نگاهی به زندگی‌نامه و کارنامه‌های شهید ملا عبدالمتین خادم تقبله الله

امین الحق اکمل/ ترجمه : ابوعمیر طارق هر گوشه و کنار سرزمین اسلامی افغانستان در مسیر سبقت‌جستن به قربانی و فداکاری، جهت حصول رضای خداوند داستان‌های بی‌شماری با خود دارد. هر ولایتش از داستان‌های حماسه آفرین غیرت و شهامت مالامال می‌باشد که ولایت هرات‌باستان نیز در این بخشِ خدمت و فداکاری بهره کافی را از […]

امین الحق اکمل/ ترجمه : ابوعمیر طارق

هر گوشه و کنار سرزمین اسلامی افغانستان در مسیر سبقت‌جستن به قربانی و فداکاری، جهت حصول رضای خداوند داستان‌های بی‌شماری با خود دارد.

هر ولایتش از داستان‌های حماسه آفرین غیرت و شهامت مالامال می‌باشد که ولایت هرات‌باستان نیز در این بخشِ خدمت و فداکاری بهره کافی را از آن خود کرده است.

ولایت هرات باستان جهت وجود مدافعین بر حق اسلام زیبا می‌باشد، تاریخِ زیبا و درخشان را با داستان‌های شجاعت و غیرت‌شان مزین کرده است.

هرات خطه زمینی است که از آغوش او افراد دلیر، اسلام‌پرست و وفادار به دین و وطن سر برآورده اند.

هر دشت و کوه‌اش در مقابل ابر‌قدرت جهان و اجیران داخلی شان شاهد حماسه‌های لشکر حق می‌باشد.

خاک غیرت‌زای هرات در برابر نبرد نظامی صلیب یک سنگر قوی و مستحکم مجاهدان و مبارزانِ دلیر پنداشته می‌شود که قهرمانان این مرز و بوم در مسیر یاری به دین خداوند متعال خون‌شان را هدیه کرده و مقام‌ مفتخرانه‌ی شهادت را به دست آورده اند.

شهید ملا عبدالمتین خادم تقبله الله نیز یک تن از جوانان مبارز ولایت مذکور می‌باشد که از سوی بزرگان امارت اسلامی به عنوان مسئول نظامی و استاد معسکر ولسوالی اوبه ولایت هرات تعیین شده بود.

در باره وی باید گفت : همانطوریکه شبکه نظامی‌اش خادم بود در حقیقت او نیز خادم واقعی میدان جهاد بود.

او به دین، ملت و کشور خود خدمات بی‌نظیر و قابل توجهی را انجام داده که تاریخ هر گز آنها را فراموش نخواهد کرد و کارنامه‌های شجاعت، غیرت و مردانگی او به عنوان درس‌ها و نمونه‌ها به نسلهای بعدی یادگار خواهد ماند.

شهید خادم تقبله الله تمام زندگی‌اش را در راه جهاد سپری کرد. او یک مجاهد خستگی ناپذیر و مبارز با همت بود و همیشه در پی به دست آوردن شرف شهادت زحمت می‌کشید که بالآخره آرزوی دیرینه‌اش را به دست آورد.

تولد و آموزش:

شهید ملا عبدالمتین خادم تقبله الله در سال ۱۳۷۳ هجری شمسی در ولایت هرات، ولسوالی گلران در قریه چاه کهسانی در یک خانواده مجاهد پرور، دین‌دوست و متدین دیده به جهان گشود.

نامبرده فرزند حاجی ملا شاه محمد آخند و نوه‌ء ملا شاه اقاسی می‌باشد.

درس‌های ابتدایی را نزد پدر مرحوم شان حاجی ملا صاحب فرا گرفته و علوم عصری را در مرکز ولایت هرات منطقه نو آباد در «لیسه فتح» آموخت. اما با دیدن حالات بسی‌ناگوار و رنج آور مسلمانان، بعد از اجازه گرفتن از کتاب، آستین خدمت به دین خداوند متعال را بالا زده و تا لحظه نوشیدن جام شهادت با شجاعت کامل و اخلاص خالصانه‌اش به این مبارزه مقدسِ خود دوام بخشید.

قربانی بی‌نظیر خانواده شهید ملا عبدالمتین خادم تقبله الله:

شهید ملا عبدالمتین خادم تقبله الله در آغوش چنان خانواده محترم و دین‌پروری رشد کرد که با وجود قربانی دادن در زمان تجاوز ارتش سرخ شوروی در مقابل تجاوز آمریکا نیز  تکالیف سنگین، هجرت‌ها و مشکلات بی‌شماری را متحمل شده است.

پدر شهید رحمه الله نیز در زمان تجاوز روس‌ها قوماندان پیش‌قدم مجاهدین و در زمان حاکمیت امارت اسلامی در ولایت‌های مختلف وظیفه اجرا کرده بود.

دشمن اجیر چند بار بر شهید خادم‌ تقبله الله چاپه‌های ناکام زده بود اما الحمدالله به دستگیر شدن او موفق نشدند.

در میدان جهاد بر ضد صلیبی‌ها :

زمانی‌که امارت اسلامی افغانستان در نتیجه‌ی تجاوز طاغوتِ جهان با سرگروهی آمریکا عقب‌نشینی کرد، اکثر مردم در مقابلِ به دست آوردن مادیات و منصب‌ها ایمان‌های شان را فروختند. یقیناً آن زمان، زمانِ امتحان ایمان‌ بود. از یک سو قدرت کفر و قوت مادیات رعب و وحشت خودش را انداخته بود و از سوی دیگر دشمنان اسلام در این تلاش بودند که ایمان افغانها را در مقابل مادیات، پول و منصب بگیرند تا به اهداف خود برسند.

ملا عبدالمتین خادم تقبله الله نیز مانند عموم افغانهای متدین در این آزمون بسیارِ سنگین و دشوار موفق و کامیاب شد و مانند بزرگان خانواده‌اش در عنفوان جوانی خویش وظیفه دفاع از دین و میهن را به عهده گرفت و مطابق با دستور امیرالمومنین ملا محمد عمر مجاهد رحمه الله بر آمریکایی‌های اشغالگر و هم‌پیمانانش حملات برق‌آسایش را آغاز نمود.

شهید ملا عبدالمتین خادم تقبله الله با حضور خود در خط مقدم نبردِ ولسوالی اوبه ولایت هرات خیلی زود در قلب‌های مجاهدین و عموم‌ مردم جا گرفت.

با دیدن ظرفیت، دانایی و تقوای وی، بزرگان امارت اسلامی او را به عنوان قوماندان امنیه ولسوالی اوبه تعیین کردند که در مدت‌زمان اندک، ساحات گسترده‌ی این ولسوالی را از وجود دشمن اجیر تصفیه کرد.

شهید رحمه الله در حملات چریکی از مهارت زیادی برخوردار بود و در این عرصه به دشمن اجیر چنان جواب قوی ارائه کرد که دشمنان تا امروز انگشت به دندان مانده اند.

علاوه بر تمام اوصاف مذکور، شهید خادم تقبله الله استاد ماهر تربیتی و نظامی معسکر مجاهدان بود که آنان را پرورش و آموزش می‌داد.

علاقه و محبت با استشهاد :

او – تقبله الله – همیشه می‌گفت : تشنگی‌ام به غیر از راه اندازی عملیات شهادت طلبانه – استشهاد – با چیز دیگری رفع نمی‌گردد.

حتی بر اساس علاقه سرشار از محبت به میدان استشهاد وارد گشته و هم‌رکاب قافله گم‌گشته‌اش شد، اما بنابر مشوره‌ها و نظریات بزرگان دوباره به میدان مبارزه برگشت.

شهید خادم تقبله الله در مسیر جهاد مقدس بر وجود نازنین خویش رخم‌ها را نیز قبول کرده بود و ۴ مرتبه خیلی سخت مجروح گشت.

شهادت :

قهرمان داستان ما در تاریخ ۱۳۹۸/۷/۱۲ در حالیکه قومنده دهی جنگ عمومی را بر علیه مرکز ولسوالی اوبی به عهده داشت در هنگام تعرض مجاهدان از سوی دشمنان شکست خورده هدف گرفته شد و در حال مبارزه رو در رو آرزوی دیرینه‌اش مقام شهادت را به دست آورد.

نحسبه کذلک و الله حسیبه