ثالث عمر

از ابرمرد افغان، تا عمر ثالث 

از زمان بعثت پیامبر اکرم -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- تا کنون، دین اسلام شخصیت‌های بزرگ و بی‌شماری را به خود دیده، که هر کسی به نوبهٔ خود باعث شاهکارهایی شده که به‌خاطر آن، تا کنون مورد تحسین و تمجید مردم قرار داشته و از آن‌ها به نیکی یاد می‌شود. تلاش همهٔ این بزرگ‌مردان ستودنی‌ست؛ ولی همهٔ‌مان می‌دانیم که […]

از زمان بعثت پیامبر اکرم -صلی‌الله‌علیه‌وسلم- تا کنون، دین اسلام شخصیت‌های بزرگ و بی‌شماری را به خود دیده، که هر کسی به نوبهٔ خود باعث شاهکارهایی شده که به‌خاطر آن، تا کنون مورد تحسین و تمجید مردم قرار داشته و از آن‌ها به نیکی یاد می‌شود. تلاش همهٔ این بزرگ‌مردان ستودنی‌ست؛ ولی همهٔ‌مان می‌دانیم که حساب مجددین جهادی و جهادپروران از همه جداست؛ زیرا آن‌ها کسانی هستند که زندگی خود را فدای دین، ناموس و عزت مردم می‌کنند و زندگی خود را نادیده می‌گیرند تا زندگی دیگران را تامین کنند، و این‌چنین است زندگی مجاهدین «می‌میرند تا دیگران در آرامش زندگی کنند».

 

یکی از این مجاهدین سربه‌کف، مجاهد والا مقام، امیرالمومنین ملا محمدعمر -رحمه‌الله- می‌باشد که با وقف‌نمودن زندگی خویش در راه خدا و پیمودن راه پرمشقت جهاد، باعث قیام یک دولت اسلامی شد، آن‌هم در زمانی که در هیچ نقطه‌ای از جهان، حکومت اسلامیِ واقعی به چشم نمی‌خورد، و از فروپاشی آخرین خلافت اسلامی نیز، حدود ۱۰۰ سال می‌گذشت.

 

ملا محمدعمر مجاهد -رحمه‌الله- با بنیان‌گذاری نظام امارت اسلامی، آن‌هم در چنین برهه‌ای از زمان، باعث امیدواری میلیون‌ها مسلمان مظلوم و چشم‌به‌راه گشت؛ مسلمانانی که بعد از فروپاشی دولت عثمانی، خود را یتیم و بی‌سرپناه می‌پنداشتند، و هر روز مورد ظلم و جنایات غربی‌ها قرار می‌گرفتند، و با قیام امارت اسلامی، باری‌دیگر در کالبدشان روح تازه‌ای دمیده شد.

 

پس از سقوط امارت اسلامی توسط آمریکا و متحدانش، ملا محمدعمر -رحمه‌الله- بدون در نظرداشت ملامت ملامت‌گران، در مقابل بزرگ‌ترین امپراطوری زمان، قد علم نمود و با تمام وجود، به جهاد و مبارزه با این اشغال‌گر پرداخت، تا پوزهٔ این امپراطوری بزرگ نیز همانند پیشینیان به خاک مالیده شده و درس عبرتی برای آیندگان قرار گیرد.

 

ملا محمدعمر -رحمه‌الله- در زمانی عمر ثالث و نماد شجاعت و ازخودگذشتگی قرار گرفت، که هرکسی دنبال به‌کرسی‌نشاندن حرف خود بود، و کسی به فکر مردم مظلوم، به ویژه مردم رنج‌دیدهٔ افغانستان نبود، تا این‌که ملا محمدعمر -رحمه‌الله- وارد عمل شده و گلیم ظلم و بی‌عدالتی را برچید، و این‌گونه لقب عمر سوم را از آن خود کرد.

 

یکی دیگر از دلایلی که وی را عمر ثالث می‌نامند، این است که ایشان امارت اسلامی را فقط برای زیر چتر قراردادن افغان‌ها تاسیس نکرد؛ بلکه این اندیشهٔ فرامرزی وی بود که خداوند متعال به سبب آن، رهنمایی‌شان کرده و استقامت نصیب کرد، و ملا محمدعمر -رحمه‌الله- این اندیشهٔ خود را با موقف جاودانهٔ خویش؛ یعنی با تسلیم‌نکردن شیخ اسامه -تقبله‌الله- برای همهٔ جهانیان بغه اثبات رساند.