ثالث عمر

شخصیتی که مانند کوه استوار بود!

بنیان‌گذار امارت‌اسلامی، امیرالمؤمنین ملا محمدعمر مجاهد -رحمه الله- شخصی بود که همیشه به فکر مسلمانان جهان بود و ایمانش مانند کوه استوار بود و هیچ قدرتی نتوانست اراده و هدفش را تغییر بدهد. امیرالمؤمنین -رحمه الله- به‌خاطر پیروزی اسلام قربانی‌های بی‌شماری داد، حتی دوازده‌سال از خانواده‌اش دور بود تا اینکه وفات نمود. بله، ثالت‌عمر کسی […]

بنیان‌گذار امارت‌اسلامی، امیرالمؤمنین ملا محمدعمر مجاهد -رحمه الله- شخصی بود که همیشه به فکر مسلمانان جهان بود و ایمانش مانند کوه استوار بود و هیچ قدرتی نتوانست اراده و هدفش را تغییر بدهد.

امیرالمؤمنین -رحمه الله- به‌خاطر پیروزی اسلام قربانی‌های بی‌شماری داد، حتی دوازده‌سال از خانواده‌اش دور بود تا اینکه وفات نمود. بله، ثالت‌عمر کسی بود نه تنها به فکر ملت افغان بود؛ بلکه به‌فکر تمام مسلمانان جهان بود و در دوران حکومت خویش به‌نام مسلمان هر کسی را در مملکت خود جا می‌داد و از او کامل حمایت می‌کرد.

 

از تقوا و اخلاص این ابرمرد بود که لشکرش تا امروز بر اهداف خود هستند و می‌توانیم بگوییم غیرتی که ثالث عمر -رحمه الله- داشت، مثالش در حال حاضر وجود ندارد و ایشان بسیار صابر بودند و در هر مشکلات ثالث عمر -رحمه الله- صبر نمودند، خداوند متعالی در قرآن‌کریم می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ.»

ترجمه؛ ای اهل ایمان، (در پیشرفت کار خود) از صبر و مقاومت کمک گیرید و به ذکر خدا و نماز توسّل جویید که خدا با صابران است.

 

امیرالمؤمنین ثالث عمر -رحمه‌الله- یک شخصیت عظیم بود که خداوند‌متعال از او کاری عظیم گرفت، یکی از بزرگترین خدماتی عمر ثالث -رحمه‌الله- این بود که ملت افغانستان را در مقابل اشغالگران اتحاد نمود و اولاً مبارزه را در مقابل کسی‌ که ادعا ابر قدرت جهان را داشت (آمریکا) و ناتو با افراد محدودی خودش آغاز نمود و این را باردیگر ثابت کرد ابرقدرت خداوند متعال است.

امیرالمؤمنین ثالث عمر -رحمه الله- در خانه‌ای که در آن هیچ امکانات وجود نداشت، در آن زندگی می‌کرد. نه تنها امکانات زندگی‌اش مهیا نبود؛ بلکه برای جنگ با اشغالگران هم هیچ امکانات مهیا نبود؛ اما توکل کاملی بر خداوند متعال داشت، یکی از کلید پیروزی‌های امیرالمؤمنین ثالث عمر -رحمه الله- توکل بی نظیر او بود.

خداوند‌متعال در مورد توکل در قرآن کریم چنین می‌فرماید «وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ»؛ ترجمه: هر کس بر خدا توکل نماید، خدا او را کفایت می‌کند. مقصود از توکل این است که بنده هر کاری می‌کند و برایش پیش می‌آید، به خدای متعال واگذارد؛ زیرا یقین دارد خداوند از او تواناتر و قوی‌تر است و بهترین‌ها را مقدر می‌سازد.

 

ثالث عمر -رحمه الله- یک شخص ساده و راست‌گویی بود و شخصی بود که همیشه بر حرف خود قائم بود و از غیرالله هیچ ترسی نداشت و به‌خاطر اسلام از هیچ قربانی دریغ نکرد و از علما و بزرگان همیشه در امورات مشوره می‌گرفت و ثالث عمر -رحمه‌الله- واقعا یک الگو برای مسلمانان جهان است که به امت اسلامی نشان داد چگونه با دشمنان اسلام رفتار کنیم و چگونه خود را از بردگی و مظلومیت نجات بدهیم.

 

خداوند متعال لشکری عمری را یک سپر قوی برای اسلام بگرداند و مرحوم امیرالمؤمنین ملا محمد‌عمر مجاهد -رحمه الله- را در جنت الفردوس مقام اعلی بدهد (آمین)