نگاهی مختصر به زندگی شهید حافظ گلبدین (روح اللّٰه حامد) – تقبله الله

زبیر احمد راسخ قاری گلبدین مشهور به قاری صاحب روح اللّٰه حامد فرزند دلبند نورالدین بای در قریه بزرگ چپه ولسوالی برکه ولایت بغلان در سال ۱۳۷۰ هجری شمسی در یک خانواده متدین و مجاهدپرور دیده به جهان گشود. وی درس های ابتدایی را در مسجد آبایی اش خواند، سپس با شوق و علاقه فراوان […]

زبیر احمد راسخ

قاری گلبدین مشهور به قاری صاحب روح اللّٰه حامد فرزند دلبند نورالدین بای در قریه بزرگ چپه ولسوالی برکه ولایت بغلان در سال ۱۳۷۰ هجری شمسی در یک خانواده متدین و مجاهدپرور دیده به جهان گشود.

وی درس های ابتدایی را در مسجد آبایی اش خواند، سپس با شوق و علاقه فراوان به حفظ کلام اللّٰه مجید آغاز کرد و در خوردسالی نزد قاری صاحب عبدالمؤمن تکمیل نمود. او همزمان با حفظ قرآن، به مکتب لیسه چپه می رفت و درس های عصری را تا صنف یازده خواند.

در آوان نوجوانی، غیرت ایمانی و ملی او اشغال میهن عزیز از سوی امریکایی ها و ناتو را تحمل نتوانست و به کاروان جهادی امارت اسلامی در ولسوالی برکه پیوست. شهید حامد فعالیت جهادی خود را تحت قیادت مبارز نامدار آن سرزمین، شهید داملا شمس الدین زبیر – تقبلهما الله – آغاز نمود و خدمات ارزنده و بی دریغانه ای را درین راستا انجام داد.

شهید قاری صاحب در آن ایامی به جهاد کمر بست که مجاهد شد در ولسوالی های همجوار برکه و اشکمش نامی از جهاد و مجاهد کمتر به گوش می رسید. او و رفقای راستین اش بسا روزگار دشواری را درین دو ولسوالی متقبل شدند و توانستند بیشتر خاک برکه و اشکمش را زیر چتر بیرق سفید امارت اسلامی بیاورند. دشمن زبون هرگاه قادر به شهادت ایشان نشدند، برگه های تبلیغاتی را با دادن وعده جائزه های هنگفت در بدل گرفتاری این دلیران، از هوا پرتاب می کردند.

او در عملیات ها بر پوسته ها و مراکز دشمن، منحیث امیر دلسوز و فداکار دوشادوش مجاهدین قرار می‌گرفت و از همین بود که میان مردم و مجاهدین محبوبیت ویژه ای داشت. چند سال از شهادت او می گذرد، اما یاد او هنوز در قلب مجاهدین زنده و تازه است.

شهید قاری صاحب روح اللّٰه حامد، از مردان راستین بغلان زمین و نماد صبر و استقامت بود، شخصیت با اخلاص و عمل و پاک از کبر و غرور بود. شهید قاری صاحب از اول تا ۱۵ ماه رمضان المبارک سال ۱۴۳۶ هجری قمری ختم قرآن عظیم الشان را در نماز تراویح در مسجد جامع نوآباد کلان ولسوالی اشکمش تکمیل نمود و به تاریخ ۱۸ رمضان مصادف با ماه سرطان ۱۳۹۴ خورشیدی، در اثنای عملیات بر پوسته یک اربکی ظالم به نام صفر لنگ در منطقه تاش چشمه، به رتبه شهادت سرفراز شد. او یقینا هدفمندانه زیست و عزتمندانه به قافله شهدا پیوست. جنت الفردوس نصیب شان باد.

امارت اسلامی اگر سنگر مستحکم جهاد و مبارزه در برابر اشغالگران و مستبدان در سطح جهان شمرده می شود، یقیناً از برکت خون چنین حافظان قرآن عظیم الشان است.

شهید قاری صاحب روح اللّٰه حامد چنان همسنگران دلیری را تربیه کرده بود که در شجاعت و شهامت  کم نظیر بودند و هر یکی شان در میدان مبارزه پیشتاز بودند. شهید قاری عبدالوکیل یاسر، شهید ملا شمس الرحمن مشهور به احمد اللّٰه جان، شهید ملا جمال الدین طلال، شهید قاری علی احمد، شهید جان محمد معاذ فدایی و دیگران – تقبلهم اللّٰه – آن دل شیفتگان شریعت و شهادت بودند که تا آخرین قطرات خون شان در مقابل دشمنان رزمیدند و جان های شیرین شان را فدای سربلندی دین مقدس اسلام نمودند.

قابل ذکر است که ۱۵ روز پس از شهادت قاری صاحب روح الله حامد، فرزندی در جایش به دنیا آمد، که به نام پدرش «حامد» نام گذاشته شد.