امریکا در تلاش دوام اشغال از همسایگی ما

سخن‌روز: به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ میلادی، امریکا در حضورداشت نمایندگان رسمی بیش از سی کشورها و سازمان‌ها و به‌خصوص همسایه‌های افغانستان، پیمان دوحه را، که پیمانِ به رسمیت شناختنِ استقلال افغانستان و پایان اشغال بیست ساله‌ی کشور دانسته می‌شود، امضا کرد. امروز ۱۵ ماه ازان پیمان گذشته است، اما افغان‌ها هنوز هم برای پایان […]

سخن‌روز:

به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ میلادی، امریکا در حضورداشت نمایندگان رسمی بیش از سی کشورها و سازمان‌ها و به‌خصوص همسایه‌های افغانستان، پیمان دوحه را، که پیمانِ به رسمیت شناختنِ استقلال افغانستان و پایان اشغال بیست ساله‌ی کشور دانسته می‌شود، امضا کرد.

امروز ۱۵ ماه ازان پیمان گذشته است، اما افغان‌ها هنوز هم برای پایان کامل اشغال و آمدن صلح لحظه‌شماری می‌کنند، اما توافقنامه به سبب تخلف‌های پیهم جهت امریکایی و مزدوران داخلی شان هنوز به گونه‌ی کامل تطبیق نشده است و هنوز خون افغان‌‌ها می‌ریزد.

به دوام تخطی‌های امریکا از پیمان، مقامات امریکایی به تازگی ابراز داشته اند که گویا اشغال افغانستان را با به کار بردن زمین و فضای کشور همسایه ما پاکستان، دوام می‌دهد.

اینگونه اظهارات مقامات امریکایی نشان می‌دهد که اشغالگران هیچگاه اراده‌ وفا نمودن تعهدات شان را ندارند و هنوز در تلاش دارند که به ظلم، استعمار و بازی‌های شوم خود در جهان اسلام به‌‌خصوص افغانستان دوام بدهند.

آن‌ها که در اشغال بیست ساله‌ی افغانستان بر خلاف خواسته‌های شان دچار صدمات شدیدی شدند، اکنون می‌خواهند آتش جنگ را به هدف انتقام گرفتن در منطقه داغ نگه‌دارند و همسایه‌ها را در یک جنگ پایان‌ ناپذیر با افغانستان مبتلا بسازند.

امید افغان‌ها از جامعه جهانی بشری، همسایه‌ها و مخصوصا مقاماتی پاکستان اینست که شکار اراده‌های شوم اشغالگران امریکایی نشوند، و لازم اینست که همسایه‌ها افغان‌ها را برای حل این فاجعه‌ی طولانی همکاری نمایند، نه اینکه در بدل متاع قلیل حامی دوام اشغال باشند.

اینکه رسانه‌ها آوازه پخش کرده اند که گویا امریکا در امتداد خط دیورند برای نظارت از افغانستان پایگاه می‌سازد و یا حریم فضایی پاکستان برای نظارت افغانستان به کار برده می‌شود، به معنای این می‌باشد که امریکا باز هم از بگرام و شیندند خون افغان‌ها را می‌ریزاند و به اشغال دوام می‌دهد. اگر چنین شود افغان‌ها به مثل گذشته به جهاد خود دوام می‌دهند.

امید است که همسایه‌های ما شکار بازی‌های شوم اشغالگران نشوند و در نتیجه آن؛ در پهلوی افغانستان، هیچ روز خوبی را نبینند.

امارت اسلامی به نمایندگی از ملت افغانستان از کشورهای همسایه می‌خواهد که «به هیچ کسی اجازه و فرصت چنین اقدام را ندهید، اگر خدانخواسته چنین می‌شود، این اشتباه و بدنامی بزرگ تاریخی خواهد بود که طعنه‌ی آن ثبت تاریخ می‌گردد.

امارت اسلامی در پیمان دوحه تعهد کرده و بارها تکرار نموده است که خاک ما بر ضد امنیت کسی استعمال نمی‌شود، همچنان سائر کشورها به شمول کشورهای همسایه با حضور رسمی شان در اثنای امضای پیمان، تعهد کرده اند که زمین و حریم هوایی شان بر خلاف افغانستان استعمال نمی‌شود.