمان بسته باشند و سپس بر آن متعهد نمانده باشند.

قرآن کریم و التزام به وعده و معاهده:

خداوند متعال در جاهای مختلف قرآن کریم بر التزام بر وعده و معاهده حکم نموده و وفا کنندگان را می ستاید.

  • ۱ :‌ وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْئُولًا – الإسراء: ۳۴
  • ۲ : یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَوْفُوا بِالْعُقُودِ – المائده: ۱
  • ۳ :‌ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا – البقره: ۱۷۷

از این آیات قرآنی روشن می گردد که اسلام دین عهد و وفا است و پیروان خود را به وفا بر عهد حکم می نماید.

چند نمونه های تاریخی وفا بر عهد:

عمر فاروق رضی الله عنه به سرلشکر مسلمان ها ابو عبیده رضی الله عنه نامه ای نوشت، که دران آمده بود: هرگاه با آن ها (کافران) پیمان بستید، بر شرایط آن کاملا التزام نمائید.

ووفى لهم بشرطهم الذی شرطت لهم فی جمیع ما أعطیتهم. الخراج لأبی یوسف: ص ۱۵۵

عمر فاروق رضی الله عنه پیش از وفات وصیت نمود با اهل ذمه نیکی بکنید و بر وعده های خود با آن ها عمل نمائید.

أن یوفى لهم بعهدهم. صحیح البخاری: ۱۰۳/۲

معاهده و حکمت عملی معاویه رضی الله عنه:

معاویه رضی الله عنه با رومیان برای توقف دادن جنگ پیمان بست. معاویه رضی الله عنه لشکر خود را در جریان پیمان به تمرینات مختلف مشغول ساخت و خوب مجهز نمود. آنگاهی که زمان پیمان رو به پایان بود، معاویه رضی الله عنه لشکر خود را به سنگرهای دشمن نزدیک ساخت و به محض اینکه پیمان پایان یافت بر دشمن حمله نموده مناطق زیادی را فتح نمود.

روایات فوق درس می دهد که مجاهدین امارت اسلامی به اساس مسئولیت های دینی و ملی شان بر پیمان دوحه ملتزم بمانند. اما اگر امریکایی ها بر خلاف پیمان دوحه، اشغال افغانستان را پایان ندادند، باید بر سنت معاویه رضی الله عنه عمل نمایند.

باید امارت اسلامی با استفاده از فرصت به تربیه نظامی مجاهدین اهمیت دهد. اگر خدانخواسته دشمن مکار کشور ما را ترک نکند، باید بر اساس وجیبه ایمانی و ملی خود، بر سنت معاویه رضی الله عنه در برابر دشمن عمل نماید، تا کشور ما از استعمار کافران و غلامان شان نجات یابد و نسل های آینده ما به دور از اثرات شوم اشغال غربی زیر چتر نظام مستقل، آزاد و اسلامی زندگی نمایند.

دوام دارد….