رویدادهای اقتصادی

کار فاز دوم کانال ملی قوش تیپه همزمان در ولایات بلخ و جوزجان آغاز شده است

سید ذبیح الله میری مدیر پروژه کانال قوش تپه میگوید که در حالی حاضر در بیش از بیست نقطه در ولایات بلخ و جوزجان کار اعمار این کانال جریان دارد. مسوولین شرکت انکشافی ملی که پیشبرد کار این کانال بزرگ را بر عهده دارد میگویند که با توجه به سرعت کار احتمال میرود که کار […]

سید ذبیح الله میری مدیر پروژه کانال قوش تپه میگوید که در حالی حاضر در بیش از بیست نقطه در ولایات بلخ و جوزجان کار اعمار این کانال جریان دارد. مسوولین شرکت انکشافی ملی که پیشبرد کار این کانال بزرگ را بر عهده دارد میگویند که با توجه به سرعت کار احتمال میرود که کار فاز دوم این کانال نیز از زمان تعیین شده آن وقت‌تر به بهره‌برداری سپرده شود. آقای میری میگوید که فاز دوم این کانال از ولسوالی دولت آباد بلخ آغاز شده و در حالی حاضر در ولسوالی‌های چاهی بلخ و آقچه، خانقا و خواجه دوکوه چ جوزجان کار جریان دارد و مجموعی طول آن ۱۷۷ کیلومتر کندن‌‌کاری می باشد.

در همین حال شمار از دهقانان و کارکنان که در نزدیک این کانال مصروف کار زراعتی می باشند از اعمار این کانال اظهار خرسندی نموده و احداث آن را در قسمت افزایش محصولات زراعتی و پیشرفت اقتصادی در کشور مهم و اثرگذار عنوان نمودند.

قابل یادآوری است که کانال قوش‌تپه، یکی از بزرگ‌ترین کانال‌های آبی در سطح کشور های منطقه است که از دریای آمو واقع در ولسوالی کلدار ولایت بلخ آغاز شده است و با عبور از دشت‌های خشک حیرتان، ولسوالی‌های دولت‌آباد و چاهی ولایت بلخ و ولسوالی‌های آقچه، خانقا و خواجه دوکوه ولایت جوزجان به ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب پایان می‌یابد. این کانال آبی ۲۸۵ کیلومتر طول، بیش از صد متر عرض و ۸ متر عمق دارد که ۶۰ میلیارد افغانی هزینه می برد که از عواید ملی و داخلی کشور پرداخت می‌شود.