دیدار رهبر جمعیت علماء اسلام پاکستان و هیات همراه اش با رئیس الوزراء امارت اسلامی افغانستان

(دوشنبه ۲۵/۶/۱۴۴۵ هـ ق) محترم ملا محمد حسن آخند رئیس الوزراء امارت اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز با محترم مولانا فضل الرحمن رهبر حزب جمعیت علماء اسلام پاکستان و هیات همراه اش در قصر چهارچنار ارگ دیدار نمود. در این دیدار که محترم شیخ الحدیث مولوی عبدالحکیم حقانی قاضی القضات امارت اسلامی، محترم مولوی […]

(دوشنبه ۲۵/۶/۱۴۴۵ هـ ق) محترم ملا محمد حسن آخند رئیس الوزراء امارت اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز با محترم مولانا فضل الرحمن رهبر حزب جمعیت علماء اسلام پاکستان و هیات همراه اش در قصر چهارچنار ارگ دیدار نمود.

در این دیدار که محترم شیخ الحدیث مولوی عبدالحکیم حقانی قاضی القضات امارت اسلامی، محترم مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه، محترم شیخ الحدیث مولوی نور محمد ثاقب سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف و شمار دیگری از اعضای کابینه حضور داشتند، با هیات علماء پاکستان در خصوص موضوعات مختلف صحبت شد.

محترم رئیس الوزراء ضمن خوش آمدید به هیات علماء پاکستان، خاطرنشان کرد که این سفر باعث تقویت اخوت و روابط مثبت میان مردمان همسایه و با هم برادر دو کشور گردد.

محترم رئیس الوزراء گفت که افغانستان و پاکستان در بخش های مختلف مشترکات زیادی دارند، ملت های دو کشور از همدیگر جدایی ندارند، شاید در مناسبات میان حکومت های دو کشور چالش به میان آید، اما مردم و علمای کرام بخاطر ارزش های مشترک از همدیگر جدایی ناپذیر اند.

وی افزود که لله الحمد در افغانستان نظام اسلامی حاکم است، علمای کرام در رأس قدرت قرار دارند، ما هر مسئله را به شریعت راجع می کنیم، شریعت که قانون الهی است برای ما این اجازه را نمی دهد که برای کسی ضرر برسانیم. بناً امارت اسلامی افغانستان به شمول پاکستان به هیچ کشور همسایه ارادۀ ضرر رساندن و ایجاد مشکلات ندارد و نه به کسی اجازه می دهد که از خاک ما دیگران را تهدید نماید.

محترم ریاست الوزراء نقش علمای کرام را در هموار ساختن مشکلات میان دو کشور و از میان برداشتن سوء تفاهمات مهم و مثبت خواند. همچنان یادآروی نمود که مسئولین پاکستان باید از رویۀ ظالمانه در برابر مهاجرین افغان دست بردارند زیرا این گونه برخوردها مشکل را حل نه، بلکه تنها مخالفت ها و بدبینی ها را افزایش می دهد.

در این دیدار مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه ضمن یادآوری از مشکلات مهاجرین و تاجران افغان، از ایجاد مشکلات از سوی مسئولین پاکستانی فراراه ترانزیت و صادرات یاد کرد که از آن همه ساله به تاجران افغان زیان های مالی هنگفت می رسد. وی تاکید نمود که تجارت و داد و ستد اقتصادی میان دو کشور باید قربانی مسایل سیاسی نشود.

مولانا فضل الرحمن رهبر جمعیت علماء اسلام در اخیر صحبت هایش پیروزی امارت اسلامی را در برابر اشغال، فتح بزرگ خواند و آن را به افغان ها تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که نظام اسلامی در افغانستان از این بیشتر مستحکم گردد تا به برکت آن اثرات مثبت به تمام جهان اسلام برسد.

موصوف افزود: هدف از سفر ما به افغانستان این است که میان دو کشور سوء تفاهمات را از میان برداریم و راه های همکاری را در عرصه های سیاسی، اقتصادی، تجارتی و پیشرفت همدیگر جستجو نماییم.

مولانا فضل الرحمن گفت که حزب جمعیت علماء اسلام صدای خود را در اعتراض به برخورد مسئولین پاکستان در قبال مهاجرین افغان بلند کرده است، این گونه برخورد را نادرست و باعث مشکلات میان دو کشور می دانیم. ما پیام خیرخواهی را آورده ایم و آرزوی ما است که این سفر نتایج مثبت در قبال داشته باشد.

در این دیدار تاکید شد که هر دو کشور باید بخاطر حل تمام مشکلات، راه حل های مشترک را جستجو نمایند و از اقداماتی اجتناب صورت گیرد که سبب افزایش مشکلات می گردد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی افغانستان