افغانستان در ماه اسد سال ۱۴۰۲

نشر مجموعه اخبار مهم ماه اسد سال ۱۴۰۲   ترمیم ۱۰ عراده تانک ضربتی وزارت دفاع ملی در صفحه‌ی توییتر اش نگاشته است، منسوبین تخنیکی کندک حمایوی قول اردوی ۳۱۳ مرکزی، ۱۰ عراده تانک ضربتی دیگر را ترمیم نمودند. این وزارت افزوده است از زمان فتح تا اکنون هزاران عراده وسایط مختلف النوع نظامی در […]

نشر مجموعه اخبار مهم ماه اسد سال ۱۴۰۲

 

ترمیم ۱۰ عراده تانک ضربتی
وزارت دفاع ملی در صفحه‌ی توییتر اش نگاشته است، منسوبین تخنیکی کندک حمایوی قول اردوی ۳۱۳ مرکزی، ۱۰ عراده تانک ضربتی دیگر را ترمیم نمودند.
این وزارت افزوده است از زمان فتح تا اکنون هزاران عراده وسایط مختلف النوع نظامی در این قول اردو ترمیم شده و آماده استفاده قرار گرفته است.

استرداد ۷۴ تانکر تیل بی‌کیفیت
اداره ملی ستندرد خبر داده است که طی ده روز کذشته ۷۴ تانکر تیل بی‌کیفیت را از بندر فراه به ایران مسترد کرده‌اند.
این ادره در اوایل ماه جاری میلادی نیز ۱۱ تانکر تیل بی کیفیت را به ایران مسترد کرده بود.
۷۴ تانکر تیل بی کیفیت در حالی مسترد می‌شود که این ادره از تاجران خواسته است سرمایه شان را روی کالا های بی کیفیت بند نکنند.

ترمیم یک چرخبال نوع MD۵۳۰
وزارت دفاع ملی می گوید: به همت و تلاش‌های تیم انجنیری لوای قوای هوایی، در ولایت قندهار یک چرخبال نوع MD۵۳۰ ترمیم و آماده پرواز شده است.
این وزارت افزوده است که این چرخبال در دوره ادارۀ قبلی از کار افتاده بود حالا ترمیم شده است.
به گفته این وزارت، مولوی فتح الله منصور قومندان لوای نیروهای هوایی قندهار از تلاش های انجنیران تخنیکی قوای هوایی قدردانی کرده و برای آنان آرزوی پیشرفت بیشتر کرد.

صادرات آب انار به آمریکا
نثاراحمد “الیاس” سخنگوی والی هرات می گوید: با آمدن امارت اسلامی افغانستان صادرات افغانستان به کشورهای دیگر افزایش یافته و برای نخستین بار نوشابه های آب انار از ولایت هرات از طریق بندر کراچی به آمریکا صادر گردید، که این یک گام مهم برای رشد اقتصادی افغانستان است.

وقوع سیلاب‌ها در میدان وردک
سیلاب‌ها در میدان وردک تلفات جانی و مالی بر جای گذاشت.
وقوع بارندگی های شدید و سرازیر شدن سیلاب ها شب گذشته در مرکز و ولسوالی های سیدآباد، جلریز و چک ولایت میدان وردک باعث تلفات جانی و زیان های مالی به باشندگان محل گردید.
گفته میشود تعداد شهدا در این سیلاب ها به ۲۲ تن می رسند.

افتتاح مرکز آموزشی و انکشافی فریلانسنگ
برای نخستین بار یک مرکز آموزشی و انکشافی فریلانسنگ با حضور داشت معیین جوانان کشور در هرات افتتاح شد.
این مرکز زمینه کار آنلاین در شهر هرات را برای هشتاد تن از جوانان مهیا کرده است.

کمک نقدی به یک هزار زن بیوه
مسوولان هلال احمر افغانستان در زون غرب می گویند: نزدیک به یک هزار زن بیوه و بی سرپرست در هرات از سوی هلال احمر کمک نقدی صورت گرفت.
که برای هر بیوه زن حدود ۸۵۰۰ افغانی پول نقد توزیع شده است.
مسوولان همچنان می افزایند که در زون غرب برای ۳۳۰۰ تن بی بضاعت هشت ملیون و پنجاه .هزار(۸۰۵۰۰۰۰ ) افغانی پول نقد توزیع خواهند کرد.

سفر هیئت عالی رتبه به هرات
مولانا نعیم الحق “حقانی” رئیس اطلاعات وفرهنگ هرات می‌گوید: مقامات عالی رتبه که از مرکز (کابل) به سرپرستی شیخ الحدیث مولوی عبدالحکیم “حقانی” قاضی القضات کشور به هرات سفر نموده بودند،
در تشکیل هییت شان مولوی محمد یعقوب “مجاهد” وزیر دفاع ، مولوی سراج الدین “حقانی” وزیر داخله، ملا عبدالحق “وثیق” رئیس عمومی استخبارات ا.ا حضور داشتند.
رئیس اطلاعات وفرهنگ هرات می گوید: هدف سفر مقامات بلند رتبه ا.ا ملاقات با مسؤلین حوزه غرب کشور بوده و در نشستی که دیروز برگزار شده بود از مسولان ولایات زون غرب اشتراک کرده بودند.
آقای “حقانی” می گوید: در این نشست روی ملاقات ها و برگزاری سمینارها برای مجاهدین حوزه غرب کشور تاکید شد تا مجاهدین را نسبت به نظام، ضرورت های نظام، اهمیت نظام و مسولیت های شان متوجه کنند.
همچنان آقای “حقانی” علاوه نمود که در این نشست طرح و تطبیق پروگرام های مختلف جهت بهبود عملکرد مجاهدین بیان شد.

جان باختن چندین تن از هم‌وطنان بر اثر سیلاب‌ها
وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث آمار می دهد: که در پی سرازیر شدن سیلاب ها در روزهای گذشته در ۱۰ ولایت کشور ۴۱ تن جان باخته و ۵۷ تن دیگر زخم برداشته اند.
شفیع “رحیمی” سخنگوی وزارت مبارزه با حواث می گوید: که سیلاب ها به شمول کابل در ولایت های میدان وردک، کنر، خوست، پکتیا، پکتیکا، غزنی، نورستان، ننگرهار و هلمند سرازیر شده اند.
به گفته وزارت مبارزه با حوادث در مجموع در ۱۰ ولایت یاد شده ۹۴۰ خانه ویران، ۴۵۶ راس مواشی تلف و بیشتر از ۷ هزار جریب زمین زراعتی نیز از بین رفته اند.

برگذاری مراسم عاشورا با امنیت کامل
سخنگوی قومندانی امنیۀ کابل می گوید: که دهم محرم(عاشورا) به یاری خداوند (ج) در فضایی آرام مانند روزهای گذشته برگزار شد.
سخنگوی قومندانی امنیۀ کابل افزود که نیروهای امنیتی همواره تلاش همه جانبه نموده تا از هموطنان خود حفاظت کنند.
وی از مردم به خاطر ایستادگی و همکاری با نیروهای خود در حفظ امنیت کشور قدردانی کرد.

تعمیر دو بال طیاره نوع Mi17 و Mi35
وزارت دفاع ملی دو طیاره نظامی روسی را تعمیر کرده است.
وزارت دفاع می گوید: دو بال طیاره نوع Mi17 و Mi35 نظامی روسی توسط تیم فنی و حرفه ای نیروی های هوایی ارتش برای و پرواز آماده شده است.
این طیاره‌ها توسط اداره قبلی منهدم شده بود.
این وزارت افزوده که ۷۵ بال طیاره تعمیر و قابل استفاده شده است.

سفر هیئتی به دوحه به سرپرستی وزیر امور خارجه کشور
وزارت امور خارجه ا . ا می گوید: هیئت که به سرپرستی وزیر امور خارجه کشور به دوحه رفته بودند طی دو روز با نمایندگان با صلاحیت آمریکایی بحث و گفتگو کرده اند.
عبدالقهار “بلخی” سخنگوی وزارت خارجه حکومت سرپرست در رشته تویتی نگاشته است که در این نشست آقای “متقی” وزیر امور خارجه از آمریکا خواسته است که تحریم ها علیه حکومت سرپرست را بردارد.
به نوشته آقای “بلخی” هیئت افغانستان به ریاست آقای “متقی” با تام ویست نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای افغانستان در مورد حذف نام شماری از مقامات ا ــ ا از فهرست سیاه، برداشتن تحریم ها و آزاد سازی ذخایر بانکی افغانستان گفتگو کرده اند.

جلوگیری جادوگران و ساحران
وزارت امر به معروف و نهی از منکر می گوید: به تمام ریاست‌های این وزارت در ولایات دستور داده شده تا به گونه جدی جلو ساحران و جادوگران را بگیرند.
محمد صادق “مهاجر” سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر می‌گوید که تعویز نویسی و دَم‌خوانی مشکل شرعی ندارد اما در حال حاضر تعداد از افراد آن را به یک تجارت مبدل کرده اند.
آقای مهاجر می افزاد که جلو آن تعداد از افراد که با تعویز نویسی و دَم‌خوانی از مرم پول می‌گیرند نیز گرفته خواهد شد.

سفر ملا عبدالغنی برادر به ترکیه
دفتر معاونیت اقتصادی ریاست الوزرا می‌گوید: ملا عبدالغنی “برادر” معاون اقتصادی این ریاست در رأس یک هیئت ناوقت روز گذشته (۱۷، اسد) به ترکیه سفر کرده است.
به نقل از خبرنامه‌ی دفتر معاونیت اقتصادی، ملا عبدالغنی “برادر” در این سفر با مقامات ترکی و سرمایه گذاران افغان در آن کشور دیدار و جهت جلب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در افغانستان تلاش خواهد کرد.

بازدید هیئت تخنیکی ایرانی از جریان آب دریایی هلمند
وزارت امور خارجه ا.ا در اعلامیه‌ی بازدید هیئت تخنیکی جمهوری ایران از دستگاه آب شناسی دهراوود را تایید کرده است.
وزارت خارجه در این اعلامیه نگاشته است که به منظور رفع ابهامات زمینه بازدید هیئت تخنیکی کشور ایران از جریان آب دریایی هلمند را مساعد کرده تا جریان آب را مشاهده و اندازه گیری کنند.
به گفته این وزارت تیم تخنیکی ایران بعد از مشاهده دریافتند که آب دریایی هلمند به دلیل خشکسالی به مراتب نسبت به سال‌های گذشته پایین آمده است.

تجلیل از سالگرد فتح کابل
از دومین سال روز فتح کابل طی یک محفل بزرگ در ۳۴ ولایت کشور به شمول کابل گرامی داشت به عمل آمد.

دیدار و گفتگوی معین امور تامیناتی وزارت داخله با شرکت چینایی Huawei
مولوی عبدالله “مختار” معین امور تامیناتی وزارت امور داخله با نمایندگان یک شرکت چینایی Huawei دیدار و در خصوص تکنالوژی و برخی پروژه های مهم دیگر بحث و تبادل نظر کردند.
به نقل از خبرنامه‌ی وزارت امور داخله در این دیدار معین امور تامیناتی این وزارت گفته است که در نظر دارند، تا سیستم دوربین‌های امنیتی پیشرفته را در تمام ولایات افغانستان فعال کنند.
از سوی هم آقای ویکتور،رئیس شرکت چینی Huawie در این دیدار گفته است، این شرکت متعهد است که زیر چتر ا.ا.ا همیشه در افغانستان کار کند.
گفته می‌شود وزارت امور داخله برای کارمندان این شرکت چینی از تامین امنیت شان در افغانستان اطمینان داده است.

تجلیل از ۱۰۴ مین سال روز استرداد استقلال افغانستان
از ۱۰۴ مین سال روز استرداد استقلال افغانستان طی یک محفل بزرگ در ۳۴ ولایت کشور به شمول کابل گرامی داشت به عمل آمد.

کاهش نزخ پاسپورت در خارج کشور
وزارت امور خارجه ا.ا می گوید: به منظور حل مشکلات شهروندان افغان در خارج از کشور نرخ پاسپورت را کاهش داده‌اند.
حافظ ضیا احمد “تکل” معاون سخنگوی وزارت خارجه می گوید: بر اساس پیشنهاد وزارت‌های امور خارجه، داخله، مالیه و حکم ریاست‌الوزرا، هزینهٔ یک جلد پاسپورت ۵ ساله ۱۲۰ دالر و یک جلد پاسپورت ۱۰ ساله ۲۲۰ دالر آمریکایی تعیین شده است.
به گفته معاون سخنگوی وزارت خارجه هزینهٔ استیکر تمدید به ۲۰ دالر امریکایی کاهش یافته است.
گفته می‌شود این حکم از ۲۷ ماه اسد سال روان در تمام نمایندگی‌های ا.ا در خارج از کشور قابل اجراء است.