خاطرات دل‌انگیز قوش تیپه!

نویسنده: خیرخواه سمنگانی امروز جمعه ۲۷ ربیع الاول برج ١۴۴۵‌ ه‍ ق، پس از اصرار زیاد از سوی دوستان، همراه با آنان سیاحتی داشتیم به سمت کانال قوش تیپه، هموطنان عزیز خودرا که فوج فوج: مزدحم، منفرد و منتشر در ماحول کانال با لبان خنده و شادی دیدم که هر یکی از فرحت و خوشی […]

نویسنده: خیرخواه سمنگانی

امروز جمعه ۲۷ ربیع الاول برج ١۴۴۵‌ ه‍ ق، پس از اصرار زیاد از سوی دوستان، همراه با آنان سیاحتی داشتیم به سمت کانال قوش تیپه، هموطنان عزیز خودرا که فوج فوج: مزدحم، منفرد و منتشر در ماحول کانال با لبان خنده و شادی دیدم که هر یکی از فرحت و خوشی در رابطه به پیشرفت های چشمگیر انکشافی و آبادانی وطن باهم مکالمه و تبادلات نظر داشتند.

یکی از دوستانی که در این سیاحت با ما بودند، گفت که ا.ا.ا. در کمترین زمان توانسته است به قلوب مردم جا پیدا کند و کشتی افغان ها را به ساحل نجات و توسعه پایدار برساند.

من تلاش می کردم تا نظر و دیدگاه هر یکی را بشنوم، تا بدانم که مردم چه دیدگاهی دارند؟
در این میان یکی از هموطنان گرامی را دیدم، می‌گفت که قاری صاحب ببین چه یک منظره ای زیبا و طبیعت پرور است!
کسی دیگری که در پهلوی آن بود می گفت، ولا ا.ا. یقیناً که این وطن را جور می کند. پس از آن که دیدم مردم رنج دیده و غم دیده ای ما پس از سالها زندگی زیر سایه ظلم و جور انسان های قدرت خواه و خونخوار، به یک خوشی بزرگ و امید تازه برای پیشرفت و توسعه سرزمین شان نایل گردیده و مثل دیگر ملت ها از دیدن مناظر طبیعی و انکشافات کنونی با لبان خنده و با قدم آزادی زیر سایه استقلال و امنیت زندگی می کنند، قلبم را بیشتر از پیش خوشی و شادی فرا گرفت و در دل خود بارها با گفتن حمد و تمجید الله، شکر حق را ادا نمودم. در ادامه بطور استفسار از یک سیاحت کننده پرسیدم که ا.ا. تنها کانال قوش تیپه را ساخته است، دیگر چه کرده؟
در پاسخ به من گفت، گرچه من ۱۲ سال مأمور دولت در گذشته بوده ام اما آفتاب را نمی توان با دست پنهان کرد!
همچنان گفت، فکر کنم که شما موبایل ندارید!
من گفتم چطور؟ اون گفت که همین شب گذشته قرار داد پروژه ای بزرگ سمنت ولسوالی جبل السراج به هزینه ۲۲۰ میلیون دلار امضا شد و چند روز قبل بازسازی سرک سالنگ و…… اقدامات و فعالیت های بنیادی در اندک زمان صورت گرفته است. من گفتم شاید اما من ازین چیزها خبر ندارم.

در ادامه به سمت بازار حیرتان رفتیم و در یک هوتل با جمعی از دوستان اندکی گوشت ماهی خوردیم. در آنجا نیز میان مراجعین هوتل موضوع کانال و ثمرات بعدی این پروژه مطرح بود و هر یکی از استقلال، پیشرفت، بازسازی و دستاوردهای ا.ا. اظهار نظر می نمودند.

یکی از هموطنانی که در آن‌جا حضور داشت گفت که حدوداً چهل سال پیش موقعیت کشور متمدن کنونی (دبی) جز یک صحرای ریگزار و پرغباری چون دشت حیرتان نبود ولی به اثر زحمات و تلاش‌های حکام و مردمان شان ساخته شد. حالا که من کانال را می بینم، به آینده ی روشن وطن عزیز و ویران شده ام امیدوار می شوم.
درمورد خاطرات خوش سیاحت به کانال قوش تیپه هر اندازه بنویسم کم است و نمی توانم تمام آنچه را که دیدم و شنیدم بنویسم، ازین که هموطنان عزیز خودرا امروز بسیار زیاد خوش و امیداور به آینده ی نظام دیدم، خواستم که در مورد این حقیقت با شکوه و غرور آفرین افغانی چیزی به بینندگان بنویسم.