نگاهی مختصر به فعالیت‌ها و دستاوردهای کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی در سال ۲۰۲۰ میلادی

سال پایان‌یافته‌ی ۲۰۲۰ میلادی، چنانکه در عرصه سیاسی و نظامی برای افغانستان مهم بود، در عرصه تعلیمی نیز شاهد پیشرفت‌های بود که در ۲۰ سال گذشته کم‌نظیر بود. در سال ۲۰۲۰ میلادی، کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی در چوکات امارت اسلامی، ۳۰۰ مدارس دینی، ۹۱ دارالحفاظ، ۲۷ دارالایتام و ۳۸۰ مدرسه‌های منظم محلی […]

سال پایان‌یافته‌ی ۲۰۲۰ میلادی، چنانکه در عرصه سیاسی و نظامی برای افغانستان مهم بود، در عرصه تعلیمی نیز شاهد پیشرفت‌های بود که در ۲۰ سال گذشته کم‌نظیر بود.

در سال ۲۰۲۰ میلادی، کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی در چوکات امارت اسلامی، ۳۰۰ مدارس دینی، ۹۱ دارالحفاظ، ۲۷ دارالایتام و ۳۸۰ مدرسه‌های منظم محلی در سطح کشور تاسیس نمود. بر علاوه ازین، شمار مجموعی نهادهای تازه فعال‌شده تحت نظارت کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی به ۷۹۸ می‌رسد.

چنانکه در سال ۲۰۲۰ میلادی، پیشرفت‌ها و دستاوردهای عمده‌ی در عرصه تعلیمی به دست آمده است، چهار ادارات جدید (اداره تنظیم دارالایتام‌ها، اداره تعلیمات عصری، اداره روابط خارجی و اداره تفتیش) برای کنترول و نظم خوب‌تر امور تعلیمی در چوکات کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی فعال شد. وظیفه این اداراتِ تازه فعال شده، نظارت، تنظیم و پیشبرد امور مربوطه‌شان است.

در سال گذشته، تیم‌های کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی در ولایات زیادی به هیئتی و تفتیش رفتند. نیز مجلس عمومی در سطح کمیسیون دائر شد تا در پهلوی بحث پیرامون موضوعات لازم، تصامیم مهم نیز گرفته شود.

پارسال، کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی طرزالعمل نظارت و مراقبت مکاتب را در ۵۲ ماده تعدیل و تصویب نمود. همچنان بر علاوه از نصاب کوتاه برای دارالحفاظ‌ها و نصاب شش ساله آموزش‌های لازم برای دختران خوردسال، طرزالعمل‌های آن نیز تصویب شد. همچنان طرزالعمل برای مدارس منظم محلی تصویب شد.

در سال گذشته، نصاب سه ساله مدارس محلی اطفال به تعداد چهار صد هزار نسخه در زبان پشتو چاپ و به همه ولایت‌ها رسانیده شد. این نصاب به زبان دری هم ترجمه و آماده چاپ شده است. پارسال ۱۸۰۰۰ نسخه‌های قرآن کریم، ۳۵۰۰۰ کتابچه‌ها، ۳۵۰۰۰ قلم، ۳۵۰۰۰ پنج پاره و ۲۰۰۰ قاعده نورانی به ولایات توزیع شد. همچنان با نهاد یونیسیف سازمان ملل متحد بر فراهم نمودن مواد تعلیمی برای صد هزار شاگردان مدارس دینی توافق شد، که از سوی نهاد مذکور به ولایات رسانیده می‌شود.

در سال ۲۰۲۰ میلادی، برای همه مسئولان ولایتی تعلیم و تربیه، معاونان و مسئولین اداری سیمینارهای تربیوی و اداری دائر گردید.

پارسال، تعدیلات لازم در نصاب مدارس دینی، با مشوره و توافق با علمای کرام و استادان به میان آمد. همچنان طبق معمول، امتحانات مشترک و متحد پنج درجات (ابتدائیه، متوسطه، اولی، عالیه یا دوره خورد و عالمیه یا دوره کلان) گرفته شد، که جمعا ۴۹۷۵ طلبا دران سهم گرفتند. امتحانات مشترک و متحد سالانه دارالحفاظ‌ها گرفته شد. نیز مسابقه تقریری در هر ولایت بین شاگردان درجه چهارم مدارس دینی، به هدف ارتقای ظرفیت طلبای مدارس دینی برگزار شد و به شاگردانِ صاحب امتیاز جوائز داده شد.

موقف امارت اسلامی اینست که در پهلوی آموزش‌های دینی، آموزش علوم عصری نیز ضرورت مبرم وقت است. لله الحمد، ما درین بخش نیز در سال گذشته شاهد دستاوردهای بزرگ بودیم. کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات پارسال انستیتیوت ویژه‌ای را برای آموزش‌های دو ساله‌ی مسلکی فعال نمود، که در کنار تحصیلات دو ساله عالی، زبان‌های پشتو، دری، عربی و انگلیسی و کورس‌های چهارماهه‌ی کامپیوتر و امور اداری نیز دران تدریس می‌گردد.

در پهلوی این ابتکارات، تفاهمات و نشست‌های مختلف با مؤسسات مختلف و ادارات خیریه با همکاری کمیسیون سیاسی، به هدف اصلاح و پیشرفت وضعیت تعلیم و تربیه در کشور، انجام یافت. در نتیجه‌ی این نشست‌ها، بین کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی و مؤسسه یونیسف بر ایجاد ۴ هزار مراکز تعلیمی توافق شد.

آراسته ساختن هر فرد کشور به زیور علم، هدف کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی امارت اسلامی است. کمیسیون یاد شده برای رسیدن به این هدف به تلاش‌های خود در سطح کشور و جهان دوام داده، و سعی دارد برای بالابردن سویه تعلیمی هموطنان خود، مراکز جدید و معیاری علوم دینی و عصری را در مناطق دوردست کشور ایجاد و فعال نماید. کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات همچون سائر ارگان‌های امارت اسلامی به مرام خود متعهد است و برای رسیدن به هدف والای خود، از هیچ‌گونه کوشش دریغ نمی‌ورزد.

کمیسیون تعلیم و تربیه و تحصیلات عالی
امارت اسلامی افغانستان