وضعیت زندان ها و جنایات انجام شده از طرف دشمن در سال ۲۰۱۷ میلادی

در جریان سال ۲۰۱۷ اشغالگران و اداره اجیر کابل در دور اطراف  کشور درنتیجه بماردمان ها و عملیات شبانه حملات طیاره های بدون سرنشین وانداخت های کور قوه توپچی هزاران تن از مردم ملکی  شهید وزخمی شدند. به بهانه های مختلف به اثر بماردمان وحشیانه خانه های مسکونی دوکان ها بازار های منطقوی را  تخریب […]

در جریان سال ۲۰۱۷ اشغالگران و اداره اجیر کابل در دور اطراف  کشور درنتیجه بماردمان ها و عملیات شبانه حملات طیاره های بدون سرنشین وانداخت های کور قوه توپچی هزاران تن از مردم ملکی  شهید وزخمی شدند.

به بهانه های مختلف به اثر بماردمان وحشیانه خانه های مسکونی دوکان ها بازار های منطقوی را  تخریب نموده کلینیک های مدارس و مکاتب را ویران  کردند.

وهمچنان هزاران تن  مردم عام را به خاطر داشتن روابط یا به اساس قرابت فامیلی با طالبان گرفتار نموده در زندان های مخفی وآشکار مورد شکنجه ظالمانه قرارداده  تعذیب نمودند .

خصوصا همزمان بعد از اعلام استراتیژی جنگ طلبانه ترامپ در قبال افغانستان عملیات های شبانه و بماردمان های کور شان را شدت بخشیدند.

نظر به اعتراف خود پنتاگون بالای قریه و قصبات افغانستان تنها در ماه سپتامبر سال جاری ۷۱۵ بم را پرتاب نمودند صرف در ماه دسامبر  در مدت ۲۰ روز ۷۵۱ بار حملات هوایی را انجام داده اند.

درنتیجه این حملات انجام شده تاوان زیاد جانی و مالی برای مردم عام وبیچاره ما رسیده  جاهای عام المنفعه را تخریب، مال و زندگی مردم از بین رفتند.

وضعیت زندانیان در زندان ها

در جریان سال ۲۰۱۷  عملکرد اشغالگران و اداره اجیر کابل همرای زندانیان خلاف تمام قوانین جنگی وحقوق بشر تیر شد .

آنها پیهم سالیان سال محبوسین را بدون محاکمه کوته قلفی وشکنجه  نموده در حالت خیلی بد باخود نگهداری می کنند.

با تاسف اداره حقوق بشر و سازمانهای ذیربط در قبال زندانیان  مسئولیت شان را درست اداء نکردند .

چراکه در مورد برخورد غیر انسانی که  همراه زندانیان صورت می گیرد خاموشی را اختیار کردند.

و در موارد خیلی کم آنهم در مرحله اخیر با بلند شدن سروصدا ها اظهار نظر داشتند.

اشغالگران و اداره اجیر کابل در بخش های مختلف در کشور، زندان های مخفی و علنی دارند .

زندان های معروف ومشهور از جمله زندان های  بگرام پلچرخی و قندهار میباشند.

در زندان های که تحت اداره  اشغالگران واجیران عمیل آنها قرار دارد هیچ نوع قوانین و معیار های حقوقی و بشری را مراعات نمیشود.

شکنجه نمودن زندانیان

آزار و اذیت روانی

فساد اداری

رژیم غذایی نامناسب

محیط زیست ناپاک

نبود دوا و داکتر

اینهمه از خصوصیات زندان های یاد شده میباشند.

خصوصا در زندان بگرام حالت خیلی بد و وحشتناکی حکم فرما است. لباس خلاف کلتور افغانی و شرعی برای بندیها پوشانده میشود، ملاقاتی بندیها همرای خانواده شان ماه ها درحالت انتظار اجازه ملاقات داده نمیشود.

غذای بی کیفیت وکم برای شان داده میشود که به اثر آن زندانی ها به امراض مختلف مبتلا شده اند، دروقت ضرورت نبود دوا و داکتر، عدم توجه به ورزش وقدم زدن ضروری، استعمال الفاظ رکیک فحش گویی درحق زندانیان از جانب محافظین زندان، دروقت عبادت و تلاوت و استراحت، شور و غوغا برپا نموده  مزاحمت کردن، وقت ندادن برای مطالعه و یگان مصروفیت سالم … از جمله حالاتی است که از وضعیت حاکم بر زندان بگرام حکایت می کند .

اداره نظارت از شفافییت در راپور اخیر خود درقبال زندان های افغانستان به وضاحت اظهارکرد که درزندان ها برخورد غیرانسانی جریان دارد دراین راپور تذکرداده شده که در این اواخر همرای زندانیان برخورد خصمانه وغیرانسانی دراوج خود رسیده و بندیها ازحق پذیرفته شده ابتدایی خود نیز محروم اند، اداره نظارت از شفافیت ، در راپور خود برای مثال به اشاره به وضعیت زندان عمومی مرکزی پلچرخی، ولایت میدان وردگ و بغلان گفته در زندانهای یاد شده اسیران به آب صحی آشامیدنی، خوراک، دوا و به دیگر مواد و اشیای  ضروری دسترسی ندارند، زیاد زندانیان که قید معین شده آنها کاملا تکمیل گردیده  هنورهم بدون سرنوشت در زندان بسرمی برند و مشکل جدی دیگر اینست در این زندان ها علاوه بر ظرفیت آن، دو برابر بیشتر محبوسین نگهداری میشوند و این در حالیست که تعمیرمحابس به شکل غیرمعیاری ساخته شده و هر لحظه خطر فرو ریختن و آتش گرفتن را دارد .

مهمتر از آن اینست که زندان ها به مراکز زیر پا گذاشتن حقوق بشر مبدل گردیده اند.

درهمه زندان های اشغالگران و رژیم کابل برخورد غیرانسانی جریان دارد .

خصوصا  درحصه اسیران سیاسی خلاف کنوانسیون جینوا و دیگر میثاق های بشری تخلف در اوج خود رسیده .دربین اسیران کسانی هستند که یک دهه ازحبس آن می گذرد تا هنوز جرم آن ثابت نشده که او را مجرم شمرد ،بندیهای زیادی هستند که به اساس شک و اتهام گرفتارشده و سالیان سال درسیاه چال های زندان نگهداری میشوند که بعد از گذراندن سال ها حبس اتهامات وارده درحق او ثابت نشده هنوز هم درپشت میله های زندان نگهداری میشوند.

مشکل کلان دیگر اینست که اداره کابل مانند سایر ارگان هایش فساد اداری آن درزندان ها نیز در سطح بالای خود رسیده .فعالترین مافیای بزرگ زندان ها، قاضیان، ثارنوالان و وکیلان هستند که خون ملت را می چوشند.

قاتلان، دزدان و ناقضین بزرگ حقوق بشر را در بدل پول رها می کنند و بندیهای مظلوم و بی گناه را به سال ها حبس محکوم می کنند.

حملات بالای مدارس علمای دینی مکاتب واستادان درسال جاری ۲۰۱۷

۱۲ ماه جنوری آتش زدن قرآن کریم کتاب های دینی ومواد درسی دریک مدرسه دینی  از سوی اربکی های وحشی درمنطقه خمبیل مربوط حوزه هشتم فیض آباد مرکزولایت بدخشان  سوزانده شد .

در۱۵ ماه جنوری ۳ تن استاذان وهمراه با ۲ تن ازشاگردان شان ازسوی عساکر داخلی در ولسوالی خان آباد ولایت قندوز گرفتار  شده بندی گردیدند .

در ۲۵ ماه فبروری درمنطقه بسرام مربوط مهترلام مرکز ولایت لغمان بالای لیسه مولوی حبیب الرحمن

از سوی عساکر داخلی توسط فیر مرمی هاوان ۲ تن ازشاگردان شهید و بشمول یکتن استاد ۷ تن ازشگردان زخمی گردیدند .

در۲۶ ماه فبروری مشترکا اشغالگران همراه با عساکر داخلی در یک عملیات شبانه درمنطقه بز قندهاری مربوط مرکز ولایت قندوز یکتن ملا امام را شهید و یکتعداد دیگری از مردم عام را با خود اسیر گرفتند.

در۵ ماه مارچ  عساکرداخلی طی یک عملیات شبانه درمنطقه سردره مربوط ولسوالی البرز ولایت بلخ یک مسجد را توسط بمبگذاری تخریب نموده ۱۰ نفر مردم ملکی را بعد از لت و کوب بسته باخود برده بندی کردند.

در۶ ماه می ۲ تن استاذان { مولوی امرالدین وقاری بشیراحمد } درمنطقه قلاتک ولسوالی بهارک دریک مدرسه دینی استاذ بودند در ولسوالی اشکاشم  ولایت بدخشان که ازسوی عساکر داخلی گرفتار هردو را بشهادت رساندند .

در۹ ماه جون درمنطقه پله مربوط ولسوالی فراه رود ولایت فراه ازسوی پولیس محلی  یک شاگرد مدرسه دینی شهید و یکتن دیگراش را زخمی کردند .

در۱۵ ماه جولای اشغالگران درنتیجه بمباردمان هوایی یک باب مکتب را درمنطقه هوتل پامیر مربوط شهر قندوز تخریب نمودند.

در۱۱ ماه سپتمبر درمنطقه شیر ولسوالی قره باغ ولایت غزنی اربکی ها وحشی ۲ تن طالب العلمان یک مدرسه دینی را شهید و یک طالب العلم را زخمی نمودند .

در۱۵  ماه سپتمبرعساکر داخلی یک باب مدرسه دینی مولوی کمال الدین را درمربوطات مرکز ولسوالی برکه ولایت بغلان  غصب نموده دیوارهای آن راسوراخ و برای خود سنگر جور کردند.

در۱۶ ماه سپمتبر اربکی ها درمنطقه ارواخیل ولسوالی زرمت ولایت پکتیا معلم جان محمد معلم مکتب منطقه را شهید و۲ تن از پسرانش را زخمی نمودند .

در ۱۵ ماه سپتمبر در ولسوالی برکه ولایت بغلان لیسه مرکزی ولسوالی و یک باب مکتب متوسط درمنطقه دشت فلول از سوی عساکر داخلی بروی شاگردان از مدت چهار ماه بدینسو مسدود  از محوطه مکاتب بحیث قرارگاه استفاده می کنند .

در ۱۷ ماه سپتمبر عساکر داخلی درمنطقه بالای ولسوالی ده یک ولایت غزنی  یکتن عالم دینی ( عبدالهادی آخندزاده ) را شهید یک پسر وخانم وی را زخمی نمودند.

در ۱۷ ماه سپتمبر عساکر داخلی نزدیک بازار ولسوالی دره بوم ولایت بادغیس با انداخت مرمی هاوان

بالای مدرسه محلی درهمان منطقه دو تن ازطالب العلمان مدرسه مذکور را بشهادت رسانیدند  .

در۲۲ ماه اکتوبر اشغالگران دریک عملیات شبانه درمنطقه تنگی ولسوالی ناوه ولایت غزنی چاپه انداخته

دو فرد ملکی بنام های حمدالله و لطف الله آخندزاده هموطنان ما را بشهادت رسانیده بشمول اطفال وزنان

۱۰ تن از خانواده وی را بحیث بندی باخود بردند .

در۲۲ ماه  اکتوبر درنتیجه بمباردمان  اشغالگران یک باب مسجد در منطقه لور مرغی غت بتخیل  درمابین ولسوالی شاجوی و نوبهار ولایت زابل سه تن ازطالب العلمان را شهید نموده و پنج تن را بحیث بندی  باخود بردند .

در ۲۲ ماه اکتوبر اشغالگران خارجی همراه با اجیران داخلی شان  در نتیجه عملیات شبانه در منطقه

سادرمانده مربوط ولسوالی ناوه ولایت غزنی چاپه انداختند که بشمول یک تن شخصیت روحانی قطب الله آخندزاده، سه فرد ملکی را بشهادت رسانیده بشمول یک خانم همه اطفال خانواده وی را باخود بردند .

در۱۷ ماه نوامبر اشغالگران همره با اجیران داخلی شان به قریه ملا علیم ولسوالی چرخ ولایت لوگر چاپه انداخته دو مدرسه و خانه ها را تلاشی نموده بشمول شاگردان مدرسه پنج نفر مردم ملکی را بندی کردند.

در ۲۰ ماه نوامبر اشغالگران با همراهی اجیران داخلی شان درمنطقه مرکیخیل ولسوالی شیرزاد ولایت ننگرهار چاپه انداخته یکتن عالم دینی (مولوی صاحب شیریندل ) را شهید نموده و ۳ تن مردم عام ملکی را بحیث بندی باخود بردند.

در۲۲ ماه نوامبر اشغالگران خارجی همراه با اجیران داخلی شان درمنطقه عمر خیل ولسوالی نرخ ولایت میدان وردگ بالای یک مدرسه دینی چاپه انداخته  بگفته مردم محل هشت تن طالب العلمان وحافظان خورد سال را جمع کرده رخ بطرف دیوار نشانده  با مرمی به سر تک تک  شان زده بی رحمانه شهید کردند.

در ۲۶ ماه نومبرقوت های اشغالگر درمنطقه چارباغ وامبیر ولسوالی قرغی ولایت لغمان بشمول یک عالم دینی پنج تن مردم عام را بشهادت رسانیده وسه نفر را بحیث بندی با خود بردند .

در۲۸ ماه نوامبر اشغالگران در ولسوالی سید آباد ولایت میدان وردگ دروقت چاپه چهار تن از استادان مکتب را بحیث بندی با خود بردن .د

در سال  ۲۰۱۷  حملات بر کلینیک ها و جاهای عام المنفعه

در اول ماه اپریل عساکرداخلی درمنطقه باباجی مربوط مرکز ولایت هلمند چاپه انداخته یک خانه و یک شفاخانه را با بمب گذاری منهدم ساخته ده تن هموطنان ما را که اکثرشان اطفال بودند را بشهادت رسانیدند که این واقعه کشتارملکی را مسئولین دولتی هلمند نیز تایید می کنند .

در۸ ماه اپریل شخصی بنام قوماندان شریف عساکر زیر امر او در نزدیک مهترلام مرکز ولایت لغمان یک پل را که دربین مهترلام و علیشنگ موقعیت داشت توسط بمب گذاری تخریب نمودند و قوماندان بهانه کرد که ازاین پل طالبان برای عبور مرور استفاده می کنند .

در ۹ ماه نوامبراشغالگران با همراهی عساکر داخلی درمنطقه مموزو جانکخیل مربوط ولسولی زرمت ولایت پکتیا بالای یک کلینیک و دوکان های بازار چاپه انداخته چوکی، کلکین و دیگر وسایل مهم وضروری را تخریب نموده و از بین بردند.

در۸ ماه دسمبر درمنطقه  دره  تنگی وردگ ولسوالی سید آباد ولایت میدان وردگ عساکر رژیم کابل و پولیس همه سامان آلات، ادویه، چپرکت ها، ماشین برقی  و دیگر لوازم ضروری  یک  کلینیک صحی را چورو چپاول نموده باخود بردند در حالیکه کلینیک یاد شده از طرف اداره صلیب سرخ اکمال میشد که درخدمت مردم همان محل یگانه مرکز صحی بود که درمان مریضان میشد ولی از طرف  تفنگداران رژیم اداره کابل چور و از فعالیت بازماند .

در۱۰ ماه دسامبر اشغالگران باهمراهی مزدوران داخلی شان درمنطقه  نوری کودی شیخ آباد ولسوالی سید آباد چاپه انداخته دروازه خانه ها را شکستانده و خانه ها را تلاشی  و مردم محل را لت وکوب نمودند، و درمنطقه نوری یک  کلینیک صحی را چور نموده همه وسایل وآلات طبی را باخود بردند .

چند نمونه ی از تلفات ملکی  مردم عام درسال روان ۲۰۱۷

در۹ ماه فبروری سال ۲۰۱۷  درنتیجه بماردمان وحشیانه اشغالگران درنزدیک بازار ولسوالی سنگین ولایت هلمند بیست و شش تن از مردم عام و هموطنان ما که زیاد تر شان اطفال و زنان بودند بشهادت رسیده و سیزده تن دیگر شان زخم برداشتند .

بتاریخ  ۲ ماه مارچ سال ۲۰۱۷  شب هنگام درنتیجه حمله هوایی اشغالگران درنزدیک بازار ولسوالی ارغنداب ولایت زابل دو زن و نه تن ازمردان شهید و دو طفل زخم برداشند .

در۳ ماه مارچ  درمنطقه ژر آخندزاده، زیارت تپه،  سعادت تودنگ سپانزی در نزدیک بازار ولسوالی فراه رود ولایت فراه درنتیجه حملات اشغالگران وعساکرداخلی  بالای یک قریه کلان  بشمول زنان و اطفال پانزده تن شهید و بیست و سه تن زخم برداشتند.

در  ماه مارچ  همین روز خونین بود زیرا در همین روز و شب درمناطق مختلف کشور به اثر بمباردمان وحملات توپچی اشغالگران وعساکر داخلی  شصت و هشت تن هموطنان شهید و زخمی شدند.

در۹ماه مارچ  در یک حمله طیاره بدون سرنشین اشغالگران درمنطقه عیسی خیل سرک بالا در ولسولی چاردره ولایت قندوز شش تن منتفذین قومی بشهادت رسیدند.

در۱۳ماه مارچ طی بماردمان اشغالگران درمنطقه دره ولسوالی ارگون ولایت پکتیکا بالای مراسم جنازه سیزده تن مردم عام شهید و پنج تن شان زخم برداشتند .

در۲۲ماه مارچ  رسانه ها خبردادند  که عساکر داخلی در منطقه کنسک که درمابین ولسوالی بالابلوک و مرکز ولایت فراه موقعیت دارد بیش ازدو صد (۲۰۰) خانه های مسکونی مردم ملکی را توسط بلدوزر تخریب نمودند درحالیکه مردم درحال انتقال سامان آلات وسایل خانه های شان بودند همه را بخاک یکسان کرد .

ماه مارچ اشغالگران با همراهی عساکرداخلی درمنطقه وزیر ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار به اثر انداختن  چاپه  و بماردمان هوایی سی تن مردم عام ملکی را شهید وزخمی کردند .

۷ ماه اپریل  گردهمایی احتجاجی منتفذین قومی درمرکز ولایت ارزگان شهر ترینکوت بخاطر بمباران وفیرهای کورقوه توپچی مشترک اشغالگران و حکومت اجیر که بالای خانه های مسکونی انجام شده بود آنها می گفتند که درهفته گذشته ده ها تن مردم ملکی بشمول زنان و اطفال شهید وزخی گردیده اند.

۲۳ ماه می  طی بمباران نیروهای حکومت اجیر در ولسوالی دره بوم ولایت بادغیس بشمول زنان واطفال  از هموطنان ملکی بیست تن شهید و ده تن دیگر زخم برداشتند.

۱۰ ماه جولای  طی بمباردمان نیروهای حکومت اجیر درمربوطات مرکز ترینکوت ولایت ارزگان چهار زن و هفت  مرد شهید گردیده و خانه های شان نیز تخریب شدند .

در۱۳ماه جولای  اشغالگران با همراهی عساکرداخلی در منطقه لور درویشان  همزمان با انداختن چاپه

نه تن هموطنان ملکی ما را شهید و بیست و پنج تن شان را زخمی نمودند.

در۲۴ماه جولای  طی بمباران وحشیانه اشغالگران در هسکه مینه ولایت ننگرهار بالای مراسم فاتحه خوانی بیش از چهل نفرمردم ملکی از هموطنان ما شهید و زخمی گردیدند.

در۱۰ ماه آگست طی بماردمان اشغالگران درمنطقه پایین هسکه مینه ولایت ننگرهار شانزده تن از هموطنان ملکی ما بشهادت رسیدند.

در۲۸ماه آگست به اثر بماردمان اشغالگران درمنطقه بخت آباد قریه معروف ولسوالی شیندند ولایت هرات چهل نفر از هموطنان ملکی ما شهید گردیده اند که اکثر شان اطفال وزنان بودند.

در۱۲ ماه اکتوبر رسانه ها ازقول بعضی اعضای ولسی جرگه وشاهدان عینی خبرداد که طی بماردمان اشغالگران بالای منطقه گلدری  ولسوالی سوکی ولایت کنر دو خانه مسکونی ویران و چهارده تن از هموطنان ملکی ما بشمول زنان واطفال شهید شدند .

بتاریخ ۳ ماه نوامبر طی بمباردمان اشغالگران بالای منطقه سرک بالا  در ولسوالی چار دره ولایت قندوز بیش از ده ها خانه مسکونی ویران و بتعداد بیست پنج تن از هموطنان ملکی ما شهید و زخمی گردیده اند و برای مردم محل خسارات هنگفت مالی وارد کردند که اشغالگران از تلفات مردم ملکی انکار نموده اما دفتر یوناما درکابل تلفات مردم ملکی را تایید کرد که همه کشته شده ها مردم ملکی بودند.

در ۹ ماه نوامبر درنتیجه بمباردمان اشغالگران بالای منطقه ننگ آباد  و قریه های دور بر و بازار  ولسوالی خاک سفید ولایت فراه بیست و دو تن از هموطنان ملکی ما شهید وزخمی شدند و خانه های زیاد مسکونی تخریب و حیوانات و مواشی مردم تلف شدند.

منابع :  بی بی سی، رادیو آزادی، افغان اسلامی آژانس، پژواک، خبریال ویبپانه، لر اوبر و نن تکی آسیا

تحقیق و ترتیب: سید سعید

ترجمه از پشتو: سعید مظلوم یار