انتخابات ۲۰۲۰ و جنگ ترامپ و رسانه‌ها

انعام الله قاری زاده حالا که روزهای انگشت‌شماری به برگزاری ۵۹مین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا مانده است، کمپاین انتخاباتی هر دو رقیب کهن‌سال جمهوری‌خواه و دموکرات علی‌رغم مشکلات بیماری کوود۱۹ با همه نشیب و‌ فرازها رو به پایان است و نتایج نظرسنجی‌های رسانه‌ها و نهادهای مختلف نیز لحظه به لحظه رسانه‌ی می‌شود. برنده […]

انعام الله قاری زاده

حالا که روزهای انگشت‌شماری به برگزاری ۵۹مین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا مانده است، کمپاین انتخاباتی هر دو رقیب کهن‌سال جمهوری‌خواه و دموکرات علی‌رغم مشکلات بیماری کوود۱۹ با همه نشیب و‌ فرازها رو به پایان است و نتایج نظرسنجی‌های رسانه‌ها و نهادهای مختلف نیز لحظه به لحظه رسانه‌ی می‌شود.

برنده شدن دونالد ترامپ در برابر خانم هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، کاملا برعکس همه پیش‌بینی‌ها و سروی‌ها بود. در انتخابات ۲۰۱۶؛ از نگاه بیشتر آگاهان سیاست امریکا، چانس پیروزی خانم کلینتون از ۷۰ الی ۹۹ در صد پیش‌بینی می‌شد. همچنان خانم کلینتون در برخی از ایالت‌ها همچو پنسیلوانیا و ویسکانسین به‌عنوان گزینه محبوب قلمداد می‌شد. اما سرانجام دونالد ترامپ دران ایالت‌ها و مجموع انتخابات پیروز شد.

سی‌ان‌ان تنها دو هفته پیش از انتخابات ۲۰۱۶ بر اساس نظر سنجی سی‌این‌این/او‌ آر اس (ORS) خبر داده بود که از میان هر ۱۰ رای دهنده ۷ نفر به این باور است که خانم کلینتون برنده می‌شود و اگر چنین اتفاقی بیافتد دونالد ترامپ نتایج را قبول نمی‌کند. بر اساس این نظر سنجی؛ ۹۳٪ حامیان خانم کلینتون باورمند بودند که او کامیاب می‌شود، و بالمقابل تنها ۵۷٪ طرفداران ترامپ باور داشتند که ترامپ برنده می‌شود.

سپس یکروز پیش از انتخابات ۲۰۱۶ نیز نظر سنجی سی‌ان‌ان نشان می‌داد که کلینتون با آرای ۴۶٪ در برابر ۴۲٪ از ترامپ سبقت دارد. اما سرانجام ترامپ در روز انتخابات اگرچه به اعتبار آرای عمومی از خانم کلینتون با ۴۶٪ در مقابل ۴۸٪ عقب مانده بود، اما با داشتن اکثریت قاطع در آرای مجمع گزینندگان (Electoral College) پیروز شد و همه نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌ها ناکام ماندند. همان بود که ترامپ در اولین کنفرانس خبری پس از انتخابات ۲۰۱۶ به گزارشگر خصوصی سی‌ان‌ان فرصت سوال کردن را نداد و گفت: ساکت باش، من به تو فرصت طرح پرسش نخواهم داد، اخبار شما جعلی است.

همچو انتخابات ۲۰۱۶، این بار نیز تقریبا همه رسانه‌ها جو بایدن را از ترامپ پیش نشان می‌دهند. در اولین نظرسنجی ملی سی‌ان‌ان توسط اس‌آر‌اس‌اس (SRSS) که پس از نخستین مناظره ترامپ و بایدن و ابتلای ترامپ به بیماری کرونا انجام شد و به‌تاریخ ۷ اکتوبر (۲۶ روز پیش از انتخابات ۲۰۲۰) نشر شد، جو بایدن با ۵۷ در صد در مقابل ۴۱ در صد از ترامپ سبقت گرفته‌است.

به اساس این نظرسنجی؛ جو بایدن در بیش‌ترین موارد همچو موضوع ویروس کرونا، مراقبت‌های صحی، نا برابری نژادی در امریکا، جرم و ایمنی، اداره بهتر اقتصاد، متحد نگه‌داشتن کشور، صادق و قابل اعتماد بودن، داشتن برنامه روشن برای حل کشور، نگه‌داری امریکایی‌ها از آسیب، محبوبیت بین زنان و رنگین پوستان، از ترامپ بسیار پیشی گرفته‌است. وی همچنان به اعتبار خود میان رأی ‌دهندگان جوان، میانه‌رو و مستقل افزوده‌ است.

البته، سی‌ان‌ان در گزارش خود تصریح می‌کند که این افزایشِ حمایت از بایدن به معنای کاهش چشمگیر حمایت از ترامپ نبوده، و حامیان اصلی رئیس جمهور ترامپ هنوز هم از او حمایت می‌کنند. مثلا در میان مردان سفیدپوست فاقد مدرک دانشگاهی، حمایت ترامپ از ۶۱ در صد به ۶۷ در صد ارتقا یافته است.

روزنامه فایننشال تایمز به‌تاریخ ۸ اکتوبر در پیش‌بینی خود گفته است که اگر همین امروز انتخابات برگزار شود، نظر سنجی ما نشان می‌دهد که جو بایدن ۲۷۹ و ترامپ تنها ۱۲۵ آرای گزیننده را به‌دست خواهد آورد و ۱۳۴ آرای دیگر مورد رقابت تنگاتنگ قرار خواهد گرفت.

باید دانست که برای برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا مجموع رای‌های مردمی اعتبار ندارد، بلکه باید از میان ۵۷۰ آرای گزینندگان ۲۷۰ رای به‌دست آورد. ترامپ در انتخابات گذشته با ۳۰۴ آرا در برابر ۲۲۷ در مقابل خانم کلینتون برنده شده بود. در حالی‌‌که خانم کلینتون تقریبا ۶۶ ملیون و دونالد ترامپ چیزی کم ۶۳ ملیون رای مردمی گرفته بود.

همچنان ۲۶ روز پیش از انتخابات، به اساس نظر سنجی بی‌بی‌سی جو بایدن با ۵۲٪ در برابر ۴۲٪ از ترامپ پیشی گرفته بود و گراف بی‌بی‌سی نشان می‌داد که محبوبیت جو بایدن هنوز رو به افزایش و از ترامپ رو به کاهش است.

نظر سنجی‌های سی‌ان‌ان، فایننشال تایمز و بی‌بی‌سی مشت نمونه خروار از میان سائر نظر سنجی‌ها ذکر شد. چنانکه پیش‌تر گفته شد نظر سنجی‌ها و پیش‌بینی‌های بیش‌تر رسانه‌ها کارزار انتخاباتی را به نفع جو بایدن نشان می‌دهد. اما با در نظرداشت تجربه چشم‌کشای انتخابات ۲۰۱۶، شاید بهتر اینست به‌جای که نظرسنجی‌های انتخابات کنونی را حتمی پنداشت، باید برای نتایج رسمی انتخابات تا چند روز دیگر انتظار کشید.

البته، سوال اینست که آیا این همه نظر سنجی‌ها بر مبنای واقعیت‌هاست، و یا اینکه موقف‌گیری‌های سیاسی رسانه‌ها و به‌خصوص ناخشنودی آن‌ها از ترامپ نیز دران دخل دارد. زیرا پیروزی ترامپ در انتخابات گذشته به شکست رسانه‌ها تلقی شد، و این بی جا هم نبود، زیرا از میان صدها رسانه های مطرح امریکایی تنها چند رسانه انگشت‌شمار و آن هم تقریبا با نیمه دلی از ترامپ حمایت می‌کردند.

ترامپ رسانه‌ها را دروغ‌گو و فریب‌کار می‌داند. او در کمپاین انتخاباتی ۲۰۱۶ گفته بود که رقابت او با هیلاری کلینتون نیست، بلکه با رسانه‌ها است. وی روزنامه‌ها نیویارک تایمز، واشنگتن پوست، هافینگتن پوست و پولیتیکو و تلویزیون سی‌ان‌ان را فاقد اعتبار خواند و به‌خصوص در مورد روزنامه نیویارک تایمز ادعا کرد که منابع این روزنامه هیچ وجود خارجی ندارد و همه گزارش‌های آن خیالی است. نیز وی در نخستین روزهای ریاست جمهوری‌اش تویت کرده بود: امیدوار است یک شخص مستعد و اهل نظر بیاید این نیویارک تایمز بدبخت و دروغ پرداز را بخرد، یا درست اداره‌اش کند و یا محترمانه دروازه‌اش را ببندد. ترامپ در همان شب و روزها به عنوان تهدید به رسانه‌ها گفته بود : وقتی رسانه‌ها به مردم دروغ می‌گویند من به هیچ عنوان به آنها اجازه نخواهم داد که از تنبیه فرار کنند. این گونه برخورد یک رئیس جمهوری و یا سیاستمدار امریکایی با رسانه‌ها بی‌پیشینه است. وی صدها بار بر رسانه‌ها مستقیما حمله کرده و آن‌ها را بد و زشت گفته است.

اصلا نیویارک تایمز و بسیاری رسانه‌های دیگر در گذشته حامی جمهوری‌خواهان به‌خصوص جورج بوش بودند و از استراتژی‌های جنگی بوش در افغانستان و عراق به شدت حمایت می‌کردند. اما چون ترامپ‌ از زمانی پیش از رسیدن به کاخ سفید منتقد سرسخت جنگ امریکا در افغانستان بود و آن را جنگ بی‌فایده می‌خواند، که این هم از عوامل مخالفت رسانه‌‌های حامی استعمار از ترامپ به شمار می‌رود. رسانه‌‌های استعماری یقینا نقش بسیار بدی را در قبال جنگ افغانستان و عراق انجام دادند و هنوز هم پالیسی پایان جنگ افغانستان از سوی ترامپ را به شدت مورد ایراد و انتقاد قرار می‌دهند. دیده می‌شود که حلقات جنگ‌طلب پنتاگون، سی‌آی‌ای، کانگرس، شرکت‌های سلاح‌سازی و رسانه‌های حامی استعمار، منافع مشترک در دوام جنگ‌های امریکا در نقاط مختلف جهان به خصوص افغانستان دارند.

جنگ ترامپ و رسانه‌های امریکایی هنوز هم جریان دارد. پس از اعلام نتایج انتخابات دیده خواهد شد که چه کسی برنده این جنگ می‌شود و آیا مردم امریکا بار دیگر از ترامپ‌ در برابر رسانه‌ها حمایت می‌کنند و یا اینکه این بار تحت تاثیر تبلیغات پیهم و سازمان‌یافته رسانه‌‌ها می‌روند.

با سپاس از شماره ۴۳ مجله حقیقت

لینک پی دی اف شماره ۴۳ مجله حقیقت