تحلیل

جنایت پاکستان و انسجام افغان‌ها در موضوعات فرامرزی!

مبارزات پی‌درپی مردم افغانستان در برابر قدرت‌های متجاوز جهت حفاظت از خاک، فرهنگ و هویت‌شان، مخصوصاً انسجام فوری آنان در پاسخ به موضوعات تحمیلی- فرامرزی، برای منطقه و جهان تجربه شده و مانند آفتاب معلوم است. بعضی از خارجی‌ها طوری بیان کرده‌اند، که افغان‌ها طبیعت شیرِ خفته و زنبورهای بی‌غرض را دارند. تا وقتی که […]

مبارزات پی‌درپی مردم افغانستان در برابر قدرت‌های متجاوز جهت حفاظت از خاک، فرهنگ و هویت‌شان، مخصوصاً انسجام فوری آنان در پاسخ به موضوعات تحمیلی- فرامرزی، برای منطقه و جهان تجربه شده و مانند آفتاب معلوم است.

بعضی از خارجی‌ها طوری بیان کرده‌اند، که افغان‌ها طبیعت شیرِ خفته و زنبورهای بی‌غرض را دارند. تا وقتی که به لانهٔ‌شان تجاوز نشود، مهربان و بی‌طرف می‌مانند، و چنان‌چه به حریم‌شان تجاوز شود، خشم و طبیعت آنان به حرکت می‌آید و مهاجم را نهایتاً هلاک می‌کنند.

بعضی از جریان‌های سیاسی دنیا تلاش‌هایی کرده‌اند که برای کسب منافع خود میان افغان‌ها فاصله ایجاد نمایند، و در این امر، تا جایی موفق شدند؛ زیرا افغان‌ها هنوز هم در بعضی از مسایل فرعی داخلی، با هم اختلاف نظر دارند؛ اما هیچ‌گاه نتوانستند در موضوعاتی چون: اشغال‌ستیزی، دفاع از خاک و ارزش‌های دینی و موضوعات فرامرزی، آن‌ها را در اختلاف ببینند.

افغان‌ها به صفت مسلمان، همواره به تعهدات خویش پابرجا مانده و بار‌ها ثابت کرده‌اند که در میدان تعهد و دیالوگ مطابق با ارزش‌های اسلامی و مذهبی ثابت قدم بوده و می‌باشند. امارت اسلامی همیشه گفته است: تا زمانی که خاک و ارزش‌های آنان از تجاوز و دخالت مستقیم و غیر مستقیم کشورهای غربی و شرقی محفوظ باشد، هیچ‌گاه از طریق افغانستان کوچک‌ترین تهدیدی متوجه منطقه و جهان نخواهد شد.

هنوز در داخل و خارج از افغانستان بقایایی از قدرت‌های شکست‌خورده و منفعت‌گرا وجود دارد که جهت کسب منافع مالی و سیاسی برای تخریب و ناامن‌ساختن افغانستان کار می‌کنند.

دنیا باید بداند که هر آن پروژه‌های ابزاری که بر اساس تصمیمات مغرضانه و سوء مدیریت بعضی از حلقات و ارگان‌های دولتی در منطقه و جهان، بر خلاف قوانین بین‌المللی و خواسته‌های شرعی و قانونی مردم مسلمان افغانستان، در مورد این سرزمین در مرز و فرا مرزها از سوی هر کس و هر کشوری به نمایش گذاشته می‌شود، نهایتاً خنثی شده، و پیامدی جز قوت‌یافتن گروه‌های ابزاری چون خوارج و ناامنی غیر منتظره در منطقه و جهان در پی نخواهد داشت. دوام امنیت و آرامش در منطقه و جهان در همکاری آنان با حکومت توان‌مند کنونی افغانستان می‌باشد.

الحمدلله افغانستان حالا آزاد، امن و دارای طرح و پلان‌های منظم توسط حکام متعهد و مبارز افغانستان در عرصه‌ی حکومت‌داری می‌باشد. ناامنی در افغانستان، در واقع بی‌ثباتی کامل در آسیای میانه خواهد بود.

متأسفانه پاکستان از جمله کشورهایی‌ست که در طول تاریخ منافع خویش را در ناامن‌ساختن افغانستان به دست آورده است. در این اواخر، دولت پاکستان به‌خاطر اختلافات شدید سیاسی درونی تا حدی ضعیف شده است، که حتی نمی‌تواند اوضاع امنیتی و اقتصادی خود را کنترل نماید، و در همین حال، گستاخانه با شعارهای تبلیغاتی و حمله بر نقاط خط فرضی خاک افغانستان، در پی این است که امارت اسلامی را به عنوان عامل ناکامی‌های دولت‌داری پاکستان، متهم کرده، و بدین ترتیب توجه مردم و جوامع بین‌المللی را، جلب افغانستان می‌کند.

ا.ا. در واکنش به جنایت پاکستان در ولایات پکتیکا و خوست که منجر به شهادت ۶ تن از هم‌وطنان عزیز ما گردید، بر ۹ نقطه خط فرضی، بر مراکز نظامی پاکستان حمله نظامی نموده، و خاطرنشان کرده که مردم افغانستان از جنگ در برابر ظلم و تجاوز خسته نشده و بیشتر از پیش متحدانه آمادهٔ دفاع از خاک‌شان بوده و توان مهار‌کردن حرکت‌های تمثیلی و تحمیلی را دارند.

این جنایت پاکستان بر اتحاد بیشتر افغان‌ها و کشته‌شدن دوبارهٔ چندین قومندان و مرزبان پاکستانی توسط نیروهای جان‌فدای ا.ا. افزوده، و همچنان ثابت نمود که پاکستان آلهٔ دست چند جنرال ابزاری قرار گرفته است و یا هم در عرصه‌ی استخباراتی چنان ضعیف شده است، که حتی توانایی تشخیص هدف را نداشته و کمپ‌های پناه‌جویان بی‌گناه افغان را کورکورانه و ظالمانه مورد بمباران هوایی قرار داده است.

وزارت دفاع ا.ا. پس از حملهٔ هوایی پاکستان بر خاک افغانستان، چندین بیس امنیتی پاکستان را در نقطهٔ خط فرضی برای انتقام‌گیری مورد هدف نظامی قرارداده، یک‌بار دیگر به فوج ظالم و دولت ناکام پاکستان فرصت می‌دهد که از تکرار چنین حملات که ناقض حقوق بشر و موازین بین‌المللی بوده، پرهیز نماید؛ زیرا به‌هم‌خوردن روابط نیک این دو کشور به نفع قدرت‌های جنگ‌طلب می‌باشد که تبعاتی جز ویرانی پاکستان نخواهد داشت.