نیم‌نگاهی به زندگی‌نامه شهید طالب‌العلم محمد موسی «مبارز» تقبله‌الله!

ترجمه: محمدصادق طارق ما جهت آزادی و استقلال کشور، حاکمیت امارت اسلامی و اجرای شریعت مقدس فداکاری‌های بزرگی از خود به جا‌ گذاشته‌ایم؛ عده‌ای سلول‌های تاریک‌ زندان‌ها را تحمل نموده‌اند، عده‌ای جراحت‌ و زخم پذیرفته‌اند، برخی‌ها باروت و آتش‌ به تن بسته‌اند و برخی‌ها مهاجرت کرده و خانواده‌های خود را ترک کرده‌اند. یکی از این […]

ترجمه: محمدصادق طارق

ما جهت آزادی و استقلال کشور، حاکمیت امارت اسلامی و اجرای شریعت مقدس فداکاری‌های بزرگی از خود به جا‌ گذاشته‌ایم؛ عده‌ای سلول‌های تاریک‌ زندان‌ها را تحمل نموده‌اند، عده‌ای جراحت‌ و زخم پذیرفته‌اند، برخی‌ها باروت و آتش‌ به تن بسته‌اند و برخی‌ها مهاجرت کرده و خانواده‌های خود را ترک کرده‌اند. یکی از این افراد نیک‌بخت و نیک‌نام شهید طالب‌العلم محمد موسی مبارز تقبله‌‌الله بود.

تولد:
شهید محمد موسی تقبله‌الله فرزند گل مرجان و نوه‌ی محمد جان در سال ۱۳۷۶ در روستای رازگرد ولسوالی غوربند ولایت پروان در خانواده‌ای متدین و فقیر دیده به جهان گشود.

آغاز تحصیل:
تحصیلات دینی ابتدائی‌اش را نزد امام مسجد روستای خود آغاز کرد. سپس برای ادامه دادن به تحصیلات دینی خویش راه کشور پاکستان را در پیش گرفت و مدتی در آنجا به تحصیلات دینی خود مشغول بود. وی علاوه بر سفرهای تحصیلی به خارج از کشور، در مدرسه عبدالبای ولایت پروان نزد شیخ مولوی محمد قسیم محمدی و مدارس گوناگون ولایت ننگرهار نیز به تحصیل خویش پرداخته است.

آغاز جهاد:
از آنجائی‌که هر جوان کشور ذوق و شوق دفاع از دین، وطن و ناموس را دارا می‌باشد، جوش و خروش درونی مذکور نیز شهید مبارز تقبله‌الله را مانند عموم جوانان جان‌برکف وادار نمود تا در کنار رسیده‌گی به دروس دینی، از میدان داغ جهاد و سنگر نیز باخبر باشد. ایشان به مولوی عبدالولی حلیم، فرزند کاکای خود که در آن زمان مسئولیت گروپ جهادی قریه دراگرد را به عهده داشت، پیوست و جهاد را شروع نمود.

شهید تقبله‌الله افتخار مبارزه و نبرد با اشغال‌گران خارجی و غلامان داخلی اداره کابل را در ولایات مختلف کشور به شمول پروان، ننگرهار، لغمان و کابل دارد. او در ولایات ننگرهار و لغمان با پدیده شوم داعش نیز جنگیده است.

سبب و عامل جهاد:
طوری‌که وجدان و ضمیر هیچ مسلمانی به‌ او اجازه نمی‌دهد تا به دین خداوند متعال توهین شود، سرزمین‌اش در اختیار اشغالگران خارجی قرار گیرد، ناموس و عزت‌اش هتک حرمت شود، مراکز زنا و فحشا باز شوند، مشروبات الکلی و اعمال ناپسندانه مشابه ترویج یابد؛ که همه‌تان در جریان هستید تحت صلاحیت اداره کابل، تمام کارهای فوق به صورت عادی و آسان انجام می‌گرفت، بر همین اساس وجدان شهید محمد موسی مبارز تقبله‌الله اجازه نداد تا این همه بدی‌ها را تحمل کند و برای جلوگیری از این اعمال شوم با مجاهدین جان‌برکف امارت اسلامی یک‌جا نشود.

کرامات شهید:
شهید طالب‌العلم محمد موسی مبارز تقبله‌الله چون جوانی بسیار فعال، نورسته، وارسته، شجاع و خدادوست بود دارای کرامات‌ فراوان شهادت است.

کرامت نخست:
افتخار بزرگ شهادت شهید مبارز تقبله‌الله این بود که نام الله بر چهره مبارکش مرقوم شده بود.

کرامت دوم:
بعد از شهادت شهید مبارز تقبله‌الله یک محاسن‌سفید قریه قصه می‌کرد که شب دندانم به شدت درد گرفت، دوا‌ و درمان موجود وطنی هیچ تاثیری نمی‌کرد، تازه چند روزی از شهادت شهید محمد موسی می‌گذشت، ناچار چنین دعایی‌ کردم:‌ “اى شهید موسى! اگر تو در پیشگاه خداوند شهید واقعى هستى، خداوند به خاطر شهادت تو به درد دندانم خاتمه دهد” او‌ می‌افزاید: بعد از این دعا درد دندانم بلافاصله قطع شد.

پیرزنی نیز داستانی شبیه به داستان بالا تعریف می‌کرد. او‌ می‌گفت: “شب مهمان بودم و سرم درد گرفت، چون طاقت درد را نداشتم مجبور شدم دعا نمایم و شهادت محمد موسی مبارز تقبله‌الله را به درگاه خداوند به شکل وسیله تقدیم کنم تا خداوند سردردم را شفا دهد. او ‌می‌افزاید: وقتی این دعا را گفتم و سرم را به بالشت گذاشتم فوراً خوابم برده‌ بود و صبح از خواب بیدار شدم.

مسئولیت جهادی:
شهید مبارز تقبله‌الله مسئولیت جهادی ظاهری نداشت اما در پیشگاه خداوند متعال مسئولیت‌های بزرگی بر عهده داشت که وجود نازنین خود را در راه دین خداوند و سرزمین شیرین فدا نمود تا مسئولیت‌های بنده‌گی‌اش را به سلامت انجام دهد.

شهادت:
شهید محمد موسی مبارز تقبله‌الله در سال ۱۳۹۶ خورشیدی برای دروس دینی خود به ولایت ننگرهار سفر کرد و در آنجا علاوه بر تحصیل در روند فعالیت‌های‌ جهادی‌اش در ولسوالی حصارک نیز سهیم‌ بود. او به دستور رهبر گروپ‌اش می‌خواست برای عملیات آماده شود که ناگهان اشغالگران خارجی شب‌هنگام با کمک اداره کابل، بر وی شبیخون زدند.

پس‌ از یک درگیری سخت که‌ غلامان اداره کابل و مهاجمان آمریکایی با واکنش‌ تند از سوی مجاهدین مواجه شدند و شماری به هلاکت رسیدند شهید مبارز در شب جمعه ۱۳۹۶.۹.۳ همراه با ۱۰ نفر از همرزمانش به شهادت رسید.

نحسبه کذلک و الله هو حسیبه!